رها شدن دستگاه ها در سیل در دست بررسی / عدم همکاری کانادا با استرداد به شرق


ساعت: 12:31
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887637

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام خبر رسیدگی به قصور مسئولان در سیل ضمن تکذیب خبر دستگیری هاوری گفت: کانادا با استرداد وی همکاری نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود ستایشی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله و گرامیداشت روز خبرنگار گفت: رسالت جامعه خبری در اطلاع رسانی دغدغه های مردم و مسئولان انجام شده است. رسالت رسانه ها انتقال و انعکاس پاسخ های مسئولان به صورت شفاف و شفاف است. رسانه ها باید فعالیت های خود را به بهترین نحو انجام دهند تا جامعه خبری جهاد تبین را تحقق بخشد.

وی با تقدیر از سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به بوشهر تصریح کرد: این سفر به دلیل مشکلات مردم منطقه انجام شد و رئیس قوه قضائیه نمایندگانی از گمرک و سازمان بازیابی دارایی داشت که انجام شد. برای از بین بردن مکان های باریک فساد.


استکبار جهانی به دنبال تحمیل اصول خود به دنیاست

ستایشی در ادامه به برگزاری اجلاس سالانه حقوق بشر اشاره کرد و گفت: غربی ها با روحیه غصبی خود در حوزه حقوق بشر سعی دارند اصول خود را به دنیا دیکته کنند. هدف استکبار جهانی تحمیل آموزه های خود در زمینه حقوق بشر به مردم جهان است. این محور ربطی به مفاهیم حقوق بشر و کرامت انسانی ندارد.

وی افزود: آنها به دنبال این هستند که کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی این مفاهیم را بپذیرند و بر اساس درک و دیکته خود تصمیم بگیرند. غربی ها با این مقوله انسانی که به شدت سیاسی است رفتاری مبتذل دارند و با تحقیر جایگاه انسانی آن را به ابزاری سیاسی برای حمله به دولت ها تبدیل می کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با تجلیل از اعلامیه حقوق بشر اسلامی گفت: در این اعلامیه بر حق مبارزه با استعمار به عنوان یک اصل اساسی تاکید شده است. ما در موضوع حقوق بشر به دو اصل مهم پایبند هستیم زیرا بر اساس آموزه های الهی، قرآنی و عقلی است. از طرفی ما با سیاسی شدن حقوق بشر مخالفیم و در هیچ جای دنیا با این مفهوم سیاسی برخورد نخواهیم کرد.


افعال دستگاه در flood کاوش می شوند

ستایشی با اشاره به وقوع سیل و درگیری های اخیر در 133 شهر، 256 بخش و 24 استان، افزود: حضور دادستان ها و روسای حوزه های قضایی، گروه های جهادی، گروه های امدادی، خدمات رسان و مقامات ارشد دولتی در کاهش خطرات و خطرات موثر بوده است. نجات جان انسان ها و عزم جدی برای جبران کاستی ها و کوتاهی های احتمالی با تلاش کارکنان.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدامات پیشگیرانه دستگاه ها بیش از گذشته انتظار می رود و اجرای مولفه های پیشگیرانه رمز موفقیت ماست. عزم جدی برای رفع نواقص داریم و اقداماتی برای شناسایی و رفع نواقص و رفع نواقص و نواقص انجام شده است.

ستایشی به پرونده حمید نوری نیز اشاره کرد و گفت: همچنان بر بازگشت این هموطن به کشور تاکید داریم و دست از تلاش بر نمی داریم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره انبارهای گمرکی در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه گفت: در بوشهر انبارها و محموله هایی وجود داشت که مدت ها متوقف بود و وضعیت خوبی نداشت. حتی وقتی درهای انبارها باز بود بوی اجناس خراب حس می شد.


ثبت 264 شکایت در پرونده ثبت سفارش خودرو

وی در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: امیدواریم تا ده روز آینده به دادگاه عمومی تهران ارسال شود. 264 شکایت ثبت و 6800 خودرو وارد کشور شد. پرونده به دادگاه کشیده شد و کیفرخواست صادر شد. دادگاه رسیدگی را آغاز کرده و دادگاه انقلاب نیز رسیدگی کرده و در جریان رسیدگی ایراداتی وارد شده که تا ده روز آینده رفع خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر موافقت مجلس با انتقال محکومان بین ایران و بلژیک، آیا ایران برای مبادله آقای اسدی اقدامی انجام داده است یا خیر، گفت: ما همان مواضعی را که با آقای نوری داشتیم داریم، زیرا ایشان جزو کارگزاران دیپلماتیک ما هستند. این مرد طبق مقررات از مصونیت برخوردار بود، اما 101 روز را در شرایط بد آلمان در زندان گذراند.

وی افزود: بر اساس حکم غیرقانونی دادگاه آلمان، این فرد به بلژیک منتقل می شود و دادگاه بلژیک در دادگاهی که مملو از تخلفات و عدم رعایت موازین قانونی بود، اسدی را به طور غیرقانونی به 20 سال حبس محکوم کرد. و این جمله بارها مورد اعتراض قرار گرفته است


خط کشی حدود 3 میلیون هکتار از اراضی دولتی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قصور مسئولان در خصوص اجرا نشدن طرح خط کشی گفت: در خصوص 2 میلیون و 985 هزار و 479 هکتار از اراضی دولتی خط کشی انجام شده است. اما مساحت اراضی کشاورزی بیش از 18 میلیون است که 892 هزار هکتار آن مرزبندی شده است. یکی از دلایل عدم ایجاد محدودیت، ممیزی نکردن سازمان های مسئول در اجرای مقررات است.

ستایشی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده اکثر دستگاه هایی که اسناد را تصاحب کردند وزارت نیرو، آموزش و پرورش و وزارت کشاورزی بوده اند. بر اساس آیین نامه، این نهادها موظف شدند نسبت به ردیابی و مستندسازی زمین هایی که مدت قانونی این واگذاری منقضی شده است اقدام کنند، ضمن اینکه اجرای قوانین باید قاطعانه و قاطعانه پیگیری شود.


کانادا با استرداد شرق همکاری نمی کند

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حواری و استرداد این فرد به کشور گفت: خبر دستگیری این فرد تکذیب و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل انجام شده و دولت کانادا با استرداد این فرد همکاری نمی کند. فرار خاوری از کشور پس از تشکیل پرونده هایی و درخواست جمهوری اسلامی از دولت کانادا برای استرداد این فرد صورت گرفت زیرا پرونده های این فرد در دادگاه صالح مورد رسیدگی قرار گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تصادفات ناشی از بی توجهی مسئولان وجود دارد که نشان از عدم پیش بینی صحیح کارشناس هواشناسی دارد، آیا دادستانی بر این موضوع نظارت دارد؟ وی گفت: با توجه به مفاد ماده 576 قانون مجازات اسلامی، قصور در صورت احراز قابل تعقیب و مجازات است.

وی ادامه داد: در خصوص موارد مطرح شده بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت دادگستری استان فارس در خصوص وقوع سیل در استبان، دادگستری استان وارد مشکل شد و سازمان مدیریت بحران کشور نیز این مشکل را تشخیص داد. هماهنگی و همدلی باعث کاهش درد و مشکلات شده است، اما رویه ها جای خود را دارند.


دستورات لازم برای مناطق سیل‌خیز صادر شده است

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ضابطان قضایی مربوطه اقدامات لازم را برای مقابله با مشکلات منجر به سیل انجام داده اند. در این زمینه به تمامی واحدها دستورات پیشگیرانه اکید داده شده است که در حال اجراست. با توجه به توجه لازم به کل کشور به ویژه مناطق سیل خیز دستوراتی داده شده است.

ستایشی گفت: پرونده سیلاب برای بررسی قصور، اشتباه یا قصور احتمالی تشکیل شده است. شعبه ای در مرکز استان پیگیری های لازم را انجام می دهد. در صورت تایید لغو، بلافاصله اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید