دولت در لایحه تعدیل بودجه خواستار حذف الزام بازگشت قیمت ها تا شهریور 1400 شد

دولت در لایحه تعدیل بودجه خواستار حذف الزام بازگشت قیمت ها تا شهریور 1400 شد

روز جدید بر اساس لایحه اصلاحی بودجه قانونی 1401 که با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به تصویب شورای دولت رسید و با امضای سیدابراهیمی رئیسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در آن مجلس شورای اسلامی درخواست تغییر عبارت «به هزینه شهریور 1400» » از متن قانون بودجه حذف شود. در واقع این اصلاحیه که نشان دهنده شکست سیاست های دولت در روند حذف ارز ترجیحی است از آن جهت حائز اهمیت است که اجرای قانون بودجه پس از انتقاد نمایندگان مردم از تبعات آن و دولت با همراهی رئیس مجلس مجلس وعده پرداخت یارانه پولی و سپس کالاهای کاغذی الکترونیکی را برای کنترل فشار ناشی از نوسانات قیمت کالاهای اساسی داد، با شرط ثبات قیمت کالاهای اساسی، طبق شهریور 1400، عملیات اقتصادی خود را با حذف آغاز کرد. یارانه آرد و 4 قلم کالای اساسی اما آثار این اصلاحات اقتصادی به ویژه با تغییر نرخ پایه محاسبه تعرفه کالاهای وارداتی باعث شد هیچ یک از پیش بینی های تیم اقتصادی دولت محقق نشود و شاهد بودیم. رکورد تاریخی تورم در ژوئن البته در این رابطه ابتدا شایعاتی مبنی بر بازگشت 4200 تومان برای تعرفه گمرکی به گوش می رسید اما در نهایت به دلیل تبعات گسترده این خروج، دولت لایحه کاهش تعرفه گمرکی را به 1 ارسال کرد. ٪، اما به نظر می رسد که این تغییرات را نمی توان تسریع کرد. کنترل قیمت‌ها و دولت علی‌رغم تاکید وزارت نفت بر رشد 3 برابری درآمدهای نفتی و همچنین ذخایر تاریخی ارزی، به ادعای بانک مرکزی، همچنان با کسری ساختاری 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند. و در این راستا تاکنون با برداشت از منابع مالی بانک به صورت غیرمستقیم اقدام به چاپ پول می کرد، حالا تصمیم گرفته است برای جلوگیری از وام بیشتر و برخلاف وعده رئیس جمهور، توپ های گران قیمت را به صحن مجلس بیندازد. معیشت مردم خط قرمز دولت است.حالا خواستار حذف شرط بازگشت قیمت ها به شهریور 1400 شد تا حداقل ادامه گرانی ها جنبه قانونی داشته باشد. اگرچه ترتیب قالیباف احتمال تصویب مجلس را دوچندان کرد، اما به نظر می رسد دولت سیزدهم تصمیم خود را به این اصلاحیه داده است و در نهایت دستور اصلاحات خود را از طریق رهبران به دست خواهد آورد که احتمالاً بزرگترین برداشت از وعده داده شده در آستانه دولت است. یک سال از دولت می گذرد

شرط مجلس برای جراحی اقتصادی

بر اساس قانون بودجه سال 1401، مصوبه شورای اسلامی وزیران مبنی بر اصلاح یارانه ها و حذف ارز 4200 تومانی منوط به ثبات قیمت کالاهای اساسی مطابق با نرخ ارز شهریور 1400 است. که بارها توسط اعضای هیئت دولت و رئیس مجلس تکرار شد و با پرداخت یارانه نقدی و سپس ارائه محصولات الکترونیکی وعده تحقق آن را دادند.
در اواخر سال 1400 و در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 در مجلس دولت سیزدهم، علیرغم مقاومت نمایندگان و برخی کارشناسان که اصرار داشتند شرایط فعلی زمان مناسبی برای حذف ارز از 4200 تومان نیست، آنها بر اجرای این لایحه اصرار داشتند و در پایان نمایندگان مجلس موافقت خود را با گنجاندن یک فوریت در طرح ارز ترجیحی تنها در صورتی اعلام کردند که دولت از طریق کاتالوگ الکترونیکی به گونه ای عمل کند که اقلام ضروری با هزینه ای معادل به دست مصرف کنندگان برسد. شهریور 1400. اما این شرط اگرچه از سوی نمایندگان مطرح شد و دولت نیز با آن موافقت کرد، عمدتاً در شرایطی که دولت با کسری بودجه 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی و تورم ماهانه بیش از 40 درصد در سال مواجه باشد. اقتصاد حاکم با تکیه بر ابزار امکان یارانه دادن وجود نخواهد داشت، بر این اساس مطالعه طرفدار تغییرات پایه پولی و شاخص های نقدینگی نشان می دهد که حجم نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال 1398 بالغ بر یک میلیون و 275 هزار میلیارد تومان اضافه شده و در نتیجه نقدینگی به رقم 4 هزار و 750 هزار میلیارد تومان رسیده است.

پایه پولی نیز از 455 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 به 594 هزار میلیارد تومان رسید که به معنای رشد 30.5 درصدی است. بنابراین در سال 1400 مبلغ 139 هزار میلیارد تومان به صورت پولی اضافه شد; در این راستا بانک مرکزی به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه به طور متوسط ​​381 میلیارد تومان اسکناس چاپ می کرد.

توپ دولت در زمین مجلس

اگرچه دولت و تیم اقتصادی در رأس آن همواره با استناد به کاهش ضریب جینی اعلام کرده اند که از بانک مرکزی وام نمی گیرند، اما آن را دستاورد بزرگ این دولت می دانند، اما اطمینان از کسری بودجه و استقراض غیرمستقیم است. یکی از تصمیمات دولت در این مدت سود و افزایش نرخ سود بین بانکی به بیش از 21 درصد نیز موید دست درازی منابع بانک ها و حساب های شرکت های دولتی است. بر این اساس ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که دولت سیزدهم در سال 1401 با کسری بودجه 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد اما احتمالاً در این راستا دولت در تلاش است تا چاپ پول را قانونی کند و در در گام بعدی دولت در پاسخ به منتقدان مبنی بر عدم ترمیم قیمت های شهریور سال گذشته، خود را به عنوان نیروی انتظامی مجلس معرفی می کند و می اندازد اما در راه سوم وقتی احتمال عدم تصویب لایحه دولت وجود دارد. اصلاحیه مصوبه بودجه 1401 توسط نمایندگان به شورای عالی سران سه قوه ارجاع می شود و با اخذ موافقت آن شورا مجاز به افزایش قیمت کالاها خواهد بود.

مجلس مخالف است

در همین رابطه احسان ارکانی، عضو کمیسیون بودجه مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه ارسالی دولت به مجلس گفت: مجلس در حال بررسی این لایحه است و تاکید کرد که با حذف آن موافقت کنیم. ارز ترجیحی؛ مجلس در این مورد اختلاف نظر داشت. وی افزود: با وجود اینکه معتقد بودیم ارز ترجیحی مشکلات و مفاسد زیادی ایجاد کرده است، اما نمایندگان احساس کردند زیرساخت های لازم برای حذف ارز ترجیحی فراهم نیست و باید کنار گذاشته شود.به گفته ارکانی، مجلس این موضوع را اتخاذ کرد. تصمیم به اصرار میرکاظمی، اما شرط گذاشته است که در صورت رفع آن، افزایش قیمت ها به گونه ای جبران شود که مردم برای این کالاهای اساسی و ضروری قیمتی بالاتر از شهریور 1400 نپردازند. الزام قانون است.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه رعایت این الزام قانونی برای دولت بار مالی دارد و با کمبود منابع مواجه است، این لایحه را برای رفع این تکلیف ارسال کرده است، اما بعید می دانم مجلس با وی موافقت کند. پایان.

دیدگاهتان را بنویسید