روایت یک طلبه قمی: بار اول بوی تخم مرغ گندیده و عطر تند را استشمام کردم، بار دوم بوی اسپند و موم سوخته را حس کردم/نتوانستم روی پاهایم بایستم.

روایت یک طلبه قمی: بار اول بوی تخم مرغ گندیده و عطر تند را استشمام کردم، بار دوم بوی اسپند و موم سوخته را حس کردم/نتوانستم روی پاهایم بایستم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفت وگویی در این باره گفت: پس از مسمومیت های متعدد دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد که مردم خواستار تعطیلی مدارس به ویژه مدارس دخترانه هستند. مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود است، بنابراین مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود. ادعایی که چند ساعت پس از انتشار توسط او تکذیب شد!

وی برای کسب جزئیات بیشتر از این حادثه به سراغ یکی از طلاب مسموم شده در قم رفت. الهه کریمی دانش آموز کلاس هشتم مدرسه ملاصدرا که دو بار مسموم شده بود در گفت و گو با جماران گفت: اولین بار 11 روز پیش بود که مسموم شدم. بوی تخم مرغ گندیده و عطری قوی در راهرو می آمد. وارد کلاس که شدم چشمام قرمز شده بود. اول فکر می کردم تلقین می کنم، اما کم کم حالم به هم می خورد. معلمم با دیدن رنگ پریدگی صورتم به من اجازه داد کلاس را ترک کنم. کمی صبر کردم، سپس زمین را بالا بردم که کاملا غیر طبیعی بود.

او ادامه داد: «در راه دستشویی نتوانستم روی پاهایم بایستم و چند بار زمین خوردم و کاملاً بی‌حس شده بودم و در نهایت به اورژانس منتقل شدم.» با 20 نفر دیگر در بیمارستان بودیم. دانش آموزان تا ساعت 5 3 روز طول کشید تا به حالت عادی برگردم اما در این چند روز سرگیجه داشتم و پای چپم می لنگید.

الهه کریمی همچنین درباره اتفاقات روزهای بعد از مسمومیت گفت: در آن چند روز کلاس ها طبق روال عادی ادامه داشت و دانش آموزان امتحان داشتند. به ما گفتند که به مدرسه برگردیم یا اصلاً حاضر نشویم و البته شنبه به مدرسه رفتیم. اما باز هم همین اتفاق افتاد. در راه پله ها بوی قلع و موم سوخته می آید که برخی می گویند بوی راهرو است. بعضی ها می گفتند بوی بخاری می آید! اما در کلاسم یکی از همکلاسی هایم هم حالم را بد کرد. اول گفتند تلقین می کنی! اما وقتی دیدند نمی توانم روی پاهایم بایستم، ترسیدند و با اورژانس تماس گرفتند. این بار علاوه بر پاها، دست و صورتم نیز بی حس شده بود و 2 روز در بیمارستان شهید بهشتی بستری بودم. در این میان، دانش‌آموزان دیگر مدرسه درد دل‌هایی داشتند که خود آنها نبود.

وی افزود: در کنار من دختری از 25 بهمن تا 16 اسفند در بیمارستان بستری بود که حالش بسیار وخیم بود. وقتی آنجا بودم متوجه شدم که ناگهان ضربان قلبش خیلی تند شد که برای ما خیلی ترسناک بود که 17 اسفند او را برای مداوا به تهران بردند.

این دانش آموز در پایان از آموزش و پرورش خواست به دلیل ترس ایجاد شده اجازه کلاس های مجازی را بدهند چرا که در این شرایط خانواده ها اجازه حضور فرزندانشان در مدرسه را نمی دهند.

برای تکمیل داستان با پدر الهه هم صحبت کردیم. محسن کریمی پدر الهه کریمی دانش آموز پایه هشتم مدرسه ملاصدرای قم در گفتگو با خبرنگار جماران گفت: دخترم پس از مسموم شدن بار اول برای رفتن به مدرسه مقاومت کرد و در نهایت با اصرار به مدرسه رفت. من و مادرش.» اما دوباره همین اتفاق با همان علائم تکرار شد و او در بیمارستان بستری شد. بعد از یک روز اجازه دادند دخترم از بیمارستان مرخص شود اما دوباره مریض شد و تب و لرز داشت و دو روز بعد او را گرفت. به همراه 3 دانش آموز دیگر در بیمارستان بستری شدند.

وی ادامه داد: طی صحبتی که با مدیر مدرسه داشتم درخواست کردم از آموزش و پرورش و بخشداری درخواست کنند دانش آموزان به صورت مجازی درس بخوانند. زیرا هیچ کس نمی داند از چه گازی استفاده شده است و علائمی که امروز مشاهده می شود در آینده چگونه خواهد بود. اما مدیر مدرسه گفت: ما با وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم اما اجازه تعطیلی مدارس و آموزش مجازی را نمی دهند.

پدر الهه کریمی گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش اجازه غیبت در کلاس ها را نمی دهد؟ ما نمی دانیم! جالب اینجاست که روز شنبه بچه ها وقتی به مدرسه می رفتند کیف نمی گرفتند، بلکه کتاب ها و دفترهایشان را با پلاستیک شفاف برداشتند، اما با این وجود مسمومیت اتفاق افتاد.

محسن کریمی افزود: روز شنبه که مسمومیت اتفاق افتاد، گزارش های زیادی مبنی بر حضور بچه ها در نیمه های شب بیرون و مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، اما روز شنبه به همراه دانش آموزان، مدیر مدرسه نیز مسموم و در بیمارستان بستری شد! مدیر گفت: در این رابطه مدیر گفته بود بچه ها التماس می کنند و مدیر گفت من چطور؟ من هم سازش می کنم؟! از طرفی گفتند تجهیزات آتش نشانی بیش از این نیست. از یکی شنیدم که آتش نشان می گوید گاز را دیدیم و ثبت کردیم اما نوع آن را نمی دانیم و در دست بررسی است.

وی یادآور شد: بچه ها دستشان را بالا بردند و چشمانشان قرمز شده بود. می گویند یکی از بچه ها را دیدم که ضربان قلبش صفر می شد و ناگهان به 130 رسید، سابقه قبلی هم داشت، اما این دختر مشکلی نداشت و سالم بود.

وی با انتقاد از تعطیل نشدن مدارس شهر قم و در نهایت گلایه کرد: آقایان می گویند مدارس تعطیل نشود. چون بچه هایشان به مدرسه انتفاعی می روند و حتی یک مورد هم در آن مدارس اتفاق نیفتاده است، اما اگر بچه هایشان در آن مدارس بودند، قطعا آنها را تعطیل می کردند. می خواهم به مسئولین بگویم احساس کنند اینها فرزندان آنها هستند.

پیگیری خبرنگار جماران با سایر بازماندگان مسمومیت و همچنین مسئولان مربوطه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید