تهرانی ها هر ساله منتظر افزایش رسمی کرایه ها از ابتدای اردیبهشت هستند، البته نرخ کرایه تاکسی ها از ابتدای هر سال بنا به سلیقه رانندگان تغییر می کند. اما قیمت بلیت مترو و اتوبوس بر اساس مصوبه شورای شهر تهران افزایش می یابد.
دو هفته ای است که هر سال قیمت وسایل نقلیه عمومی گران می شود، تهرانی ها از اوایل اردیبهشت ماه منتظر افزایش رسمی کرایه ها هستند، هرچند از ابتدای هر سال نرخ کرایه تاکسی ها بر اساس سلیقه رانندگان تغییر می کند. اما قیمت بلیت مترو و اتوبوس بر اساس مصوبه شورای شهر تهران افزایش می یابد.
قیمت بلیط مترو چقدر است؟
اعضای شورای شهر تهران در روزهای پایانی اسفند ماه پیشنهادات شهرداری را برای افزایش قیمت ها بررسی کردند و در نهایت با تعدیل قیمت های پیشنهادی با افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی موافقت کردند. بر اساس مصوبه شورای شهر، ورودی مترو تهران 16 درصد افزایش یافت.
قیمت بلیت یک طرفه مترو که 3000 تومان بود به 4000 تومان رسید و در خطوط برون شهری به پرند و هشتگرد 30 درصد افزایش قیمت داشت.
این در حالی است که مسافت طولانی مترو و هزینه بالای آن باعث شده تا مسافرانی که سال ها در انتظار تکمیل این خط مترو بودند، علاقه ای به استفاده از آن نداشته باشند.
افزایش 22 درصدی قیمت بلیت ورودی اتوبوس های سریع السیر و معمولی، افزایش 20 درصدی اتوبوس های سریع السیر و 40 درصدی افزایش 40 درصدی برای اتوبوس های عادی مصوب برای هر کیلومتر پیموده شده و میانگین قیمت اتوبوس های تندرو. رشد 21 درصدی و اتوبوس معمولی 30 درصد نسبت به سال 1402 رشد داشته است و رشد 40 درصدی برای اتوبوس های ارائه دهنده سرویس ایاب و ذهاب پیش بینی شده است.
پرداخت هزینه تاکسی بر اساس صحت راننده
اگرچه شورای شهر تهران با افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی موافقت کرد، اما رانندگان کرایه مصوب خود را از مسافران دریافت می کنند. گاهی کمتر از نرخ مصوب و در اکثر مواقع بالاتر از نرخ تعیین شده توسط دولت شهری.
این در حالی است که افزایش 45 درصدی قیمت ها با واکنش مسافران تاکسی مواجه شد و آنها این افزایش را منصفانه ندانستند و معتقد بودند که افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال 1403 معادل 35 بوده است. از این افزایش راضی نیستند و معتقدند که نرخ ها بر اساس افزایش هزینه افزایش نیافته است.
مسافران تاکسی چه می گویند؟
یکی از مسافران تاکسی میدان صنعت تا میدان کاج می گوید سال گذشته قیمت بلیت این مسیر 8 هزار تومان بود اما اکنون قیمت رسمی آن 12 هزار تومان است. به گفته این مسافر، اکثر رانندگان تاکسی ورودی خود را تا 15 هزار تومان افزایش می دهند و مسافت طی شده تاثیر زیادی در این قیمت ندارد.
یکی از مسافران تاکسی در مسیر میدان هفت تیر تا بلوار کشاورز نیز می گوید: قبل از عید برخی تاکسی ها این مسیر را دو مسیره حساب کرده و 15 تومان می گرفتند یعنی از میدان هفت تیر تا ولیعصر 8 هزار تومان و از مسیر. به کارگر بردند 7 تومان حساب کردند و اگر تا انتهای بلوار برویم قیمت 20 هزار تومان می شود. امسال هم همین قیمت را می گیرند با این تفاوت که اگر مقصدتان میدان ولیعصر باشد باید 15 هزار تومان بپردازید. از میدان ولیعصر عبور کنید و 20 هزار تومان بپردازید.
برچسب نرخ جدید نصب نشده است
در برخی از مسیرهای شمال غرب به مرکز تهران قیمت تاکسی به بالای 30 هزار تومان رسیده است. یکی از مسافران می گوید برچسب کرایه تاکسی روی شیشه خودروها نصب نمی شود و اگر راننده ای برخلاف مصوبه شهرداری کرایه ای را دریافت کند، توسط برخی از مسافران عبوری تشخیص داده نمی شود.
یکی از مسافران تاکسی خاطره متفاوتی از رانندگانی دارد که با کرایه های جدید سروکار دارند. می گوید روز اول اردیبهشت خود رانندگان نمی دانستند چقدر از مسافران پول بگیرند و یکی از رانندگان تاکسی به او گفت پارسال این مسیر 15 هزار تومان بود، 45 درصد را خودتان حساب کنید و هزینه را بپردازید. ..
به گفته وی، اکثر رانندگان تاکسی کرایه ها را طبق سلیقه خود محاسبه می کنند و از مسافران بیشتر از کرایه های تعیین شده دریافت می کنند.
واکنش شورا به غیرقانونی ها در حال افزایش است
اما واکنش به افزایش غیرقانونی کرایه تاکسی در هفته گذشته چه بود؟ جعفر تشری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص تخلفات صورت گرفته در خصوص افزایش کرایه تاکسی ها گفت: این موضوع نیز به ما منتقل شد و شهروندان ما را برای تخلف در این بخش ارجاع دادند و ما نیز آن موارد را بررسی کردیم. در کمیسیون موجود تخلفاتی در برخی خطوط تاکسیرانی اعلام شده است، متاسفانه تعدادی از رانندگان تاکسی خارج از مصوبه شورا کرایه ها را افزایش داده اند.
مبنای افزایش کرایه تاکسی در سال 1403 مصوبه شورای شهر تهران بود. بر این اساس کرایه تاکسی در سال جاری 45 درصد افزایش یافته است. البته در برخی خطوط می توان این عدد را چند ده ریال برای انتخاب تعرفه ها افزایش داد. اما همانطور که گفته شد، کرایه تاکسی باید منوط به مصوبه شورا باشد.
شادی مالکی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز از افزایش بیش از 45 درصدی کرایه در برخی خطوط تاکسیرانی گلایه کرد. وی گفت: در برخی از خطوط به دلیل تناسب کرایه و طول عمر راننده در خط 59 پایانه تاکسی در حال کار هستند که تنها در کمتر از 5 درصد قیمت بلیت بیش از 45 درصد و حتی در بسیاری از خطوط کمتر از 45 درصد افزایش تعرفه داشتیم. که خطوط تاکسی نیاز به تغییر مهندسی و حتی تغییر مد دارند.
قول فراموش شده
سال ها برای کاهش درگیری مسافران و رانندگان بر سر کرایه تاکسی و حل معضل نقدینگی خرد، قرار بود همه پرداخت ها الکترونیکی شود اما باز هم مسئولان شهری به این وعده قدیمی عمل نکرده اند.