دور جدید مذاکرات در کوبورگ تا پایان روز دوم؛ مورا همچنان خوشبین است

دور جدید مذاکرات در کوبورگ تا پایان روز دوم؛  مورا همچنان خوشبین است

روز جدید : دومین روز از دور جدید مذاکرات در وین شب گذشته بدون نتیجه به پایان رسید و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاری گفت که خوشبین است و تاریخ پایان مشخصی ندارد.

پس از آنکه جوزپ بورل آخرین ابتکار خود را برای احیای برجام در قالب پیش نویس پیشنهادی متن توافق به تهران و واشنگتن ارائه کرد، دور جدید مذاکرات در وین از روز پنجشنبه در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا آغاز شد. ایالت ها.

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از عزیمت به وین، روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: من در راه وین هستم تا بر اساس متنی که هماهنگ کننده ارائه کرده است، درباره بازگشت به اجرای کامل برجام گفتگو کنم. روی میز 20 جولای.

رابرت مالی و علی باقری در توئیتی از عزیمت به وین خبر دادند و آخرین موضع دولت های خود را بیان کردند. مذاکره کننده ارشد ایران نوشت: مسئولیت بر عهده کسانی است که توافق را نقض کردند و نتوانستند از میراث ننگین گذشته فاصله بگیرند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که سخاوت اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا بلوغ نشان دهند و مسئولانه عمل کنند.”

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز نوشت: انتظارات ما محدود است. با این حال، ایالات متحده از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می کند و مایل است با حسن نیت برای دستیابی به توافق تلاش کند و به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران آمادگی انجام این کار را دارد یا خیر.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح پنجشنبه و بلافاصله پس از ورود به پایتخت اتریش با میخائیل اویانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین دیدار کرد. موضع کرملین در مورد توافق احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا آخرین دور مذاکرات در وین در مارس سال گذشته در واکنش به عامل به اصطلاح خارجی و پس از خواسته های مسکو به پایان رسید.

در همین راستا، سرگئی لاوروف همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات برجام در وین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه آسه آن در پنوم پن به خبرنگاران گفت: اکنون آمریکایی ها به دنبال گنجاندن طرحی متفاوت در طرح جدید هستند. طرح توافق؛ در حالی که طرف ایرانی بر مفاد قرارداد 2015 پافشاری می کند، معتقدم موضع ایران کاملاً مشروع است.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال 2018، افزود: آمریکایی ها از طرحی که هم خودشان و هم همه کشورهای دیگر آن را تایید کرده بودند، خارج شدند. با توجه به اینکه واشنگتن تلاش کرد این توافق را از بین ببرد، اکنون موظف است با تجدید نظر در موضع خود به آن بازگردد. مشکل امروز همین است.”

در حاشیه نشست وزرای امور خارجه آسه آن، دیداری بین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هدف مذاکرات در وین نیز برگزار شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام صبح امروز در بیانیه مشترکی بدون اشاره به مغرضانه آمریکا و مواضع انفعالی آنها در قبال برجام، از ایران خواستند هر چه سریعتر تصمیم نهایی خود را درباره بازگشت به توافق هسته ای اعلام کند. در آن بیانیه، بدون اشاره به زیاده‌روی‌های طرف غربی، از ایران خواسته شد تا آنچه را که «خواسته‌های غیرواقعی و غیر منسجم از جمله موضوع نظارت بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خواند، کنار بگذارد.

در این بیانیه که همزمان با دومین روز بازگشت هیئت های مذاکره کننده به وین منتشر شد، آمده است که این مذاکرات به معنای دور جدید مذاکرات نیست، بلکه صرفاً بحث های فنی درباره واکنش ایران به متن تهیه شده توسط جوزپ بورل است. رئیس هماهنگ کننده مذاکرات برای احیای برجام برای تصمیم گیری نهایی مطرح می شود و موضوع اصلی بین ایران و آمریکاست.

سه کشور اروپایی در تلاش برای قرار دادن توپ در زمین ایران اعلام کردند که «متن توافق روی میز است» و ایران باید همین الان و در زمانی که امکان آن وجود دارد، تکلیف دستیابی به توافق را تعیین کند.

روز دوم مذاکرات حوالی ساعت 21:40 شب گذشته به وقت وین با دیدار تیم مذاکره کننده ایران و اتحادیه اروپا و البته بدون نتیجه به پایان رسید. پیش از این انریکه مورا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: خوشبین هستم و مذاکرات ادامه دارد. «تاریخ پایان مشخصی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید