دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن باید از درآمد مردم استفاده کند

دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن باید از درآمد مردم استفاده کند

روز جدید ایران از زمان امضای برجام 1100 دلار در ثانیه ضرر می‌کند: برای چه خدماتی مالیات مردم را افزایش می‌دهید؟

موضوع مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر دریافت مالیات از حساب هایی که بیش از 35 میلیون تومان گردش مالی دارند یا ماهانه بیش از 100 تراکنش دارند، از آن دسته مواردی است که بررسی آن تصویر روشنی از واقعیت اقتصاد ایران را نشان می دهد.

یک واقعیت تلخ از یک اقتصاد تحریم شده و راکد که به سبک اقتصادهای توسعه یافته از مردم مالیات می گیرد اما خدماتی را در قالب کشورهای فقیر به آنها ارائه می دهد.

در شرایط اقتصادی، اگر نخواهید یا نتوانید به حقایق موجود و روش های علمی توجه کنید، دائماً در مسیر ایجاد مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران بر اساس آمار بانک مرکزی در هر ثانیه 34 میلیون تومان نقدینگی ایجاد می شود. روش محاسبه به این صورت است که مقدار نقدینگی یک سال تقسیم بر 12، تقسیم بر 24، تقسیم بر 60 و تقسیم مجدد بر 60 می شود که مقدار نقدینگی در ثانیه را تشکیل می دهد.

در واقع، این معادل 1100 دلار در ثانیه است، سود صادراتی که ایران باید از نفت بگیرد اما به دلیل تحریم ها از آن محروم است. این بدان معناست که هر ثانیه ایران حداقل 1100 دلار به دلیل تاخیر در امضای برجام ضرر می کند. توجه داشته باشید که این رقم فقط برای نقدینگی است و زیان های ایرانی در سایر حوزه ها نیز وجود دارد.

اما برای دریافت مالیات باید خدماتی در ازای معنی دار شدن آنها ارائه شود. بر روی چه خدماتی مدام مالیات را افزایش می دهید؟ آیا ساختارهای حمل و نقل کشور به روز شده است؟ آیا خدمات ویژه سرگرمی، ورزشی و اجتماعی و غیره وجود دارد؟ تنها یک پاسخ برای این سوالات وجود دارد؛ دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن باید از درآمد مردم استفاده کند. لازم به ذکر است که این 35 میلیون تومان حدود 1100 دلار است. این رقم در مقایسه با درآمد اتباع امارات، عربستان سعودی، ترکیه و غیره هیچ است. به علاوه تعداد کمی از ایرانیان چنین درآمدی دارند. درآمد ایرانی ها حدود 200 دلار در ماه است.

زمانی که دولت بدون ارائه خدمات، مالیات دریافت می کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه را فراهم می کند یا آنها را به سمت یک اقتصاد دلالی، غیرقانونی و غیرشفاف سوق می دهد. این نوع تصمیم گیری، حتی اگر اندک باشد، از اعتبار اقتصاد ایران می کاهد و زمینه را برای فرار سرمایه از کشور ایجاد می کند. امیدوارم با تذکر رسانه ها و فعالان اقتصادی در این تصمیم تجدید نظر شود تا شاهد آسیب بیشتر به اقتصاد و کسب و کار ایرانیان نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید