رقابت جدید اصولگرایان روزی نو

رقابت جدید اصولگرایان روزی نو

نگاهی به تأسیس جمعیت آتاله نهادهای مردمی انقلاب اسلامی (جانما)

در پایان هفته گذشته اولین کنگره یک حزب جدید برگزار شد. نام این تشکل جدید «جمعیت ترویج نهادهای مردمی انقلاب اسلامی» است. تشکلی که در اولین گام ایجادش مورد بی توجهی رسانه های نزدیک به قالیباف و رئیس جمهورش مانند ایرنا و فردانیوز قرار گرفت که شاید نشان از اختلافات جدید و ظهور جریان های جدید در میان اصولگرایان باشد.

جریان شناسی حزب تازه تاسیس

از دهه 70 برخی از شخصیت های نظامی که در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند به سیاست علاقه مند شدند و به تدریج تشکل های سیاسی را تأسیس و از آنها حمایت کردند. مهمترین تشکل سیاسی که در این دوران شکل گرفت، جمعیت ایثارگران بود که اعضای موسس آن محمود احمدی نژاد، حسین فدایی و علی دارابی بودند. به مرور زمان در مجلس هشتم، اصولگرایان تشکلی را برای ائتلاف تشکیل دادند که در آن افرادی به نمایندگی از افراد صاحب نفوذ و نمایندگان احزاب حضور داشتند. در این زمان یک سازمان موازی در نزدیکی جمعیت شهدای اولیه برای کمک به آنها در این شورای جدید ایجاد شد. انقلاب اسلامی جمعیت بزازان و جمعیت رهپویان دو حزب مهمی بودند که در این دوره تأسیس شدند. علیرضا زاکانی چهره موثر جامعه رهپویان بود و تلاش زیادی برای سازماندهی دوستان خود در جنبش دانشجویی در این تشکل انجام داد. با گذشت زمان، این سازمان ها رشد کردند و قدرتمندتر شدند. چنانکه در سال 1400 در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای ویژه ای داشتند و سپس به عنوان چهره های نزدیک به رئیس مجلس کرسی شهرداری تهران را از رقیب قدرتمندی گرفتند. در این سالها این جریان حامیان خود را در میان اصولگرایان سطح متوسط ​​افزایش داد. به گونه ای که در اکثر انتخابات درون گروهی مانند تشکیل جمنا و شانا و تشکل های مشابه پیروز شده است، اما نسبت به سایر جریانات اصولگرایی نیز دارای ضعف هایی است. از یک سو اگرچه از قدرت زیاد بسیاری از رسانه های اصولگرا (که عمدتاً در اختیار این جریان سیاسی هستند) بهره می برد، اما همچنان ارتباط خوبی با فضای انتخاباتی جامعه ندارد و به نظر می رسد جریان هایی مانند جبهه پایداری در این زمینه دست بالا را دارد و از سوی دیگر در سطح اول شخصیت کاریزماتیکی مانند قالیباف یا ابراهیم رئیسی یا احمدی نژاد ندارد که بتواند با لابی شخصی خود در روابط قدرت امتیاز بگیرد. اما در این شرایط دوباره همان طیف سیاسی مهد یک حزب جدید می شود و «جامعه اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی» به عنوان حزبی جدید در کنار برادران سیاسی خود قرار می گیرد.

این نهاد بیانیه ای را به یاد می آورد که در سال 2019 و در آستانه انتخابات 1400 توسط جریانی به نام انقلابیون انقلابی منتشر شد. این بیانیه از سوی همین سه حزب ایثارگران، حجاج و جانبازان صادر شده و احتمالاً اگر ابراهیم رئیسی نامزد نمی شد و به دلیل رقابت داخلی اصولگرایان، برای معرفی کاندیدای ویژه برنامه ریزی می کردند. اگر در سال 92 و پس از رد صلاحیت زاکانی راه مشابهی را طی کردند، از حدادعادل حمایت کردند تا با دو جریان سعید جلیلی و زهالی در یک سو و قالیباف در سوی دیگر خط و نشان بکشند.

طیف داخلی

اعضای این حزب جدید افراد شناخته شده ای در سیاست ایران نیستند. به نظر می رسد زهرا الهیان چهره اصلی این حزب است و اعضای آن از پنج گروه مختلف به این حزب پیوسته اند که همگی به نوعی با زهرا الهیان مرتبط هستند.

زنان با نفوذ اصولی وارد میدان می شوند

این حزب اصولگرا نام بیش از 10 زن را در میان زنان تاثیرگذار خود می بیند. عددی که تا امروز به سایر احزاب اصولگرا (به جز حزب زنان زینب) قفل شده است. در واقع برخی احزاب اصولگرا پس از اعتراضات اخیر به این نتیجه رسیده اند، اصولگرایان نیز در درون خانواده خود با چالش های جدی مواجه شده اند و یکی از راه های مقابله با این چالش استفاده بیشتر از زنان در فهرست های انتخاباتی و در نتیجه حزبی است که به طور بالقوه دارای تعداد بیشتری است. زنان در شورای مرکزی در صورت بهره برداری از انتخابات 1402 شانس بیشتری برای به دست آوردن سهام بیشتر خواهد داشت.به غیر از زهره الهیان، سایر زنان تأثیرگذار در این حزب عبارتند از: راضیه بیرانوند، انسیه برومند، فاطمه محبی، صفیه محبی، زهراسادات میرهشمی. ، زهرا جعفری، سامیه رفیعی، فاطمه محمدبیگی، مریم اردبیلی، فیضه مصلحی، زهرا حسینی تبار و سیده رویا کشاورتز.!

شهرداری چیها

حضور علیرضا زاکانی به عنوان رهبر معنوی این تشکل سیاسی زمینه را برای حضور برخی از چهره های شهرداری در این حزب فراهم کرد. احمد علوی یکی از اعضای شورای شهر تهران، محمد صائبی و مریم اردبیلی مهم ترین چهره هایی هستند که برای این حزب جدید از شهرداری جدا شدند. زاکانی پیش از این نیز به دلیل انتصاب اعضای موثر جامعه زائران و ایثارگران در شهرداری مورد انتقاد قرار گرفته بود. زاکانی در همان روزهای اول، محمدامین توکلی زاده از اعضای جامعه رهپویان را از مشهد به تهران آورد و به سمت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران منصوب کرد. همچنین داود گودرزی به عنوان سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران منصوب شد و ابوالفضل فلاح نیز به عنوان معاون مالی شهرداری تهران فعالیت می کرد که پس از یک سال لطف الله فروزنده از دیگر اعضای موثر این سازمان جایگزین وی شد. حسام حبیب الله نیز مشاور ویژه زاکانی است.
حضور پررنگ زائران

برخی از اعضای این حزب نیز از اعضای سابق جامعه رهپویان هستند. مثل خود خانم الهیان که در مقطعی حتی نایب رئیس آن حزب سیاسی بود. چهره دیگر حسن فدایی است که حضورش در این حزب نشان می دهد که سازمان جدید نیز برنامه های جدی برای تاثیرگذاری بر روابط سیاسی دارد.

در میان اعضای این حزب، نمایندگان مردم نیز حضور دارند. مانند سردار جوکار نماینده یزد در مجلس و علی حدادی نماینده طالقان. یکی دو نماینده در میان اعضای شورای موسس بودند، اما در میان اعضای شورای مرکزی حضور نداشتند. مثل مهدی تقیانی نماینده اصفهان و سومیا رفیعی نماینده تهران!
تعدادی از اعضای این حزب نیز دارای سوابق دانشگاهی و حضور در وزارت علوم و بهداشت هستند که در جدول مشاهده می کنید! البته حضور چشمگیر پزشکان در این موسسات مربوط به رشته تحصیلی الهیان و زاکانی نیست!

چهره های هیجان زده

البته ارقام این لیست افراد حاشیه ای نیستند. امین اسدی سیرچی یکی از اعضای هیئت موسس که با مدرک دامپزشکی مسئولیت یک شرکت خودروسازی را بر عهده گرفت و رسانه ها نیز از وی انتقاد می کنند. علوی، یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز مدتی است که به دلیل سوالاتی که درباره استخدام همسرش مطرح شده، مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است. در این سازمان عضویت در هیئت مؤسس و عضویت در هیئت مدیره مرکزی است.

سخنرانان و استراتژی ها

سخنرانان اصلی این همایش البته قابل توجه بودند. حداد عادل که در انتخابات گذشته رهبر جریان اصولگرا بود و زاکانی که پدر معنوی این حزب محسوب می شود و البته سخنران دیگری که نامش در میان اولین سخنرانان منتشر شد اما خبری از او نیست. حضور در این جلسه گزارش شده است. مهرداد بذرپاش; فردی که حضور یا عدم حضورش مختصات دقیق تری از این سازمان سیاسی را به تصویر می کشد.

مجلس یازدهم، نظامی تر، زنانه تر

زهرا الهیان در سال 88 در آستانه ریاست وزارت رفاه اجتماعی در دولت احمدی نژاد بود. اما از میان سه زن معرفی شده توسط احمدی نژاد، تنها یک زن به کرسی وزیری راه یافت. اکنون افق جدیدی در مقابل زهرا الاخیان باز می شود و شاید این روزها او به عنوان اولین زنی که دبیرکلی یک حزب اصولگرای بی طرف از جنسیت است معرفی شود. حضور او در راس یک حزب موثر پیام روشنی برای سایر اصولگرایان دارد.
این سه حزب خواهر اکنون یک خواهر جدید دارند و به دنبال سهم بیشتر از کرسی های مجلس یازدهم هستند. البته شاید این جست و جوی سهام به مذاق اصولگرایان خوش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید