رئیسی هنوز توقع مردم را برآورده نکرده است/او هم از شرایط فعلی رنج می برد

رئیسی هنوز توقع مردم را برآورده نکرده است/او هم از شرایط فعلی رنج می برد

روز جدید : وقتی جوانی که تجربه ای در کار بزرگ مدیریتی ندارد، وزیر می شود، اصلاح اشتباهات او بسیار سخت است و می تواند به روابط اجتماعی رئیس جمهور آسیب برساند.

جواد مرشیدی: یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعار انقلابی بودن و جهاد کردن می گذرد. اکنون زمان ارزیابی سایه و روشنایی دفتر رئیس جمهور است. در همین زمینه گفتگوی خبر آنلاین با غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگ اصولگرایان مجلس یازدهم و نماینده گلستان را بخوانید:

ارزیابی شما از عملکرد یک ساله دولت آقای رئیسی چیست؟

این یک سوال دشوار است زیرا محکومیت ها باید مستند باشند. در اینجا برخی از نکات برجسته وجود دارد. ابتدا آقای رئیسی با رویکرد جهادی وارد عرصه شد و هر چه جلوتر می رویم این رویکرد را بیش از پیش تقویت می کند و همه مظاهر رویکرد جهادی در گفتار و رفتار ایشان به وضوح در کشور مشهود است که به وضوح قابل مشاهده است. در سخنان و اقدامات بعدی خود که او نیز از شرایط موجود رنج می برد و برای رسیدن به آن تلاش می کند وضعیت مطلوبی در بدنه اجتماعی کشور دارد و این در حالی است که برخی وزرا، استانداران و مدیران تلاش های ارزنده ای انجام می دهند، اما میانگین ارزش تلاش هنوز با سطح مطلوب آقای رئیسی فاصله دارد. آنها باید تقویت شوند. در حوزه رشد هم به همسویی و همگامی نیاز است، این را در سطح استان به وضوح می بینیم.

آیا راهکاری برای رسیدن به این همگرایی دارید؟

به جناب آقای رئیسی پیشنهاد می کنم یک نگاه آسیب شناسانه به این قسمت داشته باشند و این مشکل را به نحوی حل کنند، زیرا اگر به این مشکل رسیدگی نشود و این موانع کوچک برطرف نشود، سوابق دولت لطمه می بیند.صداقت، شفافیت و اخلاص آقای رئیسی این نعمت بزرگی است و باید قدر آن را بدانیم، اگر مقایسه ای مقایسه ای بین این دولت و دولت قبل در مسائل مختلف کشور مثل سیل اخیر داشته باشید به وضوح مشهود است.

اما یکی از ضعف های موجود عدم همگرایی در دستگاه های اجرایی است که نیاز به بازنگری دارد، نکته بعدی این است که انتظار داریم آقای رئیس جمهور در آستانه یک سال مسئولیت، به مسائل اقتصادی و معیشتی رسیدگی کند. دغدغه جدی مردم با برنامه کوتاه مدت و توانمند است باید برای اقتصاد کشور و اشتغال و معیشت مردم برنامه بلندمدت ارائه دهند اگر کار در کشور عملی نباشد و تبدیل به برنامه نشود. ، این امید محقق نمی شود، مردم آقای رئیسی را دوست دارند و ایشان در انتخابات شرکت می کنند. کردند و امروز اگر مشکلی هست مشکلی ندارند اما انتظار دارند برنامه عملیاتی ببینند. در طول مقالات سطح بالا کارهای خوبی انجام شد و ما منکر این نیستیم، اما مقالات سطح بالا کاربرد نظری دارند و باید به طرح های عملی تبدیل شوند تا مردم بتوانند برای کوتاه مدت برنامه ریزی و پیش بینی کنند، مانند ثبات در بازار ارز در کشور کی اتفاق می افتد کاهش قیمت کالاها به صورت موردی رضایت کوتاه مدت ایجاد می کند اما ممکن است به نقطه اول برگردیم بنابراین اگر با همکاری وزرای محترم برنامه کوتاه مدت و بلندمدت در همه زمینه ها به ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی باید به گونه ای ارائه شود که قابل پیش بینی باشد و مردم حق پرسش داشته باشند، فرهنگ پاسخگویی در جامعه تقویت شود و این امر باعث می شود که متولیان امور را با جدیت بیشتری بر اساس تعهدات اخلاقی خود پیگیری کنند. نکته آخر اینکه در حوزه دولت و وزرای محترم، معرفی وزیر جدید تعاون مدتی به طول انجامید، وزارت تعاون، وزارتخانه ای است که نقش تعیین کننده ای در شریان های اشتغال، معیشت مردم و… رفاه جامعه لذا در این بخش علاوه بر دقت بهتر باید به سرعت نیز توجه داشت.

رئیسی هنوز توقع مردم را برآورده نکرده است/او هم از شرایط فعلی رنج می برد

برخی کارشناسان معتقدند اکثر وزرای دولت با وجود جوان بودن، تجربه لازم برای وزارت را ندارند و این عامل را ریشه ناکارآمدی دولت می دانند. آیا با این ارزیابی موافقید؟

تجربه امسال نشان داده است که باید به عنصر تجربه در قوه مجریه بیشتر توجه کنیم. صحبت از جوانی دولت یک چیز است، اما بپذیریم که معمولاً چهار سال اول در هر دولتی مثل امواج دریا طوفانی است، باید ناخدای مجربی باشد که امواج را بشناسد و از آن نترسد. موج می زند و با هوشمندی و درایت امواج را به گونه ای هدایت می کند که پرسنل کشتی احساس ناراحتی نکنند. باید یک کاپیتان جوان هم قرار دهیم که تجربه کسب کند، در این صورت می توانیم چهار سال دوم تمام ورزا را جوان بگذاریم. اگر وزیر جوانی که انتخاب می‌شود در سمت‌های قبلی تجربه کسب کرده باشد، در عمل بیشتر می‌درخشد، اما وقتی جوانی که تجربه کار مدیریتی کلان ندارد، وزیر می‌شود، اصلاح اشتباهاتش بسیار سخت است. می تواند به روابط اجتماعی رئیس جمهور نیز آسیب برساند. در مجموع تلاش دولت قابل ستایش است اما مشکلات زیادی وجود دارد، باید برنامه یک ساله آسیب شناسی دولت را جدی گرفت.

آقای رئیسی در زمان انتخابات وعده هایی برای مهار تورم و بیکاری و… داد. به نظر شما این وعده ها محقق شد؟

الان نمی توانم آماری بدهم اما هنوز انتظارات مردم برآورده نشده است. یک سری اقدامات انجام شده و باید بازنگری شود که اگر جایی نتیجه نداد باید صریح و صادقانه به مردم بگوییم که اینها موانع هستند و ما تمام تلاش خود را می کنیم به نظرم آقای رئیس جمهور بیش از حد حیا کرده است. و آنها نگفته اند که کشور را در چه وضعیتی قرار داده اند.

رابطه دولت و مجلس در سال جاری را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجلس رابطه خوبی با دولت دارد و برعکس کسانی که قبلاً آن را تجربه کرده اند فکر می کنند این رابطه در نوع خود بی نظیر است و در دوره گذشته که می خواستیم آقای رئیس جمهور را در مجلس ببینیم از کروتا به عنوان یک رابطه استفاده کرد. به دلایل مختلف بهانه می کردند، اما آقای رئیسی هر وقت لازم بود حضور داشتند.

آیا این روابط خوب ناشی از یکنواختی و آرایش جناحی دو قوه نیست؟

بی نتیجه نیست، اگر صحبت ها را رصد کنید، دولت تعارف نمی کند و کاستی ها و دردهای خود را گوشزد می کند، ما نمایندگان مجلس و دولت باید در سخنرانی ها و گفت وگوها عمل کنیم تا از ابزار بیگانگان استفاده نشود. و ما نباید فرصت طلبان را فراهم کنیم بلکه باید صادقانه عمل کنیم و با این صحبت های صادقانه دولت رشد خواهد کرد.ما مصمم هستیم که بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید