دیوان عالی کشور بر همه دادگاه ها نظارت عالی دارد/ نباید گرفتار روزمرگی شویم


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913660

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه باید بدانیم چه انتظاری از قوه قضائیه می رود و چه اقداماتی باید انجام داد تا این انتظارات برآورده شود، گفت: دیوان عالی کشور بر همه دادگاه ها نظارت عالی دارد، بنابراین باید نگاه کنید. نحوه اعمال این نظارت عالی.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در نشست گفتگو با رئیس جمهور و جمعی از قضات و روسای شعب دیوان عالی کشور که با موضوع نظارت بر امر به معروف برگزار شد، گفت: اجرای قوانین در محاکم و جعل آرا، گفت: پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی، احقاق حق مردم و هدایت دستگاه قضایی توام با عقلانیتی است که محقق می شود. و در دوره کنونی تا حد زیادی احساس می شود. وظیفه ما در قوه قضائیه به ویژه دیوان عالی کشور رسیدگی به پرونده های قضایی، مدیریت قوه قضائیه و مدیریت قضایی، اداری اداری و … است، همیشه منطقی و مستند با پشتوانه علمی باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره جدید تحول و تعالی قوه قضائیه جلسات متعددی با نخبگان دانشگاهی، دانشگاهی و مردمی داشته ایم، تصریح کرد: موضوعات این جلسات مربوط به کیفیت اداره قوه قضاییه بود. نخبگان را از رئیس قوه قضائیه ببینیم مطالبات آنها چیست و چه باید کرد تا تحولی در قوه قضائیه داشته باشیم رئیس قوه قضائیه نیز از این موضوع حمایت و تاکید کرد که برنامه های قوه قضاییه مستند و علمی باشد نخبگان باید پیشنهاد دهند و در مورد مسائل مختلف صحبت کنند.

وی با بیان اینکه «باید بدانیم چه انتظاری از قوه قضائیه می رود و چه اقداماتی باید انجام شود تا این انتظار برآورده شود»، تصریح کرد: باید به این سوال نگاه کنیم که کیفیت رسیدگی به پرونده های قضایی در سراسر کشور چگونه است؟ دیوان عالی کشور بر همه دادگاه ها نظارت عالی دارد، بنابراین باید ببینیم که این نظارت عالی چگونه اعمال می شود. امروزه نه تنها باید به اقدامات اصلی در خصوص کنترل آرای قضایی و کیفیت رسیدگی به آنها و … توجه شود، بلکه باید بر مسائل کلان و مهم در این حوزه تاکید شود. پیشنهاد می کنم دیوان عالی کشور هر سه ماه یک بار کنفرانسی برگزار کند تا قضات دادگاه های کیفری استان ها به تهران بیایند و مسائل مهم را به آنها اطلاع دهند.

موساداک همچنین با بیان اینکه «امروز به تفکر جدیدی در دستگاه قضایی نیاز داریم» تاکید کرد: نباید به روزمرگی ها بچسبیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم موضوع آرای قضایی است که نیاز به تفکر انقلابی دارد.

وی با اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه گفت: باید به گونه ای عمل شود که در سال آینده بند 8 گانه بیانات رهبری در مراسم 16 تیرماه امسال به گونه ای اجرا شود. که این دستورات به سرعت اجرا می شوند و از اجرای ما گزارش می دهند.

معاون رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: برنامه ریزی برای ارتقای کیفی آرای صادره از دادگاه کیفری یک و دوم ضروری است و برای دیوان عالی کشور حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز اظهار داشت: یکی از راه های موفقیت و مسیریابی به سوی توسعه، تفکر است و با استفاده از نظرات اندیشمندان و آنان. با تجربه به راحتی می توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی های نخبگان و دانشگاهیان باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: امروز در قوه قضاییه با مشکلات متعددی درگیر هستیم و دیوان عالی کشور نیز در این زمینه مستثنی نیست.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه «دستکاری در آرای قضایی یکی از آن موارد است»، تصریح کرد: دومین مشکلی که در دستکاری آراء تأثیرگذار است، جابه جایی بی مورد پرونده های حقوقی در دستگاه قضایی است؛ در حالی که این موضوع در حال حاضر در دستگاه قضایی است. یک پرونده می تواند در سیستم قضایی کشور شاید ده سال بچرخد، بنابراین کار دستگاه قضایی باید بدون اتلاف وقت انجام شود. آمارگیری مشکل سوم است، اگر همکار ما آخر هر ماه آمار منفی بدهد، نظر مسئول در مورد او خوب نیست، بی تجربگی برخی از داوران ما یکی دیگر از مشکلات مهم است و باید با تقویت این نقیصه برطرف شود. تمرین.

در ادامه این جلسه قضات و رؤسای شعب دیوان عالی کشور به بحث و بررسی سوالات، مشکلات و پیشنهادات خود به معاون اول قوه قضائیه پرداختند که حجت الاسلام و المسلمین مصدق در این خصوص تاکید کرد که پیشنهادات و تصمیمات ارائه شده توسط قضات دیوان عالی کشور، همچنان با قضات دیوان بررسی و رسیدگی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید