دو سوم رأی دهندگان آمریکایی از احیای برجام حمایت می کنند

دو سوم رأی دهندگان آمریکایی از احیای برجام حمایت می کنند

74 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که از امضای توافق هسته ای جدید با ایران حمایت می کنند، در حالی که تنها 8 درصد از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران حمایت می کنند.

یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که نزدیک به دو سوم رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات میان دوره ای کنگره از احیای برجام حمایت می کنند و معتقدند که باید از ابتکارات دیپلماتیک (به جای جنگ) برای مهار برنامه هسته ای ایران استفاده کرد.

مؤسسه آمریکایی برای داده های پیشرفت، نظرسنجی را بین 8 تا 11 جولای (ماه گذشته) در میان 1330 رأی دهنده احتمالی آمریکایی در انتخابات میان دوره ای کنگره که قرار است در نوامبر سال جاری برگزار شود، انجام داد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها از احیای برجام حمایت می‌کنند و تنها کمتر از 10 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی گزینه جنگ به جای دیپلماسی علیه ایران را مناسب می‌دانند.

در این نظرسنجی، نزدیک به 80 درصد از رای دهندگان دموکرات، مستقل و جمهوری خواه نسبت به پیشرفت برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند.

لازم به ذکر است که در انتخابات میان دوره ای کنگره، مسائل سیاست خارجی اهمیت چندانی برای رای دهندگان ندارد و مسائل داخلی و مسائل اقتصادی داخلی در راس اولویت های رای دهندگان آمریکایی قرار دارد.

تقریبا نیمی (45 درصد) از رای دهندگان احتمالی در انتخابات میان دوره ای نوامبر می گویند که “احتمال بیشتری دارد” به نامزدی رای دهند که از بازگشایی توافق هسته ای ایران (موسوم به برجام) حمایت می کند. در مقایسه، تنها 15 درصد می گویند که بعید است به چنین نامزدی رای دهند.

وقتی از پاسخ دهندگان در مورد رویکردهای بالقوه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران سؤال شد، آنها عمدتاً دیپلماسی را به اقدام نظامی ترجیح دادند. در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، 83 درصد از دموکرات ها، 79 درصد از مستقل ها و 72 درصد از جمهوری خواهان موافق هستند که ایالات متحده باید بر استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه هسته ای ایران – به جای اقدام نظامی – برای حفظ امنیت جهان تمرکز کند.

دو سوم (67 درصد) رای دهندگان احتمالی از توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران حمایت می کنند، از جمله 82 درصد از دموکرات ها، 65 درصد از مستقل ها و 56 درصد از جمهوری خواهان.

اکثریت (53 درصد) رای دهندگان احتمالی نیز از انعطاف پذیری کنگره برای رئیس جمهور ایالات متحده برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای احیای برجام حمایت می کنند.

هنگامی که از پاسخ دهندگان در مورد سه گزینه اصلی که ایالات متحده می تواند برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران استفاده کند، سؤال شد، پاسخ دهندگان اکثراً طرفدار رویکرد دیپلماتیک بودند. 74 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که از امضای توافق هسته ای جدید با ایران حمایت می کنند، در حالی که تنها 8 درصد از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و 5 درصد از عدم مداخله و اجازه دادن به ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود حمایت می کنند. آنها این کار را انجام می دهند.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد – و به طور بالقوه با اورانیوم غنی‌شده‌ای که در اختیار دارد، سلاح هسته‌ای تولید کند – پاسخ‌دهندگان آمریکایی پرسیدند چه کسی را در تجزیه هسته‌ای ایران مقصر بدانیم. دو دسته وجود دارد.

در میان همه رای دهندگان احتمالی، 33 درصد می گویند که بایدن را مقصر می دانند، در حالی که 34 درصد می گویند که ترامپ، رئیس جمهور سابق را که در دوران ریاست جمهوری خود ایالات متحده را از توافق هسته ای کلیدی ایران خارج کرد، مقصر می دانند. آنها مقصر هستند.

پاسخ به این سوال فضای به شدت قطبی شده سیاست آمریکا را نشان می دهد و در حالی که اکثریت دموکرات ها (62 درصد) ترامپ را مقصر می دانند، اکثریت جمهوری خواهان بایدن را مقصر می دانند. (61 درصد)

دیدگاهتان را بنویسید