دیپلماسی زیست محیطی به عنوان بستری برای انسجام منطقه ای


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883756

ادغام منطقه ای رویکرد پیشنهادی آیت الله رئیسی برای مقابله با چالش های زیست محیطی است که به ابتکار ایران در نشست وزیران محیط زیست و مقامات 11 کشور منطقه تشکیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، همگرایی منطقه ای رویکرد پیشنهادی آیت الله رئیسی برای رفع چالش های زیست محیطی است که در نشست وزیران محیط زیست و مسئولان 11 کشور منطقه که به ابتکار ایران تشکیل شد، مطرح شد. بر اساس تلاش ها و اقدامات، عملکرد ایران می تواند به یک سیاست زیست محیطی منطقه ای تبدیل شود.

برگزاری این اجلاس به ابتکار و میزبانی ایران را می توان جدی ترین رویکرد دیپلماسی و حرکت منطقه ای در دو دهه اخیر و از زمانی که غبار در منطقه بیش از هر زمان دیگری نفس می کشد، تلقی کرد. 10 کشور غرب آسیا میهمان ایران در این اجلاس هستند که طی سه ماه گذشته با حضور وزرای محیط زیست کشورهای درگیر گرد و غبار از جمله ارمنستان، عراق، امارات، عمان، قطر و توسط ایران تهیه و پیگیری شد. سوریه و معاونان وزرای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و هیئت های دعوت شده از ترکیه و ازبکستان شرکت کردند.

امیدها و دستاوردهای پس از اجلاس سران. برگزاری این اجلاس که بی شک پاسخی به مهم ترین نیاز کنونی معضل ریزگردهای منطقه ای است، چه ابعاد و دستاوردهایی خواهد داشت؟ هیچ سوال مشترکی وجود ندارد، قطعا بحث عملیاتی برای رسیدن به برنامه های عملیاتی با کشورهایی که منشأ ریزگردها هستند و کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد، وجود دارد و می توانیم منبع ریزگردها را مدیریت و کنترل کنیم.

نکته قابل تامل در این جلسه این است که دولت سیزدهم با تکیه بر دیپلماسی عمومی توانست برای حل معضل ریزگردها و آلودگی هوای غرب آسیا پیشقدم شود و با یک استراتژی هوشمندانه قدرت منطقه ای را ارائه کند. جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر راهبرد دیپلماسی محیط زیست نقش بسیار مهمی در یکپارچگی منطقه ای ایفا می کند و این در حالی است که در دولت قبل با دیپلماسی منفعلانه و گره زدن مسائل زیست محیطی به مذاکرات و برجام، از حل معضل زیست محیطی پرهیز کرد. از موقعیت منفعل

رهبران همایون; کارشناس سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید