دلیل عدم همکاری میراث فرهنگی با شهرداری در کف سازی بازار زنجان چیست؟


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855811

شهرداری زنجان اقدام به جدول گذاری بازار زنجان کرده و به مرور زمان این کار را انجام داده است اما شهرداری از عدم مشارکت و همکاری میراث فرهنگی در این حوزه گلایه دارد که میراث فرهنگی نیز کمبود اعتبار را دلیل آن عنوان می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش موج رسا، طولانی ترین بازار تاریخی کشور در زنجان و در بافت قدیم شهر واقع شده است که بنا بر اسناد تاریخی موجود، ساخت این بازار در سال 1205 هجری قمری در زمان آقامحمدخان قاجار و در زمان حکومت آقامحمدخان قاجار آغاز شد. در سال 1213 هجری قمری در زمان فتحعلی شاه قاجار به بهره برداری رسید و بعدها به این بنای تاریخی و میراث فرهنگی چند کاخ، مسجد، حمام و غیره اضافه شد.

بازار زنجان دارای راسته های مختلفی از جمله زرگری، آهنگری، کفاشی و … و همچنین بیش از هزار مغازه و ستون، مسجد، حمام و گذرهای متعدد است که علاوه بر زیبایی در مرکز شهر واقع شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از جوایز فرهنگی و گردشگری استان زنجان که علاوه بر ارائه فرهنگ و هنر این منطقه، تاثیر اقتصادی نیز بر زنجان دارد.

وجود آثار تاریخی و فرهنگی زیادی از این دست باعث افتخار است، اما حفظ و نگهداری این آثار بسیار مهمتر از وجود آنهاست، زیرا اگر این گونه مناطق فرهنگی و گردشگری مدیریت و نگهداری نشوند به مرور زمان از بین خواهند رفت. و خواص خود را از دست بدهند. کف سازی بازار زنجان یکی از موضوعات مهم در حفظ این بنای تاریخی است که همواره یکی از معضلات آن بوده است چرا که شهرداری معتقد است این کار باید با مشارکت میراث فرهنگی انجام شود اما میراث فرهنگی هم می گوید. اعتبار لازم برای چنین کاری را ندارد. بر اساس نام و مسئولیت دستگاه ها، اداره امور مربوط به آثار تاریخی و باستانی و مدیریت گردشگری بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متعاقباً ادارات کل استان ها می باشد، اما شهرداری تا حدی که مداخله می کند. امکان پذیر است و به زیباسازی شهر کمک می کند.

a157cfcc cb3b 4c44 a7fb c604d3ab28bd خبر خاکستری

* میراث فرهنگی زنجان حتی یک ریال برای پوشش بازار کمکی نکرده است

منصور مرادلو رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در جلسه رسمی و علنی این شورا در نیمه دوم سال 1400 گفت: عملیات کف سازی بازار بزرگ زنجان از دو سال گذشته انجام شده است.

وی گفت: بازار زنجان چهره زیبایی داشت به طوری که راسته قیصریه و چارقودوزان در سال گذشته (1399) ساخته شد و راسته بازار بالا در سال جاری ساخته شد، اما طبقه پایین کفپوش، میوه فروشان و خورندگان از برنامه های آینده است.

مرادلو با بیان اینکه دستور پزشکان محل حضور و بازدید مسافران و گردشگران است و کف سازی در این مکان نیز در اولویت است، خاطرنشان کرد: قرارداد کف سازی این قطعه نیز بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تن است. و فعالیت اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است مبلغ قرارداد مذکور به طور کامل اجرا نشود، 560 میلیون تن از آن کسر و به قیمت بالای بازار کفپوش اضافه می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه کف سازی بازار بزرگ زنجان اقدام ارزشمندی است که توسط پیمانکار مربوطه انجام می شود، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان کمکی به این بازار نکرد. بازار و از صفر بالغ بر 100 عملیات سنگفرش در بازار توسط شهرداری زنجان انجام شد.

وی بیان کرد: بودجه تخصیص یافته برای ساخت طبقه فوقانی بازار 400 میلیون تن بود که با تلاش های انجام شده این اقدام ارزشمند را به حدود یک میلیارد و 800 میلیون تن رساندیم چرا که هم تجار و هم شهروندان و مسافران از این امر آگاه هستند. وضعیت بازار ، ناراضی بودند.

مرادلو تاکید کرد: کف سازی تمامی قسمت های بازار بزرگ زنجان انجام می شود و هیچ بخشی ناقص نخواهد بود و این عملیات تا قبل از پایان سال به اتمام می رسد.

* برای کف سازی در بازار از میراث فرهنگی کمک و بودجه می خواهیم

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در اولین جلسه این شورا در سال جاری با اشاره به نظارت بر وضعیت آهنگران و کف سازان آهنگر در بازار پایین گفت: تا پایان ماه مبارک به اتمام می رسد. ماه رمضان

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باید در کف سازی بازار زنجان مشارکت داشته باشد، گفت: امسال 5 میلیارد تن اعتبار برای بازار زنجان در نظر گرفته شده است که برای ساخت و ساز کافی نیست. از کمک و اعتباری که داریم بخواهید.

463249ff 5423 438c 94f6 23f2e0da6924 خبر خاکستری

* میراث فرهنگی همکاری خوبی با شهرداری در کفپوش بازار ندارد

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان چندی پیش در جلسه شورای اسلامی شهر زنجان گفت: حدود 4 میلیارد تن فولاد در بازار آهنگری هزینه شده است.

وی گفت: اقداماتی برای تامین مخازن زباله و روشنایی این مکان انجام می شود اما میراث فرهنگی همکاری مناسبی با شهرداری ندارد که باید وارد شود و اکنون کار برعکس شده و شهرداری به جای آن مشغول کار است.

فیروزفر با بیان اینکه میراث فرهنگی باید با جدیت بیشتری وارد پروژه ها شود، بیان کرد: البته شهرداری زنجان کار خود را انجام می دهد و اجازه نقص در خدمات را نمی دهد.

شهردار زنجان با بیان اینکه اقداماتی برای آسفالت بازار فوقانی قبل از عید انجام شده است، گفت: بنا بر این است که کل بازارچه بالا و راسته ها و میدان ها ساخته شود اما با توجه به نوع کف سازی به ویژه میدان میوه. باید بین اهالی و کسب و کار، میراث فرهنگی تعامل وجود داشته باشد و شهرداری هماهنگی لازم را انجام داده، برآوردها انجام شده و در حال تعیین پیمانکار هستیم.

فیروزفر با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده است که اقدامات لازم را برای بهبود شبکه آبرسانی بازار بالا انجام داده است، افزود: وضعیت شبکه برق موجود در بازار نامناسب و حتی پس از اجرای پروژه کف سازی است. مجوزهای حفاری

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم در فازی مناسب روکش بالادستی را جلو ببریم تا معامله گران متحمل ضرر نشوند، خاطرنشان کرد: به زودی عملیات اجرایی روسازی بازار بالا آغاز می شود و تلاش می کنیم در اسرع وقت به اتمام برسد. زمان ممکن

2bf7696f cf6a 4082 86b7 20b4167e0997 خبر خاکستری

* 7 میلیارد تومان از وام سفر رئیس جمهور برای کف سازی بازار زنجان اعطا می شود.

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار موج رسا; وی اعطای وام را یکی از نکات برجسته کفپوش بازار زنجان دانست.

وی گفت: با وام هایی که حداقل 3 سال اخیر به بازار زنجان اعطا شده است توانسته ایم به اجبار سیمای بازار اعم از طاق ها، پشت بام ها، ایزوگام، ناودان ها و هر چیزی که جلوی چشممان است را برای حفظ این اثر تاریخی احیا کنیم.

ارجمند با اشاره به سفر رئیس جمهور به زنجان در اواخر آبان ماه 1400 خاطرنشان کرد: خوشبختانه اتفاق خوبی که افتاد اعطای 150 میلیارد تن اعتبار برای میراث فرهنگی استان زنجان به مدت 2 سال (1401 و 1402) بود. “.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ۷ میلیارد تن از کل وام مذکور را برای کف سازی بازار زنجان در نظر گرفته ایم تا در این زمینه به شهرداری زنجان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه امسال و سال آینده این وام اعطا می شود، تصریح کرد: 7 میلیارد تن از این وام پیش بینی شده است و باید دید امسال و سال آینده چقدر برای کف سازی بازار زنجان تخصیص می یابد.

ارجمند در پاسخ به اینکه کف سازی بازار تا زمان دریافت وام توسط شهرداری زنجان تکمیل می شود و در واقع مفرح است، گفت: به این دلیل نیست که کف سازی بازار بالا اصلا انجام نشده است و فقط چند مورد است. خطوط اصلی بازار بسته شده است.

وی با بیان اینکه هنوز قسمت قابل توجهی از کفسازی های تابعه، منازل و بازار پایین باقی مانده است، تاکید کرد: در کف سازی بازار قطعا با تامین اعتبار به شهرداری زنجان کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید