دولت قبل گاز ذخیره می کرد اما دولت قبلی آن را تعطیل کرد

وی افزود: در این اغتشاشات اخیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه علیه ما به راه افتاده است که یکی از ابعاد آن جنگ رسانه ای است.دشمنان در جنگ ترکیبی اخیر از تمام توان و توانایی خود علیه کشور ما استفاده کردند. در کنار جنگ 44 ساله آنها با ایران.

بهادری جهرمی یکی از خودروسازان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار خودرو و ثبت نام چند میلیونی در قرعه کشی خودرو گفت: دولت اعلام کرده است که به دنبال حذف تدریجی قرعه کشی خودرو است. اما عرضه و تقاضا در این صنعت متناسب نیست و باید با افزایش تولید و عرضه به تدریج بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت بخشی از بازار خودرو را به بورس کالا آورده است، گفت: نتیجه عرضه خودرو به بورس کالا با قیمتی بسیار کمتر از بازار انجام می شود. البته هرگونه تصمیم گیری در این حوزه از سوی دولت نیست و دولت باید در چارچوب قوانین و سیاست های مربوطه در این حوزه تصمیم گیری و اجرا کند.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای اصلاح بازار خودرو ادامه داد: در شهریور ماه سال 1400 واردات خودرو ممنوع شد و تولید خودرو حدود 700 هزار دستگاه بود اما اکنون واردات خودرو در چارچوب قانون انجام می شود و در 10 ماهه اول سال 1389 امسال رکورد تولید خودرو در کل سال گذشته بوده و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو تولید کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقش دولت در اصلاح مشکلات حوزه فرهنگی کشور چیست، تصریح کرد: اساسا حوزه فرهنگ تکلیفی نیست و با دستور نمی توان در آن نقش ایفا کرد. در حوزه فرهنگ، سیاستمدار اصلی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دولت در این زمینه و همچنین در سایر موارد تابع قوانین و سیاست های کشور تلقی می شود.

بهادری جهرمی افزود: مسائل فرهنگی از دغدغه های دولت و شخص رئیس جمهور است و وی در سفر اخیر خود به استان یزد به همراه تمامی جلسات جلسه ای با فرهنگیان این استان برگزار کرد. دولت نمی خواهد مشکلات فرهنگ به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و تلاش برای رفع آنها مورد غفلت قرار گیرد. دولت سیزدهم به دلیل اهمیتی که برای مسائل فرهنگی قائل است ستاد هماهنگی فرهنگی متشکل از وزرای ردیف و مسئولین این حوزه در قوه مجریه تشکیل داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت ارز 4200 تومانی دولت قبل با نرخ 28500 تومانی ارز نیمایی گفت: ارز 4200 تومانی از محل فروش نفت یعنی همان محل به دست آمده است. سرمایه عمومی کشور است، اما در سامانه نیمایی، ارزی است که حاصل تجارت خارجی است. این دولت است، وجود دارد، که ما با آن بازار را کنترل می کنیم و باید نسبتا ثابت بماند، و ما این کار را به صورت دستوری انجام نمی دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نگاه دولت به کولبرها اظهار داشت: دولت واردکنندگان کولبر و تالنج را قاچاقچی نمی شناسد و نگاه مثبت و حمایتی به این قشر دارد. دولت لایحه حمایت از ساماندهی فعالیت این بستگان را تقدیم مجلس کرده و آیین نامه ای در این زمینه تدوین کرده است.

بهادری جهرمی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص وضعیت گاز کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه در هشت سال گذشته دولت در کشور ما فعالیت مناسبی برای استخراج گاز به عنوان مثال فاز 11 پارس جنوبی صورت نگرفته است که می تواند گاز را افزایش دهد. تولید در کشور و برای کمک بسیار در این شرایط و حتی داشتن درآمد ارزی، توتال و اروپایی ها سال ها معطل کردند اما اکنون دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی در حال تکمیل آن است.

سخنگوی دولت افزود: در اواخر دولت قبل کشور به مرحله ای رسید که شرکتی فعال شد که برای دوره های پرمصرف گاز ذخیره می کرد اما دولت قبل آن را تعطیل کرد. دولت سیزدهم در تلاش است تا تاسیساتی را که توسط دولت قبل تعطیل شده بود فعال کند که یکی از آنها ذخیره سازی گاز است. البته باید برای مدیریت مصرف گاز سیاست گذاری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل اختلاف نظر دولت و مجلس در خصوص بررسی لایحه بودجه و برنامه توسعه، گفت: در آیین نامه داخلی شورای اسلامی آمده است که در سال هایی که دولت باید طرح توسعه را به مجلس ارائه کند، این لایحه باید تا خرداد ماه ارائه شود. ارسال به مجلس؛ این در حالی است که سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه شهریورماه امسال به دولت ابلاغ شد و بر اساس تفسیر قانون، دولت تا خرداد ماه سال آینده فرصت داشت تا این برنامه را ارائه کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مجلس دولت را موظف به ارسال برنامه توسعه قبل از لایحه بودجه کرد در حالی که طبق قانون دولت باید لایحه بودجه را تا 24 آذر هر سال به مجلس بفرستد و طبیعتا نمی توانستیم برنامه پنج ساله کشور را ارائه کنیم. در فاصله سه ماهه از ابلاغ سیاست ها تا مهلت ارائه لایحه بودجه باید آن را تدوین و ارسال کنیم و در نهایت با موافقت دولت و مجلس، بررسی لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت. مجلس شورای اسلامی و برنامه هفتم توسعه به زودی تقدیم شورای اسلامی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید