رئیسی: مهمترین دلیل جهش قیمت ارز دخالت دست خارجی است. عده ای هم روی این آتش داخل می دمند

رئیسی: مهمترین دلیل جهش قیمت ارز دخالت دست خارجی است.  عده ای هم روی این آتش داخل می دمند

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با نمایندگان فقیه و ائمه جمعه مراکز استان ها به بررسی تحقق گفتمان انقلاب یعنی . بکارگیری ارزش های اسلامی و برقراری عدالت اسلامی را پیام و خواست مردم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دانست و اظهار داشت: یک دولت مردمی در ابتدای کار خود با 2 مشکل یکی انتظار بود. حامیان انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان های انقلاب و دیگری شرایط خاص کشور بود.

رئیس جمهور در تشریح شرایط خاص کشور به گزارش منابع رسمی از شاخص های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دهه 90 اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ رشد کلی کشور به حدود 0.4 درصد کاهش شدید فروش نفت و بازگشت درآمد آن کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی، غم و اندوه روزانه حدود 700 خانوار از شیوع ویروس کرونا و مواردی از این دست از جمله مصادیق مشکلات پیش روی آن بود. توسط دولت مردمی در ابتدای فعالیت خود و دولت سیزدهم با عزم راسخ برای حل این مشکلات شروع به کار می کند.

رئیس جمهور با اشاره به نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم دهه 1400، خاطرنشان کرد: دولت مردمی توانست در این مدت تورم را از 59.3 درصد به زیر 40 درصد کاهش دهد، اما اجرای طرح همسان سازی با شکست مواجه شد. حذف ارز ترجیحی که از سال 1401 به عنوان تکلیف قانونی بودجه مطرح شده بود، باعث افزایش مجدد تورم شد.

رئیسی افزود: دولت با ادامه سیاست کنترل مخارج و مخارج که از شهریور 1400 آغاز شد، توانست مخارج و منابع درآمدی خود را متعادل کند و در نتیجه افزایش نقدینگی را تا حد زیادی کنترل کند، به گونه ای که نرخ افزایش نقدینگی از 42 افزایش یافت درصد به 25 درصد کاهش یافت و امسال اولین سالی است که تا ماه آخر سال کسری بودجه نداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با جلوگیری از کسری بودجه و کنترل افزایش نقدینگی عوامل اصلی تورم را مهار کرده است، گفت: دولت مردمی توانست در مدت کوتاهی فروش نفت را به سطح قبل از تحریم برساند و احیا کند. تجارت و روابط خارجی و در عرصه داخلی نیز باید برای حل اختلافات زیرساخت های آب، برق و گاز گام های جدی برداشته شود.

وی افزود: با وجود مشکلات و کاستی های فراوان در تامین منابع که از قدرت مردم به ارث رسیده بود و همچنین هزینه هایی که از محل رفع اختلافات در زیرساخت های کشور به دولت تحمیل شد، قیمت ارز افزایش یافت. تا آبان ماه خیلی کم است اما حالا سوال اینجاست با این حال جهش ناگهانی قیمت چگونه اتفاق افتاد؟!

رئیس جمهور تصریح کرد: این حادثه می تواند علل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن نقش دست های بیگانه است. دشمن وقتی دید موانعی که در مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود از بین رفته است، ابتدا دست به شورش و آشوب خیابانی زد و وقتی با آگاهی و بصیرت مردم در این قیام ناکام ماند، سعی در افزایش بی اعتمادی داشت. نارضایتی ایجاد می کنند و برای پیگیری اهداف خود آن را روی میز مردم استخراج می کنند.

رئیسی با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که کار وجود ندارد، افزود: مشخص می شود جهش ناگهانی قیمت ها ربطی به مولفه های بازار و کسب و کار ندارد و صرفاً نتیجه انتظارات تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب است. این اقتصادی است که در خارج از کشور ایجاد می شود و متأسفانه عده ای در داخل نیز در آتش آن می سوزند.

وی تصریح کرد: البته دولت وظیفه خود می داند که در مقابل این تحریک ها بایستد و آشفتگی ها را کنترل کند و آرامش و ثبات را به بازار بیاورد.

رئیس جمهور از آغاز توسعه و اجرای راهکارهای موثر برای مدیریت بازار ارز و کنترل و تثبیت آن خبر داد و افزود: دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.

در این جلسه تعدادی از نمایندگان متولیان دین و ائمه جمعه مراکز مناطق به بیان نقطه نظرات خود در خصوص برخی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین منطقه محل مأموریت خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید