روز جدید مصونیت آهن پایدارچی

روز جدید مصونیت آهن پایدارچی

گروه سیاسی : اظهارات برخی از نمایندگان شورای اسلامی نه تنها مشکلات ایران را حل نمی کند بلکه خود به چالشی در سیاست داخلی و خارجی تبدیل می شود. ایران در شرایطی قرار دارد که برای حفظ منافع ملی خود در فضایی که برخی کشورها با بازی های رسانه ای برایش ایجاد کرده اند، بیش از گذشته به آرامش در نظام حکمرانی نیاز دارد. در این بین این سوال مطرح می شود که برخی از نمایندگان نزدیک به جبهه های خاصی مانند بایسانداریچی چرا هیچ وقت پاسخگوی اظهاراتی که می کنند و در فضای داخلی و خارجی غبار برپا می کنند، نبوده اند؟ در ادامه این گزارش واکنش ها به خبر «بسته شدن تنگه هرمز» از سوی یکی از نمایندگان بیسندری را بررسی می کنیم.

«محمد آصفری» نماینده نزدیک به جبهه بیشندری و نایب رئیس کمیسیون و شوراهای داخلی کشور روز یکشنبه (۱۲ بهمن) اعلام کرد که گروهی از نمایندگان مجلس طرحی به نام اقدامات متقابل و در راستای مصوبات اتحادیه اروپا دارند. مطابق با حفظ قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران گردآوری و پیشنهاد شد و ادامه داد: امروز بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

اگر اروپایی‌ها قصد دارند با نیروهای مسلح و نیروهای رسمی ما به این شکل برخورد کنند، گزینه‌های دیگری از جمله محدود کردن تردد کشتی‌های تجاری اروپایی در تنگه هرمز را در قالب طرح اضطراری در مجلس روی میز خواهیم گذاشت. بهتر است اروپایی ها تا دیر نشده از این تصمیم خود برگردند و بیش از این آب را برای خود گل آلود نکنند.» این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه) «نظام موسوی» سخنگوی رئیس شورای اسلامی شهر تاکید کرد. ، با بیان اینکه «طرح بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست» ادامه داد: اگر اروپایی ها پیشنهاد پارلمان اروپا را بپذیرند که بر اساس آن تروریستی بودن سپاه را تایید می کند. گروه، مجلس شورا به این اقدام پاسخ می دهد و اقدامات پیشگیرانه را تصویب می کند.

هیچ برنامه ای برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد

نظام موسوی عضو کمیته اجرایی شورای اسلامی در گفت وگویی با تکذیب خبر انسداد تنگه هرمز گفت: جمعی از نمایندگان مجلس طرحی به نام مقابله و مطابق با مصوبات اتحادیه اروپا تهیه کردند. برای حفظ قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران پیشنهاد کردند که در این طرح هیچ اشاره ای به بستن تنگه هرمز نشده باشد. آنچه در فضای مجلس مطرح است و رئیس مجلس هم گفته این است؛ اگر اروپایی ها مرتکب یک اشتباه راهبردی شوند که بر اساس آن پیشنهاد پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در نهادهای قاطع و نهایی آنها مورد تایید قرار گیرد، قطعا شورای اسلامی اقدام به تلافی و اقدامات پیشگیرانه در برابر این اقدام خواهد کرد. تأیید می کند که جمهوری اسلامی گزینه های متعدد و متعددی در برابر تهدیدات دشمنان خود دارد که در مواقع لزوم و به اقتضای سطح تهدیدات از آنها استفاده می کند و آن را حق مشروع خود می داند. مجلس شورای اسلامی نیز در همه زمینه ها حق قانون گذاری دارد و باید در امور حیاتی کشور از جمله پاسخگویی به تهدیدات دشمنان کشور دخالت کند و دارای مصوبات مربوطه باشد. اما طبیعتا مصوبات مجلس در این حوزه ها به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی با رایزنی های کارشناسی نهادها و نهادها و مجامع امنیتی مربوطه خواهد بود. او گفت که مجلس هنوز برنامه ای برای بستن تنگه هرمز ندارد.

به ثبات کارها نباید بستر داد

حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از مسائل سیاسی و امنیتی بدون هماهنگی مسئولان از تریبون شورای اسلامی به خبرنگار آرمان مزور گفت: به موضوعاتی که در حوزه کلان سیاسی، امنیتی و نظامی در آنجا مطرح می شود توجه کنید. یعنی در زمره وظایف نمایندگان مردم تعریف نشده است. این موارد اختیارات خاص خود را دارد و ستاد کل نیروهای مسلح و البته فرماندهی کل قوا باید در مورد چنین مواردی تصمیم گیری کنند. اگر تصمیمی برای بستن تنگه هرمز در دستور کار نظام قرار گیرد، قطعاً از سوی آنها اعلام و برای این برنامه تدابیری اتخاذ خواهد شد. نمایندگان مجلس دارای جایگاه قانونی هستند و نظرات آنها می تواند ابعاد جهانی داشته باشد. به همین دلیل نباید اجازه داد که چنین افرادی از تریبون مجلس به آسیاب دشمن بچسبند و بخواهند علیه آنها سوء استفاده هایی تدارک ببینند. واضح است که نمایندگان مجلس باید در راستای اهداف نظام حرکت کنند و حداقل بر خلاف منافع ملی عمل نکنند.

این تحلیلگر با اشاره به توضیحات سخنگوی هیات مبنی بر اینکه تصمیمی برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد، افزود: سخنگوی هیات به خوبی و در کمترین زمان ممکن ارتباط برقرار کرد که مجلس قصد ندارد تنگه هرمز را مسدود کند. خوشبختانه در همان ابتدای کار از انتشار این خبر کذب جلوگیری شد. ایران در شرایطی قرار دارد که هرگونه تحریک ناخواسته می‌تواند روابط بین‌الملل را مختل کند، بنابراین باید تا حد امکان از چنین اظهاراتی اجتناب کنند. واضح است که مجلس موضعی دارد که باید بر اساس منافع ملی حرکت کند بدون اینکه جناحی به نظر برسد. متاسفانه برخی سعی می کنند اولویت های حزبی خود را در اولویت قرار دهند. این افراد باید بدانند که همه باید موضع خود را در مورد مسائل اصلی کشور بیان کنند و در مقابل تکرار این موارد باید برخورد قانونی شود و مجلس از اختیارات خود استفاده کند.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه رسانه ملی نباید اینگونه اظهارات را پوشش دهد و به این طیف سیاسی تریبون بدهد، افزود: این گونه طیف های سیاسی برای همه تصمیم می گیرند و در موقعیتی قرار می گیرند که می توانند انواع اظهار نظر کنند. در این صورت باید از رسانه ملی بخواهیم که به این گونه طیف های سیاسی و افرادی که در مسیری مغایر با منافع ملی حرکت می کنند، تریبون ندهد و حرف آنها را پخش نکند. نباید بیت المال را به دست چنین فردی بسپاریم تا با واکنش های خود جایگاه بین المللی ایران را متزلزل کنند. اگر قرار است تنگه هرمز مسدود شود، بهتر است یک نظامی مطرح کند و در مورد آن توضیح دهد، نه یک نماینده مجلس که آب به آسیاب دشمن بریزد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید