رایزنی گروسی با وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به لندن سفر کرده است، امروز (دوشنبه) با وزیر امور خارجه انگلیس دیدار و درباره ایران گفت وگو کرد.

رافائله گروسی با انتشار پیامی در حساب توییتر خود، از آنچه حمایت اساسی بریتانیا از ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامید، قدردانی کرد.

وی افزود: در دیدار با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس، «فوریت جلوگیری از حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژژیا در اوکراین، وضعیت ایران و همکاری‌های انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا در این چارچوب را بررسی کردند. از معاهده ACOS.”

گروسی در سفری اعلام نشده به لندن سفر می کند و جزئیات برنامه ملاقات او مشخص نیست. سفر غیرمنتظره او به بروکسل دو هفته پیش و همزمان با نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا خبرساز شد. وی در دیدار با دیپلمات های ارشد 27 کشور اروپایی توضیحاتی در خصوص برنامه هسته ای ایران و وضعیت نیروگاه های هسته ای اوکراین ارائه کرد.

وی همچنین در پارلمان اروپا حاضر شد تا قانونگذاران اروپایی را در مورد آخرین وضعیت اجرای برجام، بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران و مسائل مربوط به اوکراین به روز کند.

سفر وی به لندن در حالی انجام می شود که هفته گذشته انگلیس به همراه فرانسه، آلمان و آمریکا به گزارش ادعایی و تحریک آمیز مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با صدور بیانیه ای مشترک واکنش نشان دادند و بر آن تاکید کردند. در مورد لزوم همکاری ایران با آنها مجدداً آژانس در مورد مسائل امنیتی تاکید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای شورای حکومتی اعلام کرد که در بازرسی غافلگیرانه از تأسیسات فردو، دو آبشار سانتریفیوژ «IR-6» که اورانیوم را تا سطح 60 درصد غنی‌سازی می‌کنند، متفاوت بوده‌اند. از گزارش ها به هم مرتبط هستند.

در این گزارش که بخش‌هایی از آن توسط رویترز منتشر شد، مدعی شد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از اقدام ایران برای تغییر اساسی نحوه اطلاع رسانی به تأسیسات فردو درباره تولید اورانیوم بسیار غنی شده نگران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این رابطه با ابراز تاسف از موضع آژانس گفت: یکی از بازرسان آژانس به طور ناخواسته گزارش داد که ایران در رویه عملیاتی در سایت غنی سازی شهید دکتر تغییراتی ایجاد کرده است. علیمحمدی (فردو) که قبلا اعلام نکرده بود.

محمد اسلامی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای درباره شکایت اخیر این آژانس بین المللی افزود: جایگاه آژانس اسفناک است; اولاً، گزارش‌های مربوط به هیچ کشوری غیر از ایران فوراً به خبر تبدیل نمی‌شوند. برداشت بازرس آژانس از بازدید او از فردو نادرست بود، اما او بلافاصله آن را به آژانس گزارش داد. بلافاصله توضیحاتی دادیم.

و ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که به آنها داده شد، بازرس مورد نظر متوجه اشتباه خود شد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه نمایندگی، عملاً موضوع حل شد. علاوه بر این، امروز نامه ای از دفتر ایمنی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی این سازمان در این زمینه ارسال شد.

لازم به ذکر است که این گزارش تحریک آمیز در حالی منتشر شده است که رافائله گروسی بارها تمایل خود را برای سفر به ایران در خصوص موارد ادعایی حفاظتی اعلام کرده است. ایران اعلام کرد که «برنامه، محتوا و اهداف سفر باید مشخص شود و این امر به محض نهایی شدن برنامه انجام خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید