رشته فرش دستباف در حال حرکت است; اگر مسئولان همت کنند


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919688

چند راهکار برای نجات فرش دستباف ایرانی از رکود

رئیس اداره فرش سازمان سمت فارس چالش هایی را در حوزه فرش مطرح کرد و راهکارهای آن را نیز ذکر کرد البته به شرطی که همه مسئولان مربوطه و البته رهبری کشور برای بازگرداندن این حوزه به کمک بشتابند. فرش دستباف در جایگاه واقعی خود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، غلامحسین زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در اولین قسمت از این گفتگو از فرش دستباف به عنوان فرهنگ غنی ایرانی یاد کرد و به چالش های اصلی فرش دستباف ایرانی اشاره کرد. با توجه به چند راه حل مختلف

وی در این شماره از بحث، راهکارها و پیشنهادهایی را برای کاهش مشکلات پرداخت ارائه کرد که البته اجرای هر یک از این موارد منوط به همکاری مسئولان ذیربط کشوری و استانی است.

پیشنهادات و راهکارهایی که در این برهه می تواند کمک شایانی به توسعه و احیای فرش دستباف در استان و کشور باشد از جمله موضوعاتی است که رئیس اداره فرش سازمان فارس به آن اشاره کرد و گفت: ایجاد یک ملیت فرش دستباف. Brain Trust با بهره گیری از کارشناسان آینده بخش خصوصی و دولتی استان ها، برنامه راهبردی فرش دستباف را با در نظر گرفتن شرایط موجود تحریم تهیه و تدوین می کند و تقویمی از برنامه های کاری در سطوح ملی و استانی با مشارکت ذی‌نفعان، سازمان‌های مرتبط، اتحادیه‌های تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها، تعاونی فرش دستباف روستایی، اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، اتحادیه قالی‌بافان و هر متخصصی که در این زمینه فعال است از جمله موارد مهمی است که بخش دولتی و خصوصی علاوه بر نقش ها و مسئولیت های آنها در توسعه و ترویج صنعتی هنر فرش باید به این موضوع توجه کند.

پیگیری و تخصیص اعتبارات ملی و استانی و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط از دیگر موارد مهمی است که زعیم زنهاری به آن نیاز دارد تا به آن بپردازد و اعتبارات مربوطه را به استان هایی مانند استان فارس اختصاص دهد.

وی می گوید: در بحث استانی هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای کمک به تخصیص اعتبارات لازم از دیگر اقداماتی است که می تواند در حوزه استانی موثر باشد زیرا اعتباری که سازمان مذکور می تواند بدهد بودجه عمرانی است. و می توان از آن برای هدایت استفاده کرد. دوره های آموزشی مرتبط با سطح پایه برای بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در استان ها وجود دارد.

این مسئول در ادامه به ایجاد کنسرسیوم صادرات فرش دستباف در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در استان فارس اکثر تولیدکنندگان به صورت غیر متمرکز (یعنی تولید در روستاها در خانه انجام می شود) و در دسته بندی ها فعالیت می کنند. تولیدکنندگان مختلفی داریم که لازم است بافندگان کوچک و متوسط ​​محصولات خود را به صورت صادراتی بفروشند و گاهی دانش و تخصص لازم برای این کار را ندارند و در نتیجه وجود کنسرسیوم صادراتی با همکاری بخش خصوصی وجود دارد. بخش می تواند تاثیر بسزایی در تجارت خارجی این عزیزان داشته باشد.

هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح برای استفاده از امکانات بلااستفاده نظامی در عرضه مستقیم و دلالی فرش دستباف به مصرف کنندگان در استان ها راهکار دیگری است که به اعتقاد این کارشناس فرش می تواند با حذف واسطه ها برای خرید لوازم و محصولاتی مانند فرش دستباف سود زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشته باشد. .

کمک به تجهیز هنرستان های مربوطه در استان و کشور با اولویت ارتقای هنرجویان در رشته فرش دستباف، اختصاص بخشی از اعتبارات برای آموزش مقدماتی و آموزش عملی هنرجویان، طراحی سنتی، کامپیوتر، رنگرزی و بافندگی، که به ایجاد درآمد شخصی و همچنین حمایت مالی برای حضور شرکت ها، نمایشگاه های داخلی و خارجی و موضوع مهم پوشش بیمه ای قالیبافان از نکات مهمی است که زنهاری به عنوان راه حل از آن یاد کرد.

به گفته وی، حمایت از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و شعار سال در ایجاد سامانه و اپلیکیشن های مرتبط برای برگزاری نمایشگاه های مجازی که در ابتدای آن چندین پیشنهاد ارائه شد. سال از جمله شناسایی تک تک فرش ها به صورت مدرن و با فناوری های نوین که در قالب شرکت های دانش بنیان قابل انجام است. در مبحث رنگرزی گیاهی، با فرمول بندی این مشکل، علیرغم اینکه یک سوال گیاهی رقیب است، می توان رنگ های زیادی را که توسط گیاهان تولید نمی شود، در نظر گرفت و از آنها برای بهبود کیفیت فرش های کشور استفاده کرد.

رئیس اداره فرش استان معتقد است: شهرداری ها به ویژه شهرداری شیراز از المان های دستباف فرش در سطح شهر، در کتیبه های دیواری، نقاشی های دیواری کنار پل ها، بالا گردنه، کنار گردنه و … استفاده می کنند. به عنوان استفاده از نقوش فرش دستباف که می تواند باعث جلب توجه عمومی در موضوع مذکور و رواج فرهنگ فرش شود. علاوه بر این، شهرداری ها هم امکاناتی دارند که گاهی اوقات خیلی پررونق نیست که بتوان از آن استفاده کرد، مثل فرهنگ سرای بهمن که می توانیم به عنوان خانه فرش شیراز و به عنوان پژوهشکده فرش فارس از آن استفاده کنیم. و در نهایت ایجاد مشوق های صادراتی یکی از مهم ترین مواردی است که می توان برای بهبود وضعیت فرش دستباف استفاده کرد.

زنهاری در پایان به بررسی اقدامات سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس پرداخت و افزود: در بحث کمک به 23 تولیدکننده از اضافه‌پرداخت سهم از ابزار اشتغال روستایی که به اثربخشی معروف است و به تصویب استانداری رسیده است. کمیته و به بانک‌های کارگری که هم‌اکنون در حال پیگیری عملیاتی‌سازی مکانیزم پرداخت با همکاری اداره کل تعاون و کار استان فارس هستند، ارائه شد. اداره نگهداری بر اساس میزان خروجی به اداره کل تعاون استان معرفی شد. همچنین پیگیری همکاری با بنیاد برکت استان فارس که برای استفاده از تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 می باشد و در حال اجرای این امر هستیم، تعیین خانه فرهنگی برای خانه فرش شیراز. که مدت ها در این مورد مشورت کردیم و در نهایت فرهنگ سرای بهمن بیگی به عنوان یکی از اقدامات اتخاذ شد.

رئیس اداره فرش استان در پایان گفت: باید در بخش خصوصی و همچنین در بخش دولتی چشم انداز وجود داشته باشد تا کل زنجیره هنر صنعت فارس را ببینیم چرا که در حوزه هنری چیزی کم نداریم. و در حال حاضر بیشترین مشکل به دلیل مذاکره حضوری در بحث فروش است که اگر به آن توجه نشود سایر اقدامات را تحت الشعاع قرار می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید