رشد اقتصادی 8 درصدی؛ روی سنگ بزرگ علامت نزنید!

رشد اقتصادی 8 درصدی؛  روی سنگ بزرگ علامت نزنید!

روز جدید : رئیس جمهور در این سفر نکات جالب و مهمی را مطرح کرد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در حوزه اقتصادی باید صمیمانه از مشارکت، تلاش و مساعدت تک تک مردم و خانواده های ایرانی تشکر کنم، چرا؟ اگر مشارکت و همراهی مردم در اصلاحات اقتصادی آغاز شده توسط دولت نبود، دولت نمی توانست برای رفع مشکلات زیرساختی گام بردارد. حمایت مردم باعث می شود دولت به سمت رشد اقتصادی 8 درصدی حرکت کند!

استان آذربایجان غربی دیروز میزبان بیست و یکمین سفر استانی رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بود. به گفته آیت الله رئیسی، پیش از این سفر اولویت ها و مشکلات استان آذربایجان شرقی شناسایی و در جلسات کارشناسی مطرح شد.

رئیس جمهور در این بازدید نکات جالب و مهمی را مطرح کرد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در حوزه اقتصادی باید از مشارکت، تلاش و مساعدت یکایک مردم و خانواده محترم ایرانی صمیمانه تشکر کنم، چرا که اگر مشارکت و همکاری مردم در اقتصاد ابتکاری دولت نبود. اصلاحات، دولت قادر نخواهد بود برای رفع مشکلات زیرساختی گام بردارد. حمایت مردم باعث می شود دولت به سمت رشد اقتصادی 8 درصدی حرکت کند!

این ماجرای اصلاحات اقتصادی نیز به خودی خود یک ماجراجویی است، سوال اصلی این است که آیا می توان صرفاً با حذف برخی یارانه ها و افزایش قیمت کالاها برای جبران کسری دولت نام آن را اصلاح اقتصادی گذاشت؟!

اصولا اصلاحات اقتصادی مبنا، برنامه و اصولی دارد و تغییر قانون را نمی توان اصلاح اقتصادی نامید، اصولاً در چنین شرایط بحرانی که کشور با کسری بودجه مواجه است، اصلاحات اقتصادی را چگونه انجام داد!

نکته دیگر بیانیه جدید آقای رئیس جمهور است که بیشتر یادآور این جمله است که سنگ بزرگ نشان نمی دهد و این دستاورد رشد اقتصادی 8 درصدی است، نفت نیست، کاهش یافته است چگونه می توان به این آرزو رسید؟ مشخص نیست این رقم چه ارتباطی با وضعیت فعلی اقتصاد ما دارد.

برای روشن شدن این موضوع، جالب است بدانید که چین به عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی در دهه گذشته، پس از رشد قابل توجه در سال گذشته تنها به رشد 8.1 درصدی دست یافت. حرکت رو به جلو مایه تعجب و البته کنجکاوی است و خوشحال می شویم از برنامه آنها و دولتشان در این زمینه مطلع شویم تا بهتر بتوانیم این وضعیت را تحمل کنیم و حتی از دولت سیزدهم در رسیدن به این هدف حمایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید