دلیل تاثیر عجیب اسطوره تخت جمشید

دلیل تاثیر عجیب اسطوره تخت جمشید

«حضور باشکوه علی دایی در مراسم قرعه کشی جام جهانی 2022 با موجی از واکنش های مثبت در کشور مواجه شد. همه ما مفتخریم که او یکی از هشت برگزار کننده قرعه کشی این تورنمنت «ایرانی» است و در این راه مورد قدردانی و ازدواج قرار گرفته است. کل ویدیو برای شهریار ساخته شده و انتشار عکس های او باعث لایک میلیونی در فضای مجازی شد. سپس طبق معمول این سوال مطرح شد که چرا از ظرفیت علی دی در فوتبال ایران به اندازه کافی استفاده نمی شود؟ صد در صد سیستم فرصت ها را می سوزاند و این غیر قابل بحث است. البته باید از تجربیات علی دایی و به خصوص موقعیت بین المللی او به هر نحوی استفاده کرد، اما مشکلی که کمتر به چشم می خورد این است که خود شاهزاده نمی خواهد از ظرفیتش بیشتر استفاده کند. در واقع گاهی به نظر می رسد دایی به دلایلی فوتبال ایران را از دست می دهد.

ممنوعیت امتناع از کار

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که دایی پس از اخراج از سایپا در هفته های پایانی لیگ هجدهم محروم شده و از سوی برخی نهادها اجازه حضور در تمرینات را پیدا نکرده است. اما خود دایی بارها همه این شایعات را تکذیب کرده است. او یک بار گفت: «مقاومت وجود داشت، اما اکنون نمی‌خواهم کار کنم. او همین چند هفته پیش تکرار کرد: «این شایعه که من ممنوع الکار هستم اصلا صحت ندارد. تصمیم من این بود که از صفر تا صد بمانم.» در این صورت کسانی که شرمساری دایی را به ضرر فوتبال ایران می بینند باید از آن شکایت کنند. دایی شاید مربی استثنایی نباشد اما حضور او در لیگ برتر امتیازات و مزایای زیادی دارد. کافی است تعدادی از ستارگان امروز فوتبال ایران مانند مهدی طارمی، احمد نورالهی، کریم انصاری فرد، علی علیپور، امید عالیشاه و … را یادآوری کنیم. آنها در نتیجه اعتماد عموی خود فرصت رشد یافتند. پس معلوم است که اگر باز هم بخواهد جوانان دیگر کامیاب می شوند اما شهریار بنا به دلایلی نمی خواهد این وضعیت را تکرار کند.

فقط هدایت تیم ملی را قبول دارد؟

دایی در حالی که مدعی است پیشنهادات لیگ را رد می کند و گویی آرزوی اصلی او هدایت تیم ملی فوتبال ایران است. او قبل از دراگان اسکوچیچ در معرض نیمکت نشینی تیم ملی قرار داشت که در آخرین لحظات این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل به سراغ سرمربی کروات رفت. شهریار حسابی از این موضوع ناراحت است و یکی دو بار در مصاحبه هایش به این موضوع اشاره کرده است. او در تاریخ اختلاف طارمی با اسکوچیچ تمام سمت مهاجم بوچر را گرفت و وحشیانه به سرمربی کروات حمله کرد. حتی بعد از بازی با کره جنوبی که شایعه شد او جایگزین اسکو خواهد شد، خودش حاضر به تکذیب این موضوع نشد. مجموعه این سوالات نشان می دهد که دایی حاضر است تنها به عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت کند اما مشکل اینجاست که بسیاری از افکار عمومی اجازه چنین کاری را نمی دهند. آنها معتقدند دایی در تیم ملی امتحان پس داده است و برای این پست مناسب نیست.

او رانندگی را دوست ندارد

در عین حال همیشه این تصور وجود داشته که می توان از ظرفیت اصلی علی دایی در فضای حاکمیتی استفاده کرد و حضور او در پوشش ریاست فدراسیون فوتبال و یا حتی رسیدن به پستی ارشد در کنفدراسیون فوتبال آسیا بهترین است. رویداد ممکن است با این حال دایی من مدیر نیست و در این زمینه استقبال نمی شود. او بارها این موضوع را بیان کرده و در عمل نشان داده است که علاقه ای به این گونه فعالیت ها ندارد. او نه تنها تلاشی برای تاثیرگذاری بر ساختار تقسیم قدرت در فوتبال ایران انجام نداده است، بلکه حتی از حمایت علی کریمی و مهدی مهدوی کیا در انتخابات فدرال خودداری کرده است. شاید حضور دایی در کنار این دو نفر می توانست فوتبال را از دست سیاستمداران بگیرد و به مردم خودش برگرداند اما دایی کاملا کنار رفت. به این ترتیب این قسمت از پتانسیل او در برآورد او غیرقابل استفاده ماند.

او هم بیرون نمی رود

از سوی دیگر دایی به دلیل شهرت و سابقه و همچنین دانش زبان های خارجی از معدود مربیان ایرانی است که امکان فعالیت در خارج از کشور را دارد. هر از چند گاهی شایعاتی مبنی بر پیشنهادات خارجی دایی به گوش می رسد. از تیم های ملی آذربایجان، کویت و عمان تا کار در تیم دوم اورتون. با این حال او کار در خارج از کشور را نمی پذیرد و هرگز نخواسته چنین تجربه ای را پشت سر بگذارد. باز هم تاکید می کنیم که دایی برای همه ما عزیز است و نمی توان از سهل انگاری مدیران در استفاده از توانمندی های آن چشم پوشی کرد اما حقیقت این است که خود شهریار ماهیت حرفه ای خود را محدود کرده و بسیاری از ظرفیت های خود را بلااستفاده رها کرده است. در حالی که اینطور است، ما فقط می توانیم او را در مراسم رسمی ببینیم و از انزوای او پشیمان شویم.»

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید