رودخانه ارس عزم ملی را برای مبارزه با صید غیرمجاز می طلبد


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810931

ماهیگیری یکی از فعالیت های اصلی اهالی پلدستی بود که امروزه از خانواده صیادانی که به صورت غیرمجاز صید می کنند امرار معاش می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز ، رودخانه ارس پلدشت که مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان را تشکیل می دهد یکی از منابع مهم استان برای تولید انواع آبزیان به ویژه آب های شیرین با عمر طولانی است. میگو.

امروز تداوم صید غیرمجاز توسط عده ای باعث شده است که تور ماهیگیری تعاونی های پلدا از ماهی خالی شود و کار صیادی کاهش یابد.


70 درصد صید امسال در تورهای صیادان غیرقانونی است

محمد مقدم در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت بحرانی رودخانه ارس پلدشت گفت: متاسفانه فعالیت برخی فعالیت های سودآور و غیرهمکاری با صید غیرمجاز معیشت صیادان را تهدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد صید امسال از این رودخانه در تور صیادان غیرمجاز است که معیشت صیادان تعاونی را به خطر می اندازد، تصریح کرد: پلدشت دارای دو تعاونی صیادی است که 400 خانوار روستایی را در حاشیه رودخانه ارس تغذیه می کنند.

وی با بیان اینکه ماهی های صید شده از دریاچه پشت سرو به استان ها و کشورهای منطقه ارسال می شود، گفت: امسال ده ها گونه جوان گرمابی برای حمایت از تعاونی های صیادی در رودخانه ارس رهاسازی شده است.

رئیس اداره شیلات شهرستان پلداش افزود: امسال حدود 3.5 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی شامل چهار گونه فیتوفاک، بیغد، کوپید، کپور و سوف برای حمایت از تعاونی های صیادی در ارس راه اندازی شده است. دریاچه ..

به گفته وی، پیش بینی می شود تا پایان فصل صید 3750 تن ماهی استخوانی از دریاچه پشت سرو در شهرستان پلدستی صید شود.

مقدم با اشاره به وضعیت بحرانی شاه میگوی آب شیرین گفت: از سال 97 تاکنون شاه میگو نداشته ایم و این گونه ارزشمند در حال نابودی است که احیای آن نیازمند عظمت استانی و ملی است.

رئیس اداره شیلات شهرستان پلدستی افزود: فصل صید از شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد که صید برای صیادان تعاونی مجاز است، صید برای افراد غیرمجاز در تمام فصول سال ممنوع است.


صید غیرمجاز باعث اختلال در تعاونی ها شده است

جمال یکی از صیادان تعاونی صیادی گفت: صید غیرمجاز امنیت صیادان تعاونی را بریده و مردم را با مشکل معیشتی مواجه کرده است.

وی افزود: برخی افراد حتی نیازی به کسب سود از این صید ندارند، بلکه برای کسب سود بیشتر این کار را انجام می دهند.


برای حل اشتغال جوانان نیازمند عزم جدی هستیم

رضا در این خصوص گفت: مشاهده شده که برخی به ماهی های بسیار کوچک و کم وزن با وزن استاندارد رحم نمی کنند.

وی افزود: مشاهده صیادان پیپ در روزهای سرد زمستان برای صید خطر، لزوم استخدام این افراد را نشان می دهد که این امر نیازمند عزم جدی برای رسیدگی به اشتغال جوانان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید