رئیس جمهور می گوید ارز 4200 تومانی حذف می شود اما مردم احساس گرانی نکنند. آیا این به این معنی است که سنسورهای افراد آسیب می بیند!؟

رئیس جمهور می گوید ارز 4200 تومانی حذف می شود اما مردم احساس گرانی نکنند.  آیا این به این معنی است که سنسورهای افراد آسیب می بیند!؟

روز جدید این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره لغو یا ادامه توزیع ارز ترجیحی به گوش می رسد که نشان از تحولات در نظام تصمیم گیری اقتصادی دولت دارد.

از یک سو وزیر بهداشت دولت سیزدهم با صدای بلند از لغو ارز ترجیحی همه کالاهای اساسی خبر داد و 24 ساعت بعد از آن اظهارات سخنگوی دولت در اظهاراتی کاملا ضد و نقیض در جمع خبرنگاران از تداوم ارز خبر داد. روند توزیع اخبار

این روند اطلاعاتی نشان می دهد که دولت هنوز تکلیف خود را با ارز ترجیحی روشن نکرده است. او از یک سو دوست دارد از فشار توزیع این نوع ارز خلاص شود و از سوی دیگر از عواقب احتمالی حذف ارز ترجیحی هراس دارد.

بر این اساس است که یکی از اعضای کابینه (وزیر بهداشت) از لغو ارز ترجیحی صحبت می کند و یکی دیگر از اعضای کابینه (سخنگوی دولت) آن را تکذیب می کند.

در میان این فضاهای غیرشفاف نه مردم و نه کارشناسان در شرایط فعلی نمی دانند که آیا روند توزیع 4200 گوجه فرنگی ادامه دارد یا دولت با توزیع این ارز موافقت نکرده است.

وقتی گفته می شود برخی افراد و جریان ها از صدها میلیون دلار سوء استفاده کرده اند، اما هیچ پرونده قضایی در این زمینه تشکیل نشده و فردی دستگیر و محاکمه نشده است، به این معنی است که پشت سر من و من خبری است. شما از او خبر ندارید. اما آن دسته از تجار که ارز 4200 تومانی را دریافت کرده و سپس آن را 30 هزار تومان در بازار می فروختند از سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و … مجوز دریافت کرده بودند. بر. اگر در این بین تخلفی صورت گرفت، متولیان این موسسات نیز باید پاسخگو باشند. اگر این کوتاهی ها صورت نگرفت باید پاسخگو باشند و اگر تخلف کردند باید پاسخگو باشند.

به طور کلی ریشه اصلی توزیع ارز ترجیحی برقراری عدالت و بهبود وضعیت معیشتی دهک های فقیر جامعه بود. این نوع ارز به گونه ای ایجاد می شود که محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی و… از سفره پرطرفدار حذف نشود و مردم در تهیه این محصولات اساسی با مشکل کمتری مواجه شوند. اگر نظارت کارشناسی به درستی انجام می شد تا حدود زیادی می شد به این اهداف دست یافت، اما چون دولت نمی تواند این نظارت ها را اعمال کند، به جای حل مشکل، مشکل را برطرف می کند.

نکته جالب اینکه رئیس جمهور اعلام کرد که لغو ارز 4200 تومانی تاثیری بر معیشت مردم نداشته و آثار این لغو برای معیشت مردم ناچیز است. مگر نگفتند نامرئی بودن چیزها به این دلیل است که مردم حسگرهای خود را از دست داده اند یا دولت راه حل هایی اندیشیده است تا مردم کمتر احساس نگرانی کنند؟

به نظر من افرادی که به رئیس جمهور مشاوره اقتصادی می دهند، شایسته اعتماد نیستند. تا به امروز، بیشتر اظهارات رئیس دولت مبتنی بر واقعیات اقتصادی نیست. من معتقدم رئیس جمهور باید مشاوران خود را تغییر دهد و افرادی را انتخاب کند که اطلاعات دقیقی به او بدهند.

بدون شک مدیران سازمان برنامه و بودجه به رئیس جمهور اعلام کرده اند که حذف ارز ترجیحی تبعات ملموسی برای معیشت مردم خواهد داشت. در شرایطی که در دنیای واقعی قیمت گوشت بالای 200 هزار تن، برنج بالای 100 هزار تن است و قیمت ماهی در بالاترین حد خود قرار دارد و زیر آن فشار صدای استخوان شکستن مردم را می‌شنوید، طنز ماجرا این است که در این شرایط دولت ایده را متحد می کند، نرخ ارز صحبت می کند و فکر می کند که تنها با حذف ارز ترجیحی، می تواند نرخ ارز را یکسان کند.

در شرایط فعلی ابتدا دولت باید نظام تصمیم گیری خود را شکل دهد و یک رای از کابینه خارج شود. در مرحله بعد باید افراد مطمئن تری در قالب مشاوران و تیم های اقتصادی در دولت کار کرد. اگر برنامه دولت حذف ارز 4200 تومانی است، باید آن را با صدای بلند اعلام کند و اگر قصد پایان دادن به روند توزیع ارز 4200 تومانی را دارد، باز هم باید با اطمینان اعلام کند. دولتی که از بیان عقاید خود هراس داشته باشد، نمی تواند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید