دلار به قیمت هسته سخت صرافی ها وضعیت دلار پس از توافق وین را چگونه پیش بینی می کنند؟

دلار به قیمت هسته سخت  صرافی ها وضعیت دلار پس از توافق وین را چگونه پیش بینی می کنند؟

روز جدید : در حالی که سکوت در مورد مذاکرات وین شکسته شده و طرفین اعلام کرده‌اند در شرف ارائه پیش‌نویس توافق هستند، بازار ارز همچنان واکنش چندانی به معادلات سیاسی نداشته و سیاست احتیاط و آرامش را در پیش گرفته است.

قیمت هر دلار امروز در صرافی های بانکی در محدوده 25 هزار و 490 تن به فروش می رسد. یعنی در حالی که در بازار آزاد همچنان قیمت هر دلار بالاتر از 27 هزار تن است.

فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی از سوی بسیاری از کارشناسان به گونه ای تعبیر می شود که گویی بازار ایران سیاست احتیاط را برگزیده و با شیدایی و حساسیت خاصی نتایج مذاکرات را رصد می کند.

برخی از معامله گران معتقدند که کاهش شدید قیمت ها در شرایط فعلی نشان دهنده واکنش مثبت بازار به روند مذاکرات و توافق است. افکار عمومی از یک سو و از سوی دیگر با توجه به تجربیات گذشته و همچنین برنامه های ابلاغی دولت سیزدهم بیش از پیش برای عبور از بحران و رفع مشکلات پیش بینی می شود.

یعنی در حالی که اقتصاد ایران از سال 1397 تحت تاثیر شوک های ارزی با بحران جدی مواجه است. آمریکا در سال 1397 از برجام خارج شد و تحریم نفت ایران اقتصاد ایران را مجبور کرد وارد دوره حساس و سختی شود.

چسبندگی بالای قیمت ها در بازار ارز

بسیاری از معامله گران دلیل چسبندگی بالای قیمت ها در بازار ارز را از یک سو احتیاط بازار می دانند. اما از سوی دیگر عدم تاخیر نرخ ارز ریشه در تورم ریالی در اقتصاد ایران دارد.

یک فعال بزرگ ارزی گفت: بعید است قیمت دلار به راحتی به کمتر از 25 هزار تن برسد; با ورود دلار به هسته سخت مقاومت، انتظارات اولیه مبنی بر کاهش قیمت ها در مرحله اول محقق نشد.

وی گفت: عده ای طرفدار این بوده اند که خود تغییر دولت دلیل تغییر معادلات است. به عبارت دیگر معتقد بودند با ایجاد دولت سیزدهم زمینه کاهش قیمت ها فراهم می شود. اما این اتفاق نیفتاد و در نتیجه تطبیق بازار ارز با قیمت های بالا ادامه یافت.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حفظ بیش از شش ماه قیمت ها در بازار ارز منجر به تغییر کف و سقف قیمت ها می شود که در شرایط فعلی این اتفاق رخ داده است.

حجم بالای نقدینگی به استناد سایر کارشناسان; دلیل بر اساس سختی کاهش قیمت دلار به کمتر از 25 هزار تن.

صرافی که اصرار دارد معاملات متوسط ​​و نه کلان در دستور کار است، همچنین پیش بینی می کند که قیمت دلار در همان محدوده باقی بماند و توافق وین تنها وضعیت فعلی را تثبیت کند.
انتظار یک سیاست تحکیم را داشته باشید

به گفته وی، در بلندمدت تثبیت این شرایط را حتی می توان مثبت تلقی کرد. زیرا در سه سال اخیر اقتصاد ایران دچار افت جدی شده است.

این گفته توسط برخی کارشناسان تایید شده است. آلبرت بگزیان، استاد اقتصاد دانشگاه و اقتصاددان به قرن نو گفت: سیاست فعلی دولت سیزدهم باید تثبیت وضعیت اقتصادی باشد که در صورت توافق در وین محقق می شود و سپس برنامه ریزی می شود. راه حل های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تاکید دارد که سیاست اصلاحات اقتصادی در دستور کار است، گفت: این بدان معناست که ابتدا باید وارد دوره ثبات شویم. زیرا در زمان طوفان و بی ثباتی نمی توان سیاست اصلاح پولی را اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید