راهی که گروسی راه می رود

راهی که گروسی راه می رود

هادی محمدی در یادداشتی می نویسد: تحلیل رفتار گروسی در هفته های اخیر نشان می دهد که وی به بیراهه رفته که تنش بیشتری را در پرونده هسته ای به دنبال خواهد داشت.

در هفته های اخیر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارات جنجالی در مورد پرونده هسته ای ایران بیان کرده است که جای بررسی بیشتر دارد. او از یک طرف علاقه مند به سفر به ایران است و حتی تاریخ احتمالی این سفر را در بهمن ماه اعلام کرد و از طرف دیگر در اظهاراتش مبنی بر اینکه باید بیش از هر فرد دیگری اصل بی طرفی و حرفه ای بودن را رعایت کند. کاری سیاسی است و تحریکی از فضای متشنج موجود پرونده هسته ای به چشم می خورد. این اظهارات دو سویه و غیرحرفه ای ناشی از روابط گروسی با غرب بود که باعث شد ایران در مورد دعوت وی برای سفر به تهران تردید جدی داشته باشد.

گروسی در سه سفر قبلی خود به کشورمان وعده هایی داد که اغلب در بازگشت به آنها عمل نمی کرد و همین باعث ایجاد این تصور در ایران شد. شور و شوقی که او برای سفر امروز به تهران نشان داد بیشتر برای جلب توجه و استفاده از این سفر برای نمایش بود تا کمک به حل بن بست ایجاد شده در مذاکرات برای ازسرگیری برجام. بن‌بستی که قطعاً یکی از عوامل اصلی آن است، مدیرکل و گزارش‌های غیرکارشناسی و گاه دستورات و توصیه‌های او به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. فراموش نکرده ایم که آقای گروسی چند روز قبل از نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به سفری عجیب به اسرائیل رفت و با مقامات آن رژیم دیدار کرد. رژیمی که عضو NPT نیست و هیچ گونه پادمان نظارتی جدی با آژانس ندارد و همه می دانند که صدها کلاهک هسته ای و بمب دارد. در همان جلسه ژوئن بود که اولین قطعنامه ضدایرانی آژانس از زمان آغاز مذاکرات برای احیای برجام تصویب شد و عملاً فضای متشنج را تشدید کرد.

رافائل گروسی در روزهای اخیر در مصاحبه با CNN اعلام کرد که ایران چشم این آژانس را کور کرده است! در این ادبیات احتمالاً گروسی به حذف دوربین های امنیتی و برجام اشاره می کند که البته اظهاراتی نادرست و نادرست است و به دلیل اقدامات وی برای ایجاد حساسیت بیشتر در مورد پرونده ایران ایجاد شده است. در واقع، با وجود خاموش بودن دوربین های جراجمی، تمامی دوربین های امنیتی آژانس همچنان روشن هستند و رویدادها را در سایت های ما ثبت می کنند.

در مورد بازرسی ها، علیرغم نصف شدن بازرسی ها، ایران همچنان بیشترین بازرسی ها را در جهان از سوی آژانس دریافت می کند. به عبارت دقیق تر، در سال های 2020 تا 2022 حدود 2000 بازرسی توسط آژانس انجام شده است و در این سه سال تعداد بازرسی ها از ایران 500 مورد بوده است. این به معنای یک چهارم کل بازدیدها است، در حالی که 21 سایت هسته ای در ایران و 730 سایت هسته ای در سراسر جهان وجود دارد. با این حال آنها همچنان نگرانند که این نشان دهنده رفتار غیرمنطقی و سیاسی ناشی از فشار غرب بر گروسی باشد، همچنین مدیرکل آژانس و کسانی که به او و گزارش هایش دست و پنجه نرم می کنند می دانند که ایران با وجود خروج آمریکا و … بازگشت تحریم ها یک سال صبر کرد تا اروپا حماقت ترامپ را جبران کند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و در کل اجرای برجام و پس از خروج ترامپ، آژانس در 15 گزارش پایبندی ایران به تعهدات برجام را تایید کرد و اکنون خیر، نباید انتظار داشته باشیم که ایران پس از تمامی موارد نقض توافق توسط اروپا و آمریکا و سود اقتصادی ایران از برجام، باید به تعهدات خود از جمله نگهداری دوربین های فوق امنیتی ادامه دهد. تصمیم برای کور نکردن آژانس و نظارت بیشتر بر برنامه هسته ای ایران برای فشار بر کشورهای ناقض توافق و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران است، نه فشار بر ایران و نشان دادن ایران به عنوان مانعی برای احیای برجام.

گروسی در جای دیگر به خبرنگاران گفت که می تواند با مواد غنی شده ای که ایران تولید و ذخیره کرده است، چندین بمب هسته ای بسازد. اگرچه او بهتر از هرکسی می‌داند که ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد، اما گفتن چنین سخنانی به دلیل شیطنت او و پیروی از سیاست‌های آمریکایی-صهیونیستی است که می‌خواهد پرونده ایران را دوباره امن کند و تهدید بزرگی از سوی کشورمان را بسازد. جهان. نقش گروسی در این طرح گواه دیگری بر ضعف حرفه ای وی در انجام وظایفش است و نشانه ای از این فرض است که خود گروسی اکنون یکی از موانع احیای برجام محسوب می شود. اگرچه رافائل گروسی از آرژانتین به عنوان یکی از مراکز قدیمی مبارزه با استبداد و استعمار و مخالفت با امپریالیسم می آید، اما همه می دانند که انتخاب او به دلیل حمایت های بی دریغ آمریکا و اروپاست و متاسفانه این مشکل در تمام اظهاراتش ایجاد شده است. رگه هایی از همین سیاست های دیکته شده مشهود است که قاطعانه به نفع مذاکرات هسته ای و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد بی طرف و تخصصی نیست، آمریکا روابط خود را با آژانس حفظ کرد و نخواست تنش ایجاد کند. حوزه نظارت ایران امروز هم مشکلی با سفر مدیرکل به تهران ندارد و چه دعوت از گروسی باشد چه نباشد، این سفر باید مبنای و هدف مناسبی داشته باشد. تهران همچنان به رفتار و نیات گروسی بدبین است و اظهارات اخیر و دیدارهای پنهانی او با اروپایی ها این تردید را تقویت کرده است، بنابراین نمی تواند به راحتی چنین مردی را بپذیرد.

کمتر از یک ماه دیگر جلسه هیات مدیره آژانس برگزار می شود و ممکن است قطعنامه جدیدی علیه کشورمان تصویب شود و رفتار چند روز پیش آژانس همچنان یک دایره کاری سیاسی است. و حاشیه نشینی بر این اساس اگر سفر گروسی به تهران تاثیری در این طرح نداشته باشد و بخواهد از این سفر تنها به عنوان سرپوشی برای مشروعیت و راه حل نهایی خود استفاده کند، قطعاً مورد استقبال مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت. حضور در تهران

تحلیل رفتار گروسی در هفته های اخیر نشان می دهد که او اشتباه کرده است که منجر به تنش بیشتر در پرونده هسته ای خواهد شد. افزایش ذخایر غنی شده ایران از یک سو و افزایش فشار غرب علیه ایران از سوی دیگر نتیجه اشتباهی است که گروسی باید هر چه زودتر از شر آن خلاص شود و به مسیری که سر صلح و آرامش است بازگردد. – ایجاد نهاد میانجی در جهان اگر گروسی بر خلاف سلف خود، مرحوم آمانو، مردی آگاه باشد، نمی گذارد نامش به عنوان دلیل شکست یکی از مهمترین توافقات سیاسی امنیتی جدید ثبت شود. قرن.

دیدگاهتان را بنویسید