دلایل خمیازه مکرر چیست؟

همه ما در طول روز خمیازه می کشیم، مثلاً وقتی صبحانه می خوریم یا وقتی بعد از ناهار احساس خواب آلودگی می کنیم. اما بین خمیازه کشیدن گاهی با خمیازه زیاد تفاوت وجود دارد.

اگر متوجه شدید که در طول روز مکرراً خمیازه می‌کشید، ممکن است خسته باشید یا دلیل دیگری وجود داشته باشد. کارشناسان می گویند ممکن است دلایلی برای خمیازه کشیدن مکرر وجود داشته باشد. این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید بدن شما با خمیازه های مکرر چه می گوید.

بدن شما کم آب شده است
خمیازه بلند می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. اگر آب و مایعات کافی نمی نوشید، احتمالاً مکرراً خمیازه می کشید. ننوشیدن آب کافی باعث کاهش جریان خون در مغز و احساس خستگی در فرد می شود. بنابراین دفعه بعد که متوجه شدید دائماً خمیازه می‌کشید، یک لیوان بزرگ آب بنوشید، شاید به همین دلیل است.

اینها عوارض جانبی داروهای شما هستند

اگر از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، آگونیست‌های دوپامین یا مهارکننده‌های MAO B، مورفین یا متادون استفاده می‌کنید، خمیازه کشیدن و احساس خواب‌آلودگی می‌تواند از عوارض جانبی این داروها باشد. دلیل اینکه برخی داروها باعث خمیازه می شوند این است که خمیازه توسط انواع انتقال دهنده های عصبی در مغز که این داروها بر آنها تأثیر می گذارند کنترل می شود. البته اکثر افرادی که این دسته از داروها را مصرف می کنند خمیازه زیادی را تجربه نمی کنند. با این حال، این چیزی است که ممکن است رخ دهد و خوب است که از آن آگاه باشید.

آیا اخیراً سکته کرده اید؟
بسیاری از بیمارانی که اخیراً سکته کرده اند یا مبتلایان به بیماری پارکینسون خمیازه می کشند. هم سکته مغزی و هم بیماری پارکینسون بر مغز تأثیر می گذارد و باعث ایجاد ناهنجاری هایی در مغز می شود که باعث تغییرات غیرطبیعی در دمای بدن می شود. خمیازه بیش از حد می تواند واکنشی به این تغییرات غیرمنتظره باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خمیازه بیش از حد ممکن است نشانه ای از آسیب مخفی مغز یا اختلال عصبی باشد.

استرس و اضطراب شما زیاد است
بله، خمیازه کشیدن می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد. استرس و اضطراب باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود که باعث خمیازه می شود.

شما آپنه خواب یا سایر مشکلات تنفسی دارید
برخی از عوارض ریوی می تواند باعث خمیازه بیش از حد شود که یکی از شایع ترین آنها آپنه خواب است. در آپنه خواب، مجرای تنفسی فرد در هنگام خواب به طور کامل یا تا حدی مسدود می شود و تنفس برای چند لحظه قطع می شود و باعث بیدار شدن مکرر فرد می شود. آپنه خواب می تواند باعث خمیازه بیش از حد و علائم دیگری مانند خستگی در طول روز، خروپف و مشکل در تمرکز شود. آپنه خواب تنها مشکل تنفسی نیست که باعث خمیازه کشیدن زیاد می شود. بیماری انسدادی مزمن ریه و آسم نیز می تواند باعث همین امر شود. بیماری انسدادی مزمن ریه گروهی از بیماری های ریوی است که باعث مشکلات تنفسی و علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و خمیازه زیاد می شود. آسم نیز یک بیماری ریوی است که باعث التهاب و باریک شدن راه های هوایی می شود و علائمی مانند خس خس سینه، مشکل در تنفس و خمیازه بیش از حد ایجاد می کند.

خستگی یکی از دلایل خمیازه کشیدن است که باید به خوبی از آن آگاه باشید، اما همچنان باید در این لیست به آن اشاره کنیم. بله، خمیازه مکرر در طول روز می تواند ناشی از این باشد که شب قبل خوب نخوابیده اید و اکنون خسته هستید یا از نظر جسمی و روحی احساس خستگی می کنید. گاهی واضح ترین جواب درست است!

تغییر ارتفاع را احساس می کنید
اگر در هواپیما هستید یا به ارتفاعات می روید، یکی از واکنش های ناخودآگاه بدن شما خمیازه کشیدن است. زیرا بدن در تلاش است تا فشار گوش شما را تنظیم کند.

مغز شما داغ است!
نظریه دیگری در مورد خمیازه کشیدن این است که خمیازه راه بد شما برای خنک کردن مغز بیش از حد گرم شده است! این تئوری می گوید در مواقعی که خیلی گرم هستید بیشتر خمیازه می کشید. تنفس عمیق و باز کردن دهان می تواند مغز را کمی خنک کند.

با خمیازه زیاد چه کنیم و آیا مراجعه به پزشک ضروری است؟
اگر احساس می کنید که اغلب در طول روز خمیازه می کشید، فوراً به این نتیجه نرسید که یک بیماری عصبی دارید و خودتان آن را نمی دانید. ابتدا با این سوال واضح شروع کنید: آیا به اندازه کافی می خوابم؟ خواب کافی یعنی ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز. سپس دومین سوال واضح را از خود بپرسید: آیا اغلب استرس دارید؟ اگر چنین است، خمیازه کشیدن به شما می گوید که باید بیشتر مراقب ذهن و روان خود باشید و حتی در صورت لزوم به یک درمانگر مراجعه کنید تا راه های کنترل استرس و اضطراب را بیاموزید. حتما آب فراوان بنوشید؛ زیرا همانطور که گفتیم کم آبی نیز می تواند باعث خمیازه زیاد شود. آیا هنوز نگران هستید؟ خوب، به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند علت را پیدا کنید. همیشه راه حل هایی وجود دارد، بنابراین دریغ نکنید که از پزشک خود کمک بخواهید. خمیازه کشیدن زیاد می تواند آزاردهنده باشد. اما این را نیز در نظر بگیرید که این پیام بدن شماست که سعی دارد چیزی به شما بگوید و به شما اطلاع دهد.

دیدگاهتان را بنویسید