روابط اقتصادی ایران با جهان باز می شود

ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802963

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ائتلاف های بین المللی فرصت مناسبی برای مقابله با سلطه طلبی آمریکا ایجاد کرده اند، گفت: گشایش روابط اقتصادی ایران با دنیا آغاز شده و این موضوع در سایه سیاست همسایگی در حال بررسی است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی صبح امروز در افتتاحیه کنفرانس ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه علیرغم فشارهای اقتصادی آمریکا، تشکیل ائتلاف های بین المللی فرصت خوبی برای مقابله با هژمونی ایجاد کرده است، گفت: آمریکا .: برخلاف گذشته، نظام بین الملل به سیاست یکجانبه آمریکا علیه ایران معترض است.

وی با اشاره به رویکرد دولت برای تقویت همکاری های منطقه ای افزود: گشایش روابط اقتصادی ایران با دنیا آغاز شده و این موضوع با توجه به موضع سیاست همسایگی در حال بررسی است.

وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی در برابر تکانه های اقتصادی آسیب ناپذیر است. برون گرایی یکی از اصول استفاده از ظرفیت فرصت هاست. منافع اقتصادی را شناسایی کرده و به نفع مردم استفاده خواهیم کرد.

هندوزی ادامه داد: درون زایی و برون گرایی به دلیل واقعیت های اقتصادی در عمل ضروری است، زیرا فرد ثبات ایجاد می کند. اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد تعاملی، بیش فعال و برونگرا است. بر توسعه روابط راهبردی و استفاده از ابزارهای دیپلماسی منطقه ای تاکید شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر قرار است سهم اقتصاد نفتی کاهش یابد باید با استفاده از سرمایه گذاری های صادرات محور به سمت صادرات غیرنفتی برویم. اگر به صادرات بدون نفت تکیه کنیم، این امر مزایای زیادی برای ما خواهد داشت.

وی افزود: با استفاده از راهبرد همسایگی می توانیم وزن و اعتبار خود را عمیق تر کنیم. تولید ناخالص داخلی همسایگان ایران بیش از 5000 میلیارد دلار است و با توجه به جمعیت 8 درصدی آن کشورها و سهم اقتصادی خوب آنها، در همسایه آنها در جایگاه ویژه ای قرار داریم.

هندوزی گفت: همه همسایگان ایران در دو دهه اخیر رشد اقتصادی بالاتری نسبت به دنیا داشته اند که نشان از رونق بازار این کشورها دارد. ما سهم بسیار کمی از کل تجارت 2.3 تریلیون در 15 کشور همسایه داریم.

وی ادامه داد: در سیاست همسایگی، فعالان اقتصادی ما باید آنقدر قوی باشند که با رویدادها و نوسانات سیاسی بر پیوندهای ریشه دار اقتصادی تأثیر بگذارند. در برخی از کشورهای همسایه علیرغم سیاست های عمومی، بخش خصوصی در بازارهای این کشورها تقویت شده است که نشان از روابط تجاری تجار در این کشورها دارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: دغدغه ما در محافل سیاسی این است که با وجود همه فرصت هایی که داریم چرا روابط اقتصادی ما اینقدر عقب است.

وی با بیان اینکه پایگاهی در کشور برای ارائه خدمات به تجار و بازرگانان ایرانی وجود ندارد، افزود: نگاه و رویکرد اشتباه این است که نگاه به مناطق بالادست برای ما خوب است که ناقص و اتفاقاً بیشترین. از نظر اقتصادی با کشورهای ما در زنجیره ایجاد شده است.

هندوزی گفت: اگر به بعد انتقال فناوری نگاه کنیم باید به کشورهای زنجیره بالا توجه ویژه ای داشته باشیم و اگر به تاثیرات اقتصادی نگاه کنیم باید به بازارهای منطقه توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی راهکارهای استفاده از ظرفیت همسایگان را برشمرد و گفت: تجارت در این عصر به تعاملات بانکی و ارزی باز می گردد. تا زمانی که بتوان نظام مالی و بانکی را تحریم کرد، موفق نمی شویم و باید به دنبال سیستم های مالی و پولی مقاوم در برابر تحریم باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: سیستم های تسویه ارزی و مالی ما باید به گونه ای طراحی شود که در عصر سلاح های مالی، سیستم های مالی و ارزی ما از تجارت حمایت کند. جلساتی در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار شده و امیدواریم راه حل های خوبی برای این مشکل پیدا کنیم.

هندوزی گفت: تسهیل صدور روادید در کشورهای پیرامونی و تسریع فرآیندهای اقتصادی از جمله برنامه هایی است که وزارت اقتصاد برای بهبود روابط با همسایگان خود در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید