رد پای مافیای گوشت در فساد و گرانی

رد پای مافیای گوشت در فساد و گرانی

روزنامه آرمان امروز در مطلبی با عنوان «رد پای مافیای گوشت در فساد و گرانی» اعلام کرد: گوشت قرمز به بالای 400 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و این روند همچنان ادامه دارد. البته با شروع گرانی ها، گسترش واسطه گری و انداختن تقصیر به گردن سایر فعالان زنجیره ای و دولتمردان داغ شد و هر کدام با وعده برخی تلاش کردند از بار دغدغه های مردم بکاهند. درمان که اخیرا رئیس سازمان دامپروری کشور با تکرار ادعاهای قبلی خود اعلام کرد که کمبود دام وجود ندارد و تا 30 روز آینده حجم زیادی از دام را به بازار تحویل خواهد داد. در واقع این اولین بار نیست که منصور پوریان اعلام می کند که کمبود دام وجود ندارد و زنجیره توزیع را مقصر می داند یا عقب نشینی دولت را عامل ناآرامی در بازار گوشت قرمز معرفی می کند. برخلاف اظهارات این مقام سازمان، گوشت قرمز نیز مانند سایر کالاها به نرخ بالای ارز بستگی دارد و در این میان گمانه زنی های مسئولان، فعالان ذی نفوذ تشکل ها نیز باعث می شود تا قیمت گوشت قرمز تا این حد افزایش یابد. سرعتی که طعم کباب بیشتر میشه.همچنین فقط 4 درصد. هر چند به نظر می رسد بهتر است رئیس شورای دام کشور به جای آدرس غلط دادن و فکر به جایی که هستید با شناسایی حلقه های فساد و تبانی به وضعیت مردم و حتی وضعیت خود کمک کند.

منصور پوریان، رئیس هیات تامین دام کشور می گوید: برای بازار گوشت نوروزی جای نگرانی نیست زیرا تا 30 روز آینده حجم زیادی از دام به بازار سرازیر می شود.

وی تصریح کرد: زایش خوب زمستانی همراه با مراتع سرسبز ناشی از بارندگی های اخیر شرایط را برای افزایش تولید و عرضه دام به بازار برای تامین بهینه نیازهای نوروزی فراهم کرده است. پوریان با تاکید بر اینکه مشکل فعلی بازار گوشت قرمز به دلیل کمبود دام در کشور نیست، افزود: مشکلات موقت عرضه و بازار داغ دلالی باعث گران شدن گوشت قرمز شده است.

وی تصریح کرد: مشکلات موقت عرضه ناشی از بارش برف زمستانی و انسداد جاده ها در استان های اصلی تولید کننده گوشت قرمز است که موقتی بوده و به زودی برطرف می شود و منافع آن بیشتر به نفع خود است. پوریان با بیان اینکه معمولاً در صورت بروز مشکلات موقت در عرضه گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی، ورود و بازار را با عرضه ذخایر متعادل می کند، افزود: رفتار شرکت پشتیبانی مسائل دام در عدم تحویل سهام خود به بازار و آماده سازی شرایط برای حضور بی رویه دلالان در حالی زیر سوال رفته است که این شرکت پیش از این از ذخایر انبوه گوشت های وارداتی و داخلی خبر داده بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود عرضه و توزیع گوشت قرمز وارداتی از هفته گذشته انجام شود اما با وجود ورود آن به کشور، تحویل آن با تاخیر مواجه شده است، گفت: تاخیر در دستور کار دولت دلایلی دارد. آنها می‌دانند که این نمایشی برای ایجاد بازار نوروزی است، اما با توجه به حجم بالای دام‌های آماده برای فروش در پایان این ماه، این سوال عجیب است و قابل توجیه نیست.

البته پیش بینی به رئیس شورای دام محدود نمی شود، افشین دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک نیز در بیانیه ای اظهاراتی مبنی بر تمایل دولت و شرکت دام پشتیانی آمورد به واردات به گفته قاضی، دولت اعلام کرد. عمداً قیمت گوشت را تا 300 هزار تومان افزایش داده است او مدعی واردات و تحویل گوشت 200 هزار تومانی است. در واقع بیانیه شما که مواضع غیرواقعی اصناف برای ماندن و دور ماندن از وضعیت آشفته بازار گوشت قرمز را کاملاً نشان می دهد، آینه ای از تصویر کلی اقتصاد کشور است که وارد همه عرصه ها شده است. پاسخ این سوال کاملا واضح است. دولتی که با کسری بودجه شدید دست و پنجه نرم می کند و برای تامین نیازهای مالی خود مالیات استانی می پردازد و نفت ارزان می فروشد و سپس واردات ارزان تری برای مردم عرضه می کند، چه توجیهی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید