دلیل سقوط بورس چیست و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

دلیل سقوط بورس چیست و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

روز جدید یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل افت این بازار طی روزهای گذشته گفت: اصلاح بازار تا نیمه خرداد ادامه دارد و پس از آن بازار رشد خواهد کرد.

سعید جعفری در تشریح عواملی که باعث افت بازار سرمایه در روزهای اخیر شده است، گفت: یکی از موارد رفتار طبیعی بازار است چرا که در سه ماه اخیر شاهد رشد خوبی در بازار بوده ایم و اکثر نمادها رشد کرده اند. حداقل 30 درصد.» برای اصلاح بازار و بازیابی انرژی برای صعود. البته این اتفاق با چندین حادثه مصادف شد. در روزهای اخیر چندین رویداد سیاسی در کشور رخ داده است که ریسک را در فضای سرمایه گذاری افزایش داده است.

وی ادامه داد: سایر موضوعات مربوط به موضوعات داخل بازار است. یکی از گروه های پیشرو در بازار خودرو است و خبر واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا منجر به افزایش سهام این دو شرکت شده است اما هنوز این اتفاق نیفتاده و ابعاد مختلف آن مشخص نیست. برو پایین. موضوع بعدی عرضه خودرو در بورس کالا بود. خودروهای سایپا و ایران خودرو هنوز در بورس حضور ندارند و این رویداد برای کاهش ضرر خودروسازان نیاز به راه اندازی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت گروه پالایشی گفت: این گروه نیز یکی از گروه های پیشرو در بازار هستند و گزارش های 12 ماهه آنها به خوبی پیش بینی بازار نبود. البته گزارش ها ناقص است و باید اطلاعات بیشتری کسب شود تا این شرکت ها بتوانند سود قطعی خود را اعلام کنند. اما این امر باعث شد که سرمایه گذاران در گروه پالایشی محتاط باشند.

جعفری افزود: موضوع بعدی گزارش های غیرمنتظره تولیدکنندگان متانول بود. کاهش قیمت متانول و افزایش قیمت خوراک باعث کاهش سودآوری گروه متانول در صنعت پتروشیمی شده است. از سوی دیگر در دو هفته اخیر در گروه فلزات شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد ایران به دلیل ورود تولیدکنندگان فولاد روسیه به بازارهای صادراتی ایران بوده ایم. روس ها به دلیل تحریم محصولات خود را با تخفیف های بالا عرضه می کنند و این امر منجر به کاهش قیمت فولاد ایران و در نتیجه سهام فولاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه چشم انداز احیای برجام همچنان نامشخص است، گفت: این موقعیت اگرچه قیمت دلار را بالا می برد، اما در بلندمدت ریسک های زیادی را بر بازار سرمایه تحمیل می کند. از سوی دیگر، سردرگمی دولت در تصمیم گیری های اقتصادی، فضای سرمایه گذاری را کمی نامطمئن یا مردد می کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده این بازار گفت: فکر می کنم اصلاح بازار تا اواسط خرداد ادامه داشته باشد و پس از آن بازار رشد کند. بنابراین از اواخر خرداد تا تیرماه بازار صعودی و رو به رشد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید