رمزگشایی کلیدواژه احتمال تعلیق لیگ فوتبال


ساعت: 14:06
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887881

امیر ساعد، وکیل کرزاشی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دانا قرار داد، نکاتی را درباره تعلیق لیگ فوتبال بیان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این هفته بارها برخی از مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و رسانه ها گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال تعلیق لیگ فوتبال ایران شنیدند. نکته اینجاست که اخبار حاکی از آن است که چون باشگاه های حاضر در لیگ برتر استانداردها را رعایت نمی کنند و تیغه ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به ایران تیزتر شده است، بنابراین عدم احراز شرایط لازم برای صدور مجوز حرفه ای برای بسیاری از باشگاه ها منجر به تعلیق لیگ شد. آن ایران خواهد بود.
باید گفت اگرچه حساسیت ها، هشدارها و اولتیماتوم های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا رنگ و بوی جدی تری به فوتبال ایران پیدا کرده است، اما طرح این مسائل در میانه انتخابات فدراسیون، فرار از هواداران یک کاندیدای انتخاباتی است که معلوم می شود رئیس جمهور است. فدراسیون هم فدراسیونی است و در طول 6 ماه حضور او در راس فدراسیون، سوءمدیریت ها همچنان جان جامعه فوتبال را رقم می زند.
ابتدا باید بگویم که تعلیق لیگ فوتبال یک کشور به دلیل فقدان شرایط برای اخذ مجوز حرفه ای به هیچ وجه جزو مجازات های انضباطی تخلفات یکی از اعضای کنفدراسیون فوتبال نیست. به عبارت دیگر، بر اساس قوانین جواز حرفه ای لیگ قهرمانان آسیا، اگر باشگاه های لیگ یک کشور نتوانند ضوابط و شرایط اخذ مجوز حرفه ای را کسب کنند، ضمانت اجرایی تحت عنوان تعلیق فوتبال وجود ندارد. لیگ در این آیین نامه، فقط این باشگاه از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم می شود. لازم به تاکید است که نقض قانون اساسی کنفدراسیون فوتبال آسیا منجر به تعلیق لیگ فوتبال یک کشور نمی شود، اما در شدیدترین حالت، اگر یکی از اعضای کنفدراسیون فوتبال تعهدات اساسی خود را نقض کند، عضویت در فدراسیون فوتبال یک کشور است. در AFC ممکن است لغو شود اگر در فیفا تعلیق شود به معنای تعلیق لیگ نیست بلکه مسابقات لیگ فوتبال آن کشور در سطح ملی قابل انجام است اما این مسابقات از نظارت محروم می شود. و حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا.
با توجه به مقدمه ای که گفته شد، حال این سوال پیش می آید که دلیل دامن زدن به نگرانی از احتمال تعلیق لیگ فوتبال ایران توسط عده ای خاص چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال کافی است به دنبال سلسله سوء مدیریت ها در فوتبال ایران بپردازیم، به ویژه در شش ماه اخیر که عزیزی خادم به طور موقت از سمت خود برکنار شد و آقای میرشاد مجدی پای خود را به کابینه ریاست جمهوری باز کرد. فدراسیون:
1- بی تدبیری در جلوگیری از برخوردهای نامناسب با هواداران زن فوتبال در حاشیه بازی تیم ملی ایران و لبنان در مشهد.
2- بی توجهی به انتظارات فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه ها که هم اکنون واکنش جدی فیفا را در خصوص لزوم رعایت این شرط و الزام فدراسیون به حضور بانوان در ورزشگاه ها در تمامی سطوح برانگیخته است.
3- ناتوانی در خود مدیریتی در امور فوتبال که از فرصت فدراسیون فوتبال استفاده کرد و روی پای خود بایستد و شاهد بودیم که شبهات دخالت مستقیم و نابجای دولت در فوتبال در نزد فیفا قوت گرفت.
4- نظارت ناکافی بر روند شناسایی شرکت های خارجی همکار با فدراسیون که اخیراً نمونه ای از آن در رسانه ها مبنی بر مکاتبات رئیس فدراسیون با وزارت ورزش مبنی بر خرید کمک داور ویدیویی از یک. شرکتی مشکل دار، که به دلیل نقض اصول اساسی حاکم بر فوتبال و منشور المپیک می تواند منجر به عواقب جدی بین المللی شود.
5- بد سلیقه و ایجاد بحران در انتخاب کانادا برای میزبانی بازی های دوستانه تیم ملی در یکی از روزهای فیفا به عنوان فرصتی ارزشمند و کمتر دست نیافتنی برای آماده سازی قبل از شروع جام جهانی قطر و پیش بینی آقایان علیه گاف های بزرگ مفاد قرارداد اسپانسرهای مسابقه به او متوسل شدند و فدراسیون هنوز هیچ اقدامی برای دریافت غرامت انجام نداده است.
6- بی صلاحیتی گروهی از مستاجران فعلی ساختمان فدراسیون که بدون توجه به تشریفات جلسه رسمی با رئیس فیفا، مخفیانه محتوای مکالمات کشورهای ایرانی با اینفانتینیو را ضبط کردند. و افشای آن برای آبرو و روابط خوب ایران بسیار زیان آور خواهد بود و فیفا ضربه زد.
7- ایجاد زلزله های چند ریشتری، انتخاب سرمربی جدید تیم ملی به عنوان جایگزین اسکوچیچ توسط فدراسیون که بدون هیچ تغییر مثبتی ارکان چهارگانه تیم ملی را به لرزه درآورد و سایه تفرقه را در آن گسترش داد. بازیکنان تیم تا مرز لیست کردن خارجی ها. بدنه فدراسیون فوتبال به مرحله دیکته سرمربی تعویضی رسید.
این موارد تنها جلوه ای از واقعیت ناکامی فدراسیون فعلی از جمله رئیس فعلی فدراسیون فوتبال ایران است که معافیت فیفا از نتایج شدید بین المللی و تبعات این ناکامی ها چاره ای برای برخی برای کتمان سوء مدیریت موجود باقی نگذاشته است. ریشه اصلی برخوردهای احتمالی فیفا با فوتبال ایران، دادن آدرس های جعلی و بهانه ای برای عدم رعایت موازین و شرایط صدور مجوزهای حرفه ای است، در حالی که دلایل اصلی مجازات احتمالی فوتبال ایران را باید در سلسله مطالب جست و جو کرد. شاهکارهای مدیریتی عصر جدید که به برخی از آنها اشاره شد.
درست است که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به جای اینکه صرفاً برای باشگاه ها خط و نشان بکشند، قبل از هر چیز بدون معطلی به وظایف خود عمل کنند و گزارش دقیقی از اقدامات انجام شده در خصوص وظایف داشته باشند. آنها مسئول صدور مجوز حرفه ای هستند. فدراسیون باید به باشگاه ها ارائه دهد، ثانیاً اظهارات غیرحرفه ای را تشویق نکنید. رو به جلو دویدن قطعا منجر به حاشیه سازی بیشتر در فضای هواداران باشگاه های بزرگی مثل پرسپولیس و استقلال و انتخابات فدراسیون فوتبال نخواهد شد.
این حق مردم است که بدانند تعلیق لیگ فوتبال تنها به دلیل رعایت نکردن شرایط جواز حرفه ای خطری نیست که فوتبال ایران را تهدید کند اما اگر عضویت فدراسیون فوتبال تعلیق شود. این صرفاً نشانه نقض وظایف اساسی خود فدراسیون در برابر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا است، نه عدم رعایت الزامات مجوز حرفه ای که باعث تعلیق لیگ می شود.

امیر ساعد، وکیل ورزش بین المللی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید