دو سناریوی احتمالی مذاکرات در وین

دو سناریوی احتمالی مذاکرات در وین

روز جدید حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه معتقدم مذاکرات هسته ای با پیشرفت هسته ای ایران گره خورده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران اخیرا گازرسانی به سانتریفیوژهای IR6 را آغاز کرده است، این موضوع بر ظرفیت تولید هسته ای ایران نسبت به سقف آن تاثیر می گذارد. که در برجام وجود داشت، سیاست ایران نشان دادن واکنش شدید در برابر مواضع و اقدامات تند آمریکاست و افزایش اقدامات هسته ای نیز در همین راستا بود.

– جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا برای آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای گفت: اتحادیه اروپا در پیشنهاد جدید خود انعطاف نشان داد. به برخی از خواسته های جمهوری اسلامی ایران و اصلاح برخی از مواضع آن. یعنی در پیشنهاد جدید اروپا، بسیاری از خواسته ها و خواسته های جمهوری اسلامی محقق شده است، اما یکی دو مورد که عمدتاً مربوط به حوزه تحریم است، باقی مانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از نقاط اختلاف ایران و آمریکا این است که آمریکا می گوید در صورت بازگشت تحریم ها سرمایه گذارانی که در ایران هستند سریعا تا زمانی که ایران این موضوع را نپذیرد به کشور خود بازگردند و در صورت بازگشت تحریم ها غنی سازی تا 60 درصد ادامه یابد. چنین سرمایه گذارانی که با ما قرارداد بسته اند باید تا پایان قرارداد خود در ایران حضور داشته باشند و جریمه نشوند.

در همین حال، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تجدید این مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی به وین رفته است.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود نوشت: در راه وین برای مذاکره برای اجرای کامل برجام بر اساس متن ارائه شده از سوی هماهنگ کننده مذاکرات. [جوزپ بورل]در 20 جولای. من از مقامات اتریش سپاسگزارم.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از عزیمت تیم مذاکره کننده کشورمان به وین برای ادامه مذاکرات برای احیای برجام خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در چارچوب سیاست احیای برجام، هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به وین می رود.

دو سناریو احتمالی مذاکرات برنده هسته ای باید تضمین های قابل توجهی برای احیای برجام ارائه دهد
حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با بیان اینکه معتقدم مذاکرات هسته ای با توسعه هسته ای ایران گره خورده است، گفت: با توجه به اینکه ایران اخیرا اقدام به گاز دادن سانتریفیوژهای IR6 کرده است، این موضوع ظرفیت تولید نیروی هسته ای ایران است. نسبت به سقفی که در برجام وجود داشت چندین برابر شده است، سیاست ایران نشان دادن واکنش شدید در برابر مواضع و اقدامات تند آمریکاست و افزایش اقدامات هسته ای نیز در همین راستا بوده است.

وی افزود: اما این گسترش فعالیت های هسته ای به دلیل تحریم ها بسیار پرهزینه است و این گسترش دستاوردهای هسته ای هزینه های زیادی را در پی دارد، از سوی دیگر اقدامات متقابل امنیتی و اطلاعاتی علیه رژیم صهیونیستی نیز هزینه ها را دوچندان کرده است، بنابراین تا زمانی که متحد شد. کشورها ضمانت های معناداری در خصوص احیای برجام ارائه نمی کنند، با توجه به تجربه تلخ خروج ترامپ از برجام، توافقی وجود نخواهد داشت.

فلاحت پیشه گفت: در جریان احیای برجام در سال 2015، 915 مورد از 1248 تحریم علیه ایران لغو شد، اما پس از خروج آمریکا از برجام، نه تنها آن 915 خط تحریم بازگشت، بلکه 700 کد تحریمی نیز به برجام اضافه شد. مجموعه تحریم ها علیه ایران اضافه شد، بنابراین این موضوع برای ایران هزینه زیادی داشت زیرا بیشتر 20 درصد و 5 درصد سوخت خود را از کشور خارج کرد و در ازای کیک زرد به دست آورد و بسیاری از تأسیسات هسته ای ما در کشور نیز رها شد. این موضوع برای کشور هزینه زیادی داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اگر برجام در دوره اول ریاست جمهوری اوباما امضا می شد، تا پایان دوره او، ترامپ دیگر نمی توانست تا پایان دوره ریاست جمهوری خود از آن خارج شود یا اگر برجام در دوره ریاست جمهوری احیا می شد. ماه های نخست ریاست جمهوری بایدن در سال 2024، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده نتوانست به راحتی از آن فرار کند، هرچند باید توجه داشت که بایدن با ادامه اعمال فشار حداکثری بر ترامپ، راه احیای برجام را مسدود کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نباید احتمال احیای برجام را برای توسعه آینده به تعویق بیندازیم، زیرا انتخابات کنگره در سه ماه آینده برگزار می شود و ممکن است 5 فرمان اجرایی رئیس جمهور در اختیار بایدن به تعویق بیفتد. ، زمانی که جمهوری خواهان به قدرت می رسند. ما در دوران بایدن نیز سقوط خواهیم کرد، بنابراین در این شرایط، آمریکا باید تضمین معناداری بدهد که ایران بتواند از 70 میلیارد یورو توافقات اقتصادی و تجاری که در دوران احیای برجام با اروپایی ها امضا کرده است استفاده کند و از هرگونه داخلی استفاده کند. تغییرات در آمریکا، نمی توانند به این توافقات لطمه بزنند، بزند، از طرفی ما با چین قرارداد 40 میلیارد دلاری داریم و قراردادهای دیگری که آمریکا باید اجرای کامل آن را تضمین کند، البته بایدن چنین توانایی را دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطرنشان کرد: اگر آمریکا تضمین لازم را برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام ارائه نکند، در مقابل تنها یک طرح بدون نفت باقی می ماند. نظارت هسته ای و تصریح کرد: بر این اساس دستاوردهای هسته ای ایران به خودی خود متوقف نمی شود، بلکه تنها آنها رصد می شوند و آژانس نیز اقدامات نظارتی خود را انجام می دهد و در مقابل تحریم های فروش نفت ایران برداشته می شود و ایران می‌تواند در بازار نفت حضور پیدا کند که می‌تواند از نظر اقتصادی برای اروپایی‌ها سودآور باشد، بسیار مهم و مهم هستند، این طرح B است که در صورت نبود ضمانت‌های آمریکا قابل اجراست.

فلاحت پیشه تصریح کرد: برای دستیابی به توافق، دو طرف باید سیاست همه یا هیچ را کنار بگذارند تا تفاهم حاصل شود که در این صورت فضا برای تداوم دیپلماسی هسته ای و در صورت اجرا باز می شود. در طرح ب، هر دو طرف ممکن است سازوکارهای باقی مانده را مورد بحث قرار داده و اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید