دوگانگی سرمای دیپلماسی و گرمی سرمایه

دوگانگی سرمای دیپلماسی و گرمی سرمایه

روز جدید : کانادا را می توان یکی از «چالش برانگیزترین» و «جنجال برانگیزترین» کشورهای پیش روی دولت های ایران دانست. یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجران ایرانی است. اختلافات عمیقی با ایران بر سر سقوط هواپیمای اوکراینی وجود دارد و خواستار غرامت است. پول مردم ایران به این کشور فرار کرده، به آن می گویند «تاجر الهام بخش».

مجله کانادایی تایکون روز گذشته با انتشار عکسی از اردوان (اردی) هواری، فرزند محمودرضا هواری، مدیرعامل فراری بانک ملی ایران که در اختلاس 3000 میلیارد تومانی از این بانک دست دارد، وی را “تاجر الهام بخش” نامید. “. از سال 2022. پدر.

کانادا بر سر سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران اختلاف عمیقی دارد و دادگاهی در آن کشور دولت ایران را به پرداخت 107 میلیون دلار کانادا به خانواده‌های قربانیان جریمه کرد، هرچند سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت دادگاه کانادا صلاحیتی ندارد. یک سانحه هوایی یا نقص احتمالی را بررسی کنید

جالب اینجاست که این مجله معتقد است اردوان هواری متعلق به خانواده ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و صدها سال تجربه تجاری و ظرافت های آن را به ارث برده اند و این در حالی است که پدر اردوان هواری در ایران 20 سال است که متهم به اخلال در نظام اقتصادی است. سال ها. به اتهام دریافت رشوه به 10 سال زندان محکوم شد و نامش تا سال 2016 در لیست اینترپل وجود دارد، اما حذف شد. آن شروع می شود. در این گزارش آمده است: “در طول سه سال فعالیت خود، به یکی از سه شرکت بزرگ آژانس مسافرتی در کانادا تبدیل شده است و شرکت آن 11 دفتر در سراسر کشور راه اندازی کرده است که خدمات عمده فروشی را به بیش از 25 آژانس مسافرتی در کانادا ارائه می دهد. گفت. پدر شخصیت ها و شرکت های ثروتمند و برجسته جزو مشتریان او بودند، به همین دلیل شرکت او یکی از اولین آژانس های مسافرتی غربی بود که بسته کاملی از تورهای دبی را به مشتریان ارائه کرد.

بازی تدارکاتی را لغو کنید

دولت کانادا در مورد خانواده شرقی و پولی که به این کشور آورده اند سکوت کرده است، اما هفته گذشته فدراسیون کانادا به دلایل سیاسی مسابقه فوتبال ایران و کانادا را لغو کرد و چالش دیپلماتیک جدیدی ایجاد کرد. این دیدار قرار بود دوشنبه هفته آینده (15 خرداد) برگزار شود و حتی فدراسیون فوتبال ایران نیز مراحل دریافت ویزای بازیکنان را آغاز کرده بود، اما ناگهان برخی مقامات کانادا از جمله جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به انتقاد از این مسابقه پرداختند و آن را برگزار کردند. فعالان اجتماعی همچنین گفتند که سیاستمداران کانادایی و خانواده های قربانیان پرواز 752 اوکراین خواستار لغو این رقابت هستند. در نهایت، اتحادیه فوتبال کانادا در بیانیه ای اعلام کرد که دلیل لغو این بازی «دوشاخه شدن» و «قطبی شدن» جامعه کانادا بوده است. در این بیانیه آمده است: «جنبه سیاسی غیرقابل تحمل میزبانی ایران آنقدر تفرقه افکن شده است که فدراسیون را مجبور به لغو این مسابقه کرده است». فدراسیون فوتبال ایران همچنین اعلام کرد که قصد دارد از کارکنان فدراسیون فوتبال کانادا به دلیل «لغو یک طرفه» بازی دوستانه دو تیم شکایت کند و غرامت بپردازد.

روابط دیپلماتیک ایران و کانادا اما عمدتاً سرد بود و پس از سقوط هواپیمای اوکراینی سردتر شد. اما لغو مسابقه فوتبال با ایران و حضور آرام محمودرضا هواری با پول ایران در کانادا و نام الهام بخش پسرش برای تجارت این کشور نشان از ادامه سردی این رابطه دارد.

مناقشه بر سر هواپیمای اوکراینی

دلیل لغو این رویداد ورزشی یکی دیگر از چالش های سیاسی بین دو کشور بود که در ژانویه 2017 رخ داد و کانادا را به شکایت از ایران و درخواست غرامت کشاند. چند روز پس از ترور سردار سلیمانی در بغداد، سپاه پاسداران با شلیک دو موشک به پرواز 752 اوکراین، 176 نفر از جمله شش کانادایی کشته شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام یک خطای انسانی بوده است، اما دادگاه کانادا دولت ایران را به پرداخت 107 میلیون دلار جریمه به خانواده‌های شش قربانی این حادثه محکوم کرد. وکیل شاکیان همچنین گفت که خواستار توقیف دارایی های ایران در کانادا و خارج از کشور است.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از اعلام حکم گفت: «رای مورد بحث هیچ مبنای و مدرک عینی ندارد. دادگاه کانادا صلاحیت رسیدگی به سقوط هواپیما یا حذف احتمالی در رویدادی که در خارج از کانادا رخ داده است را ندارد.

اختلافات طولانی مدت

آنچه که کار را پیچیده می کند، عدم روابط دیپلماتیک ایران و کانادا است و این گره را تقویت کرده است. روابط دو کشور دو سال پس از پیروزی انقلاب قطع شد، اما در سال 1990 سفارت‌های ایران و کانادا بازگشایی شدند. دو کشور در سال 1995 سفرای خود را مبادله کردند، اما با مرگ زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی-کانادایی در ایران در سال 2003، روابط مجدداً بدتر شد. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، روابط ایران و کانادا مجدداً رو به وخامت گذاشت و سرانجام در سپتامبر 2012، کانادا سفارت خود را در تهران بست و روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد. هفت سال پیش که جاستین ترودو نخست وزیری را بر عهده گرفت و همچنین تمایل وزارت امور خارجه حسن روحانی را ابراز کرد، دو کشور مذاکراتی را برای از سرگیری روابط با استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آغاز کردند. دیدار ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک؛ اما در نهایت سه سال پیش، پارلمان کانادا به تعلیق مذاکرات برای ازسرگیری روابط با ایران رای داد.

با این حال، روابط دیپلماتیک بین دو کشور در بیشتر مواقع سرد بوده و از زمان سقوط هواپیمای اوکراینی سردتر شده است. اما کانادا یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان است و برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کانادا را باید از این منظر نگریست. تجارت این کشور نشان دهنده تداوم روابط سرد دیپلماتیک دو کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید