دود سفید از وین بلند خواهد شد

دود سفید از وین بلند خواهد شد

روز جدید : سفر انریکه مورا و امیر قطر به تهران جوزف بورل را بر آن داشت تا اعلام کند که مذاکرات در وین به بن بست رسیده و این روند به زودی از سر گرفته خواهد شد. برخی از تحلیلگران معتقدند توافق وین به دلیل زمان کوتاه منتهی به انتخابات کنگره آمریکا و احتمال زیاد پیروزی جمهوری خواهان در آن دست نیافتنی است. وی نتیجه مذاکرات وین را اینگونه توصیف کرد:

میخائیل اولیانوف پس از چند هفته سکوت مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت. در یک ماه و نیم گذشته که او در آن سکوت کرده بود، من شروع به شک کردم که حمله روسیه به اوکراین نمی تواند بی ارتباط با سکوت و عدم علاقه او به پایان دادن به مذاکرات باشد. اکنون که صحبت های اولیانوف از سر گرفته شده در جهت مثبت، نشان می دهد که گشایشی در کار وجود دارد. به نظر من این افتتاحیه دلگرم کننده است و می تواند در حداقل زمان به نتیجه مثبتی برسد. اما من از ابتدای مذاکرات چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی به راه خروج از مذاکرات امیدوار بودم و حتی در دو ماه گذشته که برخی از تحلیلگران در ناامیدی جدی به سر می بردند. به دلایل این خوش بینی اشاره می کند. شاید بتوان این نکات را به صورت زیر خلاصه کرد:
1- مذاکرات طرف ایرانی و آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و حتی تا حدودی قطری ها ادامه یافت. در واقع این مذاکرات محدود به وین نبود.

2. هر دو طرف علاقه مند به نتیجه مثبت مذاکرات هستند. آمریکا دیگر خواهان حضور در منطقه نیست و شکست مذاکرات تنها باعث افزایش تنش در سطح منطقه و شاید در سطح جهانی برای هر دو کشور خواهد شد. به ویژه در شرایطی که جنگ بزرگی در خاورمیانه جریان دارد و روسیه در تقابل مستقیم با اوکراین و به طور غیرمستقیم با ناتو قرار دارد. بنابراین، ایالات متحده و اروپا در این شرایط بحرانی نظامی شاهد بروز یک بحران جدید نیستند. طرف ایرانی هم درخواستی از سپاه پاسداران، موضع این نیروی نظامی دارد که باعث شد آمریکایی ها به این نتیجه برسند که در مقابل این درخواست مقاومت چندانی نکرده اند و فقط برای خلع سلاح مخالفان داخلی خود امتیاز بدهند.

3. در گذشته، آمریکا و اروپا بارها تاکید کرده اند که زمان کمی برای توافق باقی مانده است زیرا ممکن است غنی سازی کشور ایران به جایی برسد که چاره ای جز مذاکره انتخاب نکنند، اما در این مکث دو ماهه. که فشار باید افزایش یابد، تقریبا هیچ تاثیری وجود ندارد. در واقع این تغییر تبلیغات و کاهش ترس به معنای اصرار آنها بر نتیجه گیری از طریق مذاکره بود.
4. احزاب مخالف در منطقه، از جمله اسرائیل و برخی اعراب خلیج فارس، تلاش زیادی کرده اند تا آمریکا را متقاعد کنند که حداقل امتیاز را در این توافق به ایران بدهد و به فکر لغو غنی سازی و حتی کنترل کامل برنامه موشکی باشد، اما آمریکایی‌ها می‌گویند که نمی‌خواهند چارچوب شورای امنیت سازمان ملل را ترک کنند، با وجود اینکه دائماً با آنها در تماس هستند، تصمیم نهایی خود را دنبال می‌کنند که خشم آنها را برمی‌انگیزد و حتی در واکنش به رفتار آمریکا لفاظی‌هایی از جمله تسریع در کار با آنها را دنبال می‌کنند. چین.

5. اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسه و انگلیس که موضع محکم‌تری در قبال آمریکا اتخاذ کرده بودند، در این دوره تعلیق سکوت کردند که نشان می‌دهد آمریکا آنها را متقاعد کرده است که فقط به نتیجه این توافق فکر کنند. مذاکرات بهتر است سیاست واحدی در غرب اتخاذ شود، هرچند به گفته نویسنده جنگ اوکراین و مشکل انرژی در غرب در این زمینه بی تاثیر نبوده است. با عنایت به موارد فوق انتظار می رود در روزهای آینده شاهد تداوم مذاکرات و نتیجه مثبت باشیم.
عبدالرضا فرجی راد

دیدگاهتان را بنویسید