راز استقامت کربلا در وعده حق خداست/ منبرهای حسینی جامعه را متحول می کند


ساعت: 16:06
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887685

عبدالحسین شفیع پور، مداح و ذاکر اهل بیت با اشاره به ویژگی های منبرهای حسینی گفت: منبر امام حسین (ع) باید زبان امام حسین (ع) باشد، باید مسیر را تعیین کند. ، باید جامعه را متحول کند، باید چنین ایمان قلبی داشته باشد. افرادی را خلق کنید که از جان و مال آنها برای احیای دین و زنده نگه داشتن راه حق بگذریم تا نسل آینده دچار مزخرفات نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالحسین شفیع پور، مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام در گفتگو با هشتم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با بیان اینکه هیئت متعلق به امام حسین (ع) است، اما گاهی پیوندهای ما به مسائل حاشیه ای و گذشته مربوط می شود. وی گفت: برخی از گروه های ما به دنبال تغییر در شعار هستند و می خواهند دل ها را به ارباب القلوب ببندند، اما متأسفانه گاهی به دلیل حرف و حدیث های بی ربط، دل ها را به فساد می کشند.

نگرانی برخی گروه ها نسبت به سیستم صوتی و تزئینات خاص کاهش می یابد

این مداح و یادگار اهل بیت علیهم السلام با اشاره به آسیب برخی هیئت های مذهبی گفت: دغدغه برخی افراد در طراحی بنر و چیدمان سیستم صوتی و جلوه های رنگی، کلیپ ها و ویژه خلاصه می شود. دکور و غیره یا اینکه کدام سبک جدید مدا را بخواند تا جمعیت بیشتر سر و صدا کند یا گوینده روی کدام ارگ بپرد تا کلیپش بحث های بیشتری را شروع کند.

شفیع پور با بیان اینکه برای پویایی در بخشداری نیازی به چنین اقداماتی نیست، گفت: در این منطقه کافی و اکبر ناظم داریم که هنوز نامشان بر سر زبان هاست بدون انجام این کارها در حالی که باید به دنبال آنها باشیم. یک اصلاح بود و توپ نباید در زمین حریف پخش می شد.

وی با بیان اینکه اگر صادقانه عمل کنیم و حق را بگوییم همه گیر می شود، گفت: نمی گویم از نعمت اجسام دگرگون کننده محرومیم؛ بلکه از نعمت جسمانی که دگرگون کننده هستند، محرومیم. اما با هزاران هیئت، انتظار بیشتری داریم.

منبرهای حسینی جامعه را متحول می کند

این مداح و مداح اهل بیت با اشاره به ویژگی های منبرهای حسینی گفت: منبر امام حسین (ع) باید زبان امام حسین (ع) باشد، راه را مشخص کند، مشکلات را حل کند، باید. جامعه را متحول می کند، باید در اردیبهشت چنان ایمانی وجود داشته باشد که در دل مردم ایجاد شود که بتوانیم برای احیای دین و زنده نگه داشتن راه حق از جان و مال خود بگذریم تا نسل آینده دچار حماقت نشوند. همان کاری که منبرهای امام خمینی (ره) با نسل گذشته ما کردند، امروز می توانیم آزادانه این راه را طی کنیم، اما فراموش نکنیم، این آرمان ها و آثار منبرهای گذشته نباید با نسل گذشته کم رنگ شود، باید باشد. زنده نگه داشته شد تا زمانی که زندگی ادامه دارد.

رمز ماندگاری کربلا در وعده خداست

شفیع پور با اشاره به راز ماندگاری کربلا و خون سیدالشهدا (علیه السلام) با عنوان آیه «خدایا حفظه» گفت: امام حسین (ع) خطیب قرآن است، خدای یکتا. قرآن خود را حفظ می کند تا از تحریف دور بماند تا ادامه یابد. و برای رسیدن به نسل های بعدی این را هم باید در نظر گرفت، وعده خدا حق است، او خون حسین علیه السلام است. خدا خون داره؟ نه، خدا بهای خون حسین است، یعنی ضمانت می کند که بهای این خون گرانبها را بپردازد، چرا؟ چون حسین (علیه السلام) همه چیز را در راه خدا فدا کرد و خداوند همه چیز را فدای او کرد، هر چه برنامه ریزی شده باشد، هر چقدر هم که از سلاح های نرم و سخت استفاده شده باشد، این پرچم همچنان پابرجاست و سربلند است.

حمله به نهضت حسینی یک دهه و یک قرن نیست

وی با بیان اینکه حمله به نهضت حسینی مربوط به یک دهه و یک قرن نبود، افزود: از همان ابتدای واقعه کربلا عده ای تلاش کردند تا اثر قیام حسین بن علی را از روی زمین پاک کنند. سالها پس از شهادت قبرش را شخم زدند، آب گرفت، مزارش را بارها ویران کردند و زیارتش را با مشکل مواجه کردند، اما شور و شوقش در دلهای مؤمنان بیشتر شد. این خورشید تا زمانی که جهان هستی می درخشد.

این مداح و ذکر اهل بیت(ع) با اشاره به معضل تغییر نسل و مقایسه ایجاد شیوه های نوین پیام عاشورا با روش های سنتی، تصریح کرد: بشریت همیشه در حال تغییر است و گاه این تغییرات برای آن است. منفعت و گاه برای مصیبت و عزاداری امام حسین (ع) طبق روایات از زمان خلقت حضرت آدم (ع) برگزار شده و تا کنون ادامه دارد، یعنی همین سبک گفتار بوده است. نگهداری می شود، اما روش های دیگری به آن اضافه می شود.

شفیع پور تصریح می کند: اگر به قرن گذشته نگاه کنیم فضای مجالس مذهبی از نظر سبک و لحن اجرا و حتی نوع براست دستخوش تغییراتی شده است و هر بار سبک جدیدی به این مسیر اضافه می شود. آن متفاوت است برخی موافق نبودند و دیگران موافق بودند تا اینکه سبک ایده آل این نوآوری بین جلسات حفظ شد.

سبک های سنتی را نمی توان فراموش کرد

وی با بیان اینکه نمی توان گفت سبک های سنتی جوابگو نیست و به این بهانه هر سبکی را مورد خطاب قرار داد و گفت: هر چقدر هم نوآوری صورت گیرد همه مرحله و پوسته اول این مسیر هستند مثلا سبک های استودیویی. مداحی ایده آل است، اما همه آنها دعوت به راه هستند، شما نمی توانید سبک های سنتی را جدای از منبرها و سخنرانی ها فراموش کنید و فقط آن سبک را دوست داشته باشید، اما می توانید از این ابزار برای تداوم همان روش سنتی و شور و شوق استفاده کنید.

این مداح و ذکر اهل بیت علیهم السلام با اشاره به بیان رهبری مبنی بر اینکه شورا باید شورا بماند، خاطرنشان می کند: این بدان معنا نیست که در موارد دیگر نمی توان نوآوری کرد، زیرا خود رهبری کارها را تایید می کنند. با مفاهیم مذهبی به سبک سرود و تئاتر و… و بارها سفارش می کنند. اما نمی توان گفت هیئتی را بگیریم و وسط مراسم آهنگی بزنیم و با آن دعوا کنیم، اگر اینها جمع شود ضرر می کنیم.

انتهای پیام/


دیدگاهتان را بنویسید