دولت بایدن به احیای برجام علاقه مند است

او استدلال کرد که بنابراین دولت بایدن مایل است به عقب راندن و پیشرفت در این مذاکرات ادامه دهد.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که برای دستیابی به توافق، ایران باید موضع اخیر خود در مورد مسائل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اصلاح کند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: از ایران و سایر کشورهایی که در شرایط مشابه هستند می‌خواهم گفت‌وگوی جدی با آژانس برقرار کنند تا فضایی برای همکاری مؤثر ایجاد شود و باید قابل اعتماد باشد. .

گوترش با بیان اینکه مسائل دشوار روی میز مذاکره است، گفت: از همه طرف ها می خواهم که اطمینان حاصل کنند که این مسائل حل و فصل می شود.

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، با اشاره به وضعیت سیاسی آمریکا و آنچه به‌عنوان «جهت‌هایی» که به نتیجه‌ای نمی‌انجامد، اشاره کرد و افزود: «ما اکنون در یک نوع بحران هستیم. خیابان بن بست.” .

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران روز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر این موضوع را اعلام کرد و افزود: هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای در این شورا وجود ندارد و تنها تبادل نظر صورت گرفته است.

با این حال، سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای مشترک علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، این بیانیه که توسط نماینده آلمان خوانده شد و ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد، مورد تایید 56 کشور قرار گرفت که 23 کشور از آن‌ها اعضای شورای حکومتی آژانس هستند.

لورا هویلگیت، سفیر آمریکا در وین در سازمان‌های بین‌المللی، گفت: حدود 50 کشور نگرانی‌های خود را در مورد عدم همکاری ایران با آژانس ابراز کرده‌اند که نشان می‌دهد جامعه بین‌المللی همچنان خواهان اجرای تعهدات قانونی ایران است. فوراً اقدام کنید و با آژانس همکاری کنید تا هر گونه مسائل پادمانی باقی مانده را بدون تأخیر روشن و حل و فصل کنید.

او استدلال کرد: علیرغم اعلام تمایل آژانس برای تعامل با ایران، چنین تعاملی صورت نگرفته است و گزارش مدیرکل آژانس به این نتیجه می‌رسد که مشکلات پادمانی همچنان باقی است.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای عمانی خود در واکنش به این بیانیه سیاسی گفت: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین تاثیری ندارد.

امیر عبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت و گو و تبادل پیام برای رفع تحریم ها تاکید کرد و تلاش همه طرف ها در چند ماه گذشته را کلید رسیدن به مطلوب دانست. نقطه توافق در شرایط کنونی تمرکز آمریکا بر واقع گرایی است و نشان دادن اراده ضروری است.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو بار دیگر بر اراده و حسن نیت لازم از سوی ایران برای رسیدن به گام نهایی یک توافق خوب، قوی و با ثبات تاکید کرد.

بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر اهمیت دستیابی به توافق و بازگرداندن همه طرف ها به تعهدات تاکید کرد و بر لزوم تلاش برای دستیابی به نتیجه مثبت از مذاکرات چند ماهه تاکید کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علیرغم اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در روز سه شنبه به وقت محلی مبنی بر اینکه به تلاش های دیپلماتیک ادامه می دهیم، نظر خود را در مورد آخرین پاسخ ایران و اعلام کرده ایم. ما هنوز نیستیم توافق هسته ای احیا شد. برای ایران دیر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت اگر ایران نتواند یا نخواهد به توافق برگردد، گزینه های دیگری روی میز خواهیم داشت.

وی با تکرار اظهارات دیگر مقامات آمریکایی گفت: پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم به توافق برسیم و یک گام به عقب است. ایران باید خواسته های خارج از برجام را کنار بگذارد و با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه در مکزیک گفت که پاسخ ایران یک گام به عقب است و دورنمای توافق را در کوتاه مدت بعید می‌داند.

بلینکن گفت که نمی تواند جدول زمانی در این زمینه ارائه دهد، اما استدلال کرد که ایران مایل یا قادر به انجام آنچه برای دستیابی به توافق ضروری است، نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن قصد ندارد تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق با ایران را متوقف کند، اما دستور کار فشرده دولت بایدن در سطح داخلی زمان کمتری برای دستیابی به توافق می دهد. در این بستگی به واشنگتن دارد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: اگرچه احیای برجام یکی از اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن است، اما مقامات آمریکایی و اروپایی چندان به احیای برجام قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره خوش بین نیستند.

سایت تایمز اسرائیل گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب (30 شهریور) با صدور بیانیه ای اظهارات یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در خصوص خروج واشنگتن از مذاکرات احیای برجام را رد کرد و تاکید کرد که تلاش های آمریکا برای دستیابی به برجام. توافق با ایران ادامه دارد

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه 19 سپتامبر بیانیه مشترکی صادر کردند و مدعی شدند ایران از فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکرده و در یک ادعای غیرمستند اعلام کردند که در عوض ایران برنامه هسته‌ای خود را فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی گسترش داده است. قابل قبول ادامه دارد.

در بیانیه سه کشور اروپایی مدعی شد: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات بیشتری انجام داد که ما را به مرز انعطاف رساند. متأسفانه ایران ترجیح داد از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته ای خود فراتر از توجیه غیر نظامی قابل قبول ادامه دهد.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات انجام شده است. در مورد برنامه هسته ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در 25 اوت (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده در 24 آگوست نظر خود را در این باره اعلام کرد. 24 آگوست) ارائه شده در اتحادیه اروپا.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ 10 شهریور (اول شهریور) توضیحاتی را در خصوص ارائه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص پاسخ آمریکا به متن پیش نویس توافقنامه رفع تحریم ها ارائه کرد. و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ کننده تحویل داده شد. متن ارائه شده رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات دارد.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حساس رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

هیئت جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که باید به توافق رسید، ثبات لغو تحریم ها به نحوی تضمین شده است و موضوعی نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند و به دنبال آن است. توافقی که در آن منافع اقتصادی مردم تضمین شود، تجارت خارجی ایران باید لغو شود و محدودیت های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر اگر طرف مقابل خواسته ها و الزامات منطقی ایران برای تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید