روزی با زنان یگان ویژه میدان ولیعصر و رازهایشان

روزی با زنان یگان ویژه میدان ولیعصر و رازهایشان

قبلاً اگر فردی به کلانتری مراجعه می‌کرد و برای حل مشکلش نیاز به مشاور و میانجی داشت، مأموران پلیس به کمک می‌آمدند یا اگر در یک انتهای پرونده زنی متهم یا مجرم بود، مأموران پلیس در محل‌های مختلف حضور داشتند. مراحلی از پرونده، اما جدید است که اینجا در مرکز شهر و در مرکز شورش ها، در کنار افراد SWAT برای انجام عملیات صف می کشند.

روزنامه همشهری: هنوز کسی به دیدن آنها در کوچه و خیابان و در شلوغی و بی نظمی شهر عادت ندارد و اگر به کلاه نظامی روی سر و آرم پلیس روی آستین لباس هایشان توجه نکنند، نمی توانند. بدانید که این زنان بخشی از جوخه ویژه پلیس هستند و قرار است آموزش دیده ترین و با تجربه ترین افسران پلیس برای آرام کردن شهر وارد میدان شوند.

قبلاً اگر فردی به کلانتری مراجعه می کرد و برای حل مشکل خود نیاز به مشاور و میانجی داشت، افسران زن پلیس به کمک می آمدند و یا اگر اتفاقاً زنی متهم یا مجرم در یک انتهای پرونده بود، افسران زن پلیس در موارد مختلف حضور داشتند. مراحل پرونده، اما جدید است که اینجا در مرکز شهر و در مرکز شورش ها، با افراد SWAT برای انجام عملیات صف آرایی می کنند. این پلیس زن مدت هاست که آموزش های سخت و نفس گیر را برای عضویت در یگان ویژه بانوان گذرانده اند و امروز زمان برگزاری مجدد امتحان است.

شروعی آرام برای یک روز پر هیجان

روز به نیمه رسیده است و میدان ولیعصر مثل همیشه سرزنده است. هیاهو و بی نظمی غیرعادی وجود ندارد و همه چیز آرام به نظر می رسد، اما تجمع نیروهای ویژه با پوشش و تجهیزات ویژه در اطراف میدان نشان از احتمال شلوغی شهر دارد. سرکردگان اغتشاشات جعلی در گروه های مجازی اعلام کردند که قصد دارند امشب در میادین مرکزی شهر اغتشاش کنند و یگان ویژه آماده است در صورت وقوع هر اتفاقی آرامش را برقرار کند. زنان یگان ویژه در یک ردیف مرتب اندکی کنار ماشین سیاه و ترسناک یگان صف کشیده اند. هوا سرد نیست و برای پوشیدن این ژاکت و کلاه گرم صبر و استقامت لازم است، اما در چهره جدی پلیس زن نشانی از خستگی و خستگی نیست. حداقل 2 ساعت از حضورشان در میدان می گذرد و در این مدت آماده می ایستند و بدون اینکه از نشستن و راه رفتن نفسی بکشند منتظر می مانند.

پوشش ویژه

چهره برخی از آنها به سختی در پشت طلق ضخیم کلاه های محافظ دیده می شود، اما چشمان تیزبین آنها به دقت میدان را در میدان پشت طلق تماشا می کند. جوان بودن و کوتاه قد بودن سن آنها را به خوبی نشان می دهد. اعضای تیم همگی یک قد هستند و وقتی صورتشان در پشت طلق های تیره پنهان می شود، هیچ تفاوتی بین 10 نفر وجود ندارد. بیشتر آنها از ماسک های مشکی مخصوص استفاده می کردند، اما برخی از آنها دهان و بینی خود را با ماسک طبی پوشانده بودند. هیچ نشانه ای از آرایش زنانه در ظاهر آنها دیده نمی شود و حتی یک ساعت هم زیر مچ مشکی آنها دیده نمی شود. چکمه‌های نظامی که می‌پوشند، لباس‌هایشان را بیشتر شبیه به لباس‌های هم‌قطارانشان می‌کند و زنانه بودن دوخت و ظاهر چکمه‌ها چیزی از زمخت بودن این چکمه‌های نظامی کم نمی‌کند. باتوم و سپر در میان وسایل و تجهیزات این پلیس‌زنان دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که وسایل حفاظتی آنها محدود به جلیقه ایمنی و کلاه ایمنی است.

افسران پلیس گاهی با یکدیگر مخلوط می شوند و گاهی برای شورش متفرق می شوند، اما بین اعضای یگان زن گاهی فقط جملات کوتاه رد و بدل می شود و صحبت های کوتاه آنها نشان می دهد که آنها به خوبی می دانند که در زمان و مکان ماموریت، عادات رایج است. و معمولی ها را کاملا رها کنید. طولی نمی کشد که ناهار می خورند و نماز می خوانند و خیلی زود آماده و آماده بازگشت به میدان می شوند. میدان کم کم شلوغ تر می شود و شعارهای پراکنده ای که در اطراف شنیده می شود نشان می دهد که این شلوغی و افزایش جمعیت طبیعی نیست. هنگامی که جمعیت شعار می دهند به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد، افسران پلیس برای آرام کردن آنها وارد عمل می شوند. در میان معترضانی که قبل از دیگران خود را به میدان ولیعصر رسانده و سعی در هیجان و همراهی با سایرین داشتند، دختر جوانی را می توان دید که بیش از سایرین سرسری در اطراف میدان قدم می زند. یکی از اعضای زن به سمت او می رود و با او صحبت می کند. طلاق کلاهش را بالا آورد و چهره اش جدی و مصمم به نظر می رسید. اجازه نمی دهد که جمعیت دور آنها حلقه بزنند تا با آرامش بیشتری صحبت کنند. لحن دختر جوان تند و عصبی است و تمایلی به صحبت کردن ندارد. سایر اعضای گروهک در صحبت آنها دخالت نمی کنند اما سرهنگ حیدری از دور اوضاع را زیر نظر دارد. آرامش پلیس جوان دختر معترض را کمی آرام می کند و حالا با شنیدن شعارهای اطرافش صدایش بلند نمی شود. لحظاتی بعد دختر جوان به سمت ایستگاه اتوبوس بارت می رود و وقتی سوار اتوبوس می شود عابران با چشمانی کنجکاو و نگران آنها را تماشا می کنند. نگاه های تایید آمیز سرهنگ حیدری حکایت از آن دارد که پلیس جوان وظایف خود را به درستی انجام داده است. برای برخی حضور پلیس زن در میانه این معرکه تعجب آور است و با کنجکاوی به همکاران حیدری نگاه می کنند. اعضای گروه زن دیگر به هم گره نمی خورند و در میان جمعیت پراکنده شده اند.

کمک در لباس پلیس

آشفتگی و هیاهوی میدان که هر لحظه بیشتر می شد، باعث نشد آرامش از چهره سرهنگ حیدری محو شود. او فرمانده گروهان ویژه زنان و تنها عضو گروهان است که کلاه نظامی بر سر ندارد و چتر را روی لباس خود حمل می کند. وقتی صحبت اعضای گروهان با زنان و دختران معترض منجر به مشاجره و احتمال خشونت فیزیکی بین آنها می شود، فرمانده وارد عمل می شود. برخی از عابران از شلوغی خیابان می ترسند و سعی می کنند هر چه زودتر محل را ترک کنند. خانم سالخورده ای که از اتوبوس بارت پیاده شده بود، مدت زیادی کنار خیابان ایستاده بود و مات و مبهوت به اطراف نگاه می کرد. وقتی یکی از زنان امنیتی ویژه برای کمک به او می آید، لبخند کوچکی بر چهره ترسیده و نگرانش می نشاند و تا به آن طرف خیابان می رسد، با پلیس صمیمانه می شود. هرگاه مردان SWAT متوجه می‌شدند که اغتشاش با صحبت تمام نمی‌شود و باید برای بازداشت یکی از معترضان زن اقدام کنند، با بی‌سیم به سرهنگ حیدری اطلاع دادند. در این موارد چندین نیرو را با هم به محل اعلام شده می فرستد تا در صورت بروز مشکل، یکدیگر را پوشش دهند. افسران زن پلیس در سرعت عمل از همتایان مرد خود عقب نیستند و حتی در موقعیت های مختلف باهوش تر و باهوش تر از آنها هستند. دود و بوی سطل زباله ای که در متری میدان به آتش کشیده شده بود به میدان سرایت می کند و عده ای که از دور آتش را می بینند فکر می کنند خودرو یا ساختمانی در حال آتش گرفتن است. صدای آژیر ماشین آتش نشانی از دور به گوش می رسد و از میان شلوغی خیابان صدای بوق ممتد و گوش خراش خودروهایی که در سد معبر منتظر اطفای حریق هستند به گوش می رسد.

به نظر می رسد حساسیت و خلق و خوی زنان، همکاران سرهنگ حیدری را در بحبوحه نبرد و مأموریت رها نمی کند و با دیدن گذر خانم یا کودکی نمی توانند بی تفاوت بمانند. پس از غروب آفتاب و تاریکی شب در کوچه ها و خیابان های منتهی به میدان، کم کم از معترضان کاسته می شود و اعضای گروهان ویژه بانوان آرام می گیرند…

مدتی از شب گذشته می گذرد و میدان ولیعصر در سکون و سکون شب فرو رفته است. از ازدحام معترضان اطلاعی در دست نیست و خودروهایی که از میدان عبور می کنند بیشتر از مردم پراکنده در پیاده رو و گوشه و کنار میدان است. به نظر می رسد که میز شام نیروهای ویژه باید همینجا در کنار خیابان پهن شود و هنوز وقت رفتن به خانه نرسیده است. خبری از سفره و ادویه و غذا نیست و باید سرسری و سرسری غذا بخورند. پلیس های ویژه که در چهره های آرام نشانه هایی از خستگی دیده می شود، منتظر دستور فرمانده برای اعلام ختم عملیات هستند و پس از یک روز سخت و طاقت فرسا به خانه می روند. سرهنگ حیدری عملکرد یگان را با بی سیم به مافوق خود گزارش کرد.

یگان ویژه بانوان با موفقیت اجرا کرد

سرهنگ حیدری که لقب فرماندهی یگان ویژه زن فرجه را دارد رهبری این یگان را بر عهده دارد. به گفته وی، در اتفاقات اخیر پس از درگذشت مهسا امینی، یگان زن یگان ویژه برای اولین بار برای کنترل اغتشاشات وارد میدان شد و این ماموریت را می توان اولین ماموریت رسمی این زنان دانست. وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت ورود این یگان به میدان گفت: برای اولین بار شاهد حضور زنان در میان جمعیت بودیم که نظم و امنیت را برهم زد. برخی از این زنان رهبرانی بودند که در کنار تبلیغات شعارهایی می دادند که هنجارشکنی بود. مقرر شد بازداشت زنان متخلف نظم و امنیت توسط گروهک زنان انجام شود. بیش از 8 دستگیری رهبران زن در اولین ماموریت جوخه ویژه زنان حاصل شد. آنها در 10 مورد تجمعات بالقوه بی نظم مداخله کردند و با صحبت، جمعیت را متقاعد کردند که متفرق شده و محل را ترک کنند. این پاسبان های ویژه با نام «یگان زینبی» فعالیت می کنند. فرمانده یگان های ویژه نیروی انتظامی درباره این یگان می گوید: «یگان زینبی پلیس ویژه با توجه به اینکه مجبور بودیم از زنان برای رعایت موازین شرعی و شرعی استفاده کنیم، وارد عمل شد. این یگان متشکل از بانوانی است که آموزش کامل افسری و افسری را دیده اند و به عنوان یک واحد عملیاتی قوی در تهران سازماندهی می شود و در مواقعی که زنان در اعتراض به ما هستند، پس از راهنمایی و اخطار و انجام عملیات عملیاتی در صورت نیاز به دستگیری آنها. و اگر عذر شرعی وجود داشته باشد، این زنان یگان ویژه ای هستند که وارد عمل می شوند».

به گفته سردار حسن کرمی، کار و مسئولیت اصلی زنان شعبه ویژه شناسایی، عملیات روانی و دستگیری افرادی است که مردان شعبه ویژه به دلیل رعایت موازین شرعی نمی توانند آنها را در صحنه ناآرامی های اجتماعی دستگیر کنند. وی می گوید: «این زنان یگان ویژه هستند که این اقدامات را انجام می دهند و در مرحله بعد دستگیر شدگان را منتقل می کنند. بانوان یگان ویژه که تاکنون در 10 استان مستقر شده اند، در سال 1401 به همراه یگان مردانه در تمامی استان های کشور مستقر شده و در ماموریت ها حضور خواهند داشت. گردان زنان یگان ویژه در 3 حوزه افسری، کادر و درجه دار فعالیت می کند و یک گردان از یگان ویژه زنان نیز در تهران مستقر است.

دیدگاهتان را بنویسید