روحیه جهادی و یک سال سابقه کار شرایط انتصاب مدیران ارشد دولتی + دو جدول

روحیه جهادی و یک سال سابقه کار شرایط انتصاب مدیران ارشد دولتی + دو جدول

روز جدید دولت سیزدهم عوامل و ویژگی های قبلی مندرج در جدول 1 را برای انتصاب مدیران دولتی از سطح 1 تا 4 چند درجه آسان کرد تا یک مدیر عملیاتی یا عادی با یک یا دو سال سابقه در بخش دولتی یا خصوصی بتواند مدیر شود. یک سازمان و نهاد حساس دولتی.

شورای عالی اداری به ریاست سیدابراهیم رئیسی در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه مورخ 31/01/1401 به استناد ماده 57 قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور استفاده از فرصت‌های جوانان شایسته کشور برای تصرف. پست های رهبری حرفه ای و افزایش نقش آنها در مدیریت اجرایی جایگزین جدول 1 شرایط عمومی انتصاب پست های مدیریتی شود. جدول شماره 1 به شماره 579095 در تاریخ 1395/01/04 به تصویب همین شورا رسیده است.

جدول جدید که به تصویب شورای عالی اداری و به امضای رئیس جمهور رسیده است، شرایط عمومی مدیران (از مدیر عامل تا ارشد) را به شرح زیر تعیین می کند:
آنها باید دارای «روحیه جهادی»، «مسئولیت پذیری»، «مهارت های ارتباطی»، «آینده نگری»، «تفکر استراتژیک»، «هدف گرایی»، «راهنمای اجرا»، «نظارت و کنترل»، «تیم و کار در شبکه» باشند. “”، نوآوری و تفکر خلاق”، “تفکر تحلیلی و حل مساله”، “راهنمای تمرکز و اجرا”، “تعهد و تعلق سازمانی”، “نگرش فرآیند”، “برنامه ریزی” و “هماهنگی”.

تمامی ویژگی های کلی ذکر شده برای انتصاب مدیر به صورت کلی، تفسیری و گاه مبهم طراحی شده است که برخی از آن ها مانند نگرش فرآیندی، مهارت های ارتباطی، تمرکز و تفکر خلاق کاملاً نامفهوم است و برای هر فردی قابل جمع بندی است. . با توجه به اینکه ارزیابان می توانند سلیقه هر فرد را برای داشتن یا نداشتن این ویژگی ها اعمال کنند، هر فرد می تواند ادعا کند که همه این عوامل را دارد.

البته به نظر می رسد موارد فوق کم و بیش در جدول شماره یک که در سال 95 به تصویب رسیده است باشد. هر چند جدول شرایط تخصصی برای انتصاب مدیران کمی سخت گیرانه تر تهیه و تنظیم شده است، اما از این جدول شرایط عمومی به راحتی می توان نتیجه گرفت که این جدول را نیز می توان دور زد و فرد را به سادگی جهادگر تشخیص داد. و آیتم در. می شد راه هایی برای کسب عناوین و امتیازات دیگر پیدا کرد.

اما عمده ترین تغییرات جدول کلی انتصابات به سمت های مدیریتی، سابقه کار و اضافه شدن سابقه کار در مشاغل غیردولتی مرتبط است. در جدول 1 مصوب 1374، مدیر عملیاتی باید حداقل 3 سال سابقه خدمت کشوری، یک مدیر ارشد 4 سال، یک مدیر میانی 6 سال و یک مدیر ارشد 10 سال سابقه خدمت کشوری داشته باشد. بر اساس جدول شماره 1 مصوب 1374 شورای عالی اداری، مدیر میانی باید حداقل 3 سال سابقه مدیریت در سطح قبلی (مدیر کل) و مدیر ارشد حداقل 4 سال سابقه مدیریت در سطح قبلی داشته باشد. یک سطح قبلی (مدیریت میانی) در کارنامه خود داشته باشد.

جدول مصوب شورای عالی اداری به ریاست سید ابراهیم رئیسی در دوم خرداد 1401 و جایگزینی جدول 1 نشان از تغییرات و امتیازات قابل توجهی برای انتصاب مدیران دولتی دارد. به عنوان مثال مدیر عملیاتی مندرج در ردیف 1 این جدول به جای سه سال سابقه خدمت مرتبط با دولت با یک سال سابقه نه تنها در دولت بلکه در یک سازمان یا محل غیردولتی اولین عامل را دارد. از انتصاب

بر اساس همین گزارش، یک مدیر ارشد که قبلاً در ردیف دوم جدول 1 شرایط عمومی انتصاب مدیران به مدت چهار سال در خدمات کشوری مربوطه قرار داشت، با این تصمیم شورای عالی امنیت ملی تنها به 2 سال سابقه کار مرتبط دولتی نیاز دارد. SAC 13. و حتی غیر دولتی. به عنوان مثال، اگر فردی دو سال است که در بخش خصوصی تجارت سیمان و سایر مصالح ساختمانی را انجام داده است، امروز این حکم به او اجازه می دهد که مثلاً به عنوان مدیرکل وزارت عمران منصوب شود.

در سطوح سوم و چهارم که مدیریت ارشد مانند معاون وزیر یا معاون رئیس جمهور یا مثلاً مدیرکل یا مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین و ثروتمندترین سازمان های دولتی است، تخفیف های ویژه بیشتری وجود دارد. . در سطح سوم جدول شماره یک از شرایط عمومی انتصاب مدیران، مدیر منصوب باید دارای حداقل 6 سال سابقه کار حرفه ای در مدیریت دولتی و همچنین حداقل 3 سال سابقه مدیریت در سطح قبلی باشد. مدیریت اصلی). . جدول جایگزین آقای رئیسی برای انتصاب مدیر در این سطح، 6 سال خدمت مربوط به 4 سال خدمت دولتی یا غیردولتی را کاهش داد و 3 سال سابقه مدیریتی در سطح قبلی را به 2 سال کاهش داد.

چهارمین و مهمترین سطح مدیریتی که در بند قبل به اهمیت و حساسیت آن اشاره شد، مربوط به مدیران ارشد است. در جدول 1، مدیر باید دارای 10 سال سابقه خدمت کشوری مرتبط و حداقل 4 سال در سطح قبلی (مدیریت میانی) باشد که توسط فردی با 6 سال سابقه خدمت دولتی یا غیردولتی و 3 سال مدیریت در سطح قبلی شرایط عمومی انتصاب به بالاترین سطح دولتی کشور را دارد.

دو جدول مصوب 2016 و 1401 را اینجا ببینید و مقایسه کنید

روحیه جهادی و یک سال سابقه کار شرایط انتصاب مدیران ارشد دولتی + هر دو جدول

روحیه جهادی و یک سال سابقه کار شرایط انتصاب مدیران ارشد دولتی + هر دو جدول

بحث دولت سیزدهم انقلاب در واقع شعار همیشگی آنها یعنی جوانان است، اما با توجه به اینکه در خاستگاه سیاسی نیروهای انقلابی، جانبازان یا خیلی پیر هستند یا بازنشسته – به عنوان اعضای حزب موتلفه – یا خیلی جوان و بدون و آنها. متخصص هستند، به همین دلیل و با توجه به شعار جوانان، جدول اخیر را با جدول شماره 1 جایگزین کردند که پذیرای طیف وسیعی از انتصابات در کشور است. البته جدول 1 چندان نهایی نبود و وقتی به مشخصات کلی مدیر مورد نیاز برای انتصاب نگاه می کنیم، شرایطی مانند روحیه جهادی، مسئولیت پذیری، مهارت های ارتباطی، آینده نگری، تفکر استراتژیک، هدف گرایی، دستورالعمل اجرا، نظارت را مشاهده می کنیم. و کنترل، تیم و شبکه سازی، نوآوری و تفکر خلاق، تفکر تحلیلی و حل مسئله، جهت گیری هدف و دستورالعمل های عملکرد، تعهد و وابستگی سازمانی، نگرش فرآیندی، برنامه ریزی و هماهنگی نیز در این نسخه گنجانده شده است. عواملی که باز و قابل تفسیر هستند و ارزیاب با اعمال سلیقه می‌تواند هر کسی را دارای آن‌ها و حتی یک فرد توانا را بدون آنها تشخیص دهد.

در بخشی از مصوبه شورای عالی اداری آمده است که رئیس جمهور برای استفاده از فرصت های جوانان شایسته کشور، شرایط عمومی انتصاب افراد در مناصب رهبری را تغییر داده است (بخوانید جوانان جریان موسوم به انقلاب). مدیران هستند. اتفاقاً موضوع دغدغه، بحث اشتغال جوانان نیست، بلکه سوء استفاده از شعاری خالی از اصالت است. جوانان باید در دایره اداری و حلقه نخبگان دولت باشند، زیرا مدیران با تجربه قدیمی زندگی نوح از آن برخوردار نیستند، اما اگر جوانی حتی در مکان نادرست و نامناسب منصوب شود، در سطوح بالای مدیریتی منصوب شود. حتی با انگیزه و سلامتی، از این نظر که نیازی به درس خواندن احساس نمی کند و همچنین در کشور و سیستم اداری، دچار محرومیت می شود. از سوی دیگر این امر منجر به به حاشیه رانده شدن پرسنل باسواد، متخصص و نخبه و محرومیت کشور از سرمایه آنها می شود.

خوب است دولت سیزدهم و شخصیت سیدابراهیم رئیسی با تمرکز و بازنگری در موضوعات مهمتر و حساستر از سقوط باتجربه ها و نخبگان هر چه زودتر جلوگیری کنند و از سوی دیگر با تکیه بر همین شعار جوانان استفاده از دفتر سطح پایین که بتواند از ظرفیت مدیران مجرب و جوانان برای مدیریت فرآیند اجرا در محیطی سالم و روند طبیعی بهره ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید