روش غافلگیرکننده احمدی نژاد برای «دور زدن تحریم ها»/ رئیس کل بانک مرکزی به دولت بهار گفت.

روش غافلگیرکننده احمدی نژاد برای «دور زدن تحریم ها»/ رئیس کل بانک مرکزی به دولت بهار گفت.

تجارت فردا نوشت: به گفته مظاهری، مقام معظم رهبری پس از شنیدن سخنان ایشان گفتند من چنین اجازه ای به رئیس جمهور نداده ام. و آنها را شگفت زده کرد. سپس پرسیدند: چقدر داد؟ گفتم یک سنت هم پرداخت نکردم. گفتند: کار شما هم از نظر قانونی و هم از نظر حاکمیتی طرح درستی بود.

طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی در خاطرات خود روایت عجیبی از نحوه دور زدن تحریم ها در دولت محمود احمدی نژاد ارائه کرده است.
در اوج تحریم‌ها، محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد داد بخشی از ذخایر ارزی را در اختیار افرادی قرار دهد که متولی او هستند تا بتوانند نیازهای کشور را در قالب معاملات شخصی تامین کنند و در نتیجه تحریم‌ها را دور بزنند.

در آن دو شخص واقعی وجود دارد که هر کدام نامه ای با امضای احمدی نژاد در دست دارند. در این نامه ها یکی از آنها 120 میلیون دلار و دیگری 150 میلیون دلار از ذخایر بانک مرکزی پرداخت می شود. دلیل، عنوان، محل مصرف یا موضوع خاصی برای پرداخت ها ذکر نشده است. این دو نفر مدارک را دریافت می کنند و در دفتر مدیرعامل می نشینند تا پول را جمع کنند. مظاهری به این دو نفر می گوید: من باید با آقای احمدی نژاد صحبت کنم، شما باید بیایید تا من با آقای رئیس جمهور صحبت کنم و بعد به شما توضیح بدهم.

اول قبول نمی کنند و می گویند ما کارگزار هستیم و باید ارزها را برداریم و بیرون بیاوریم. مظاهری می گوید: «به شما اشتباه گفتند. این خبر اینجا نیست. هر کسی که می‌خواهد می‌تواند به اینجا بیاید، اما نمی‌تواند اینجا بنشیند تا ارز مورد نظر خود را دریافت کند.

مظاهری در دیدار با احمدی‌نژاد گفت: مشخص نیست این روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها موثر است یا خیر. این اقدام طبق قانون الزامی است. برای این پرداخت ها علاوه بر «صدور پرداخت» باید مجوز قانونی نیز وجود داشته باشد و بدون مجوز قانونی نمی توان حتی یک دلار به این افراد پرداخت کرد. آنها گفتند مسئله پرداخت “اعتماد” است. گفتم در سوابق و طبقه بندی های حسابداری ارزی چنین موضوعی تعریف و معلوم نیست. در مورد مجوز پرداخت هم گفتند مجوز پرداخت را می گیرم. گفتم علاوه بر روشن شدن موضوع پرداخت، قبل از پرداخت، مجوز قانونی را به بانک مرکزی ارائه دهید تا در صورت وجود شرایط، آن شرایط رعایت شود و اصل مجوز ثبت و نگهداری شود. سوابق و اسناد بانک اگر صلاح می دانید متن مجوز لازم را خدمتتان عرض می کنم. گفتند نیازی نیست، خودم درستش می کنم. تاکید کردم که در نامه به بانک مرکزی یک نسخه از آن را ضمیمه کنید.

دو روز بعد احمدی نژاد دو نامه فرستاد و دستور پرداخت پول به این افراد را تکرار کرد، با این تفاوت که در انتهای نامه ها خطی اضافه کرد که مجوز مدیریت برای این پرداخت ها دریافت شده است. مظاهری نامه ها را از افرادی که آورده بودند دریافت کرد اما دوباره به سراغ احمدی نژاد رفت و گفت: الان آماده است فقط لطفا یک نسخه از این مجوز را بدهید تا به دستور پرداخت ارزی ضمیمه شود.

احمدی نژاد با تندی پاسخ داد: این موضوع به شما مربوط نیست و نامه رهبری نزد من خواهد بود. همین که نوشتم اجازه گرفتم برای شما کافی است.

آن روز احمدی نژاد به شدت عصبانی شد و دیدار آنها بدون نتیجه به پایان رسید اما مظاهری نتوانست از این مشکل چشم پوشی کند. به این ترتیب دو روز بعد با قرار قبلی به دفتر مدیریت رفت و با سیدعلی اصغر حجازی ملاقات کرد و ضمن توضیح ماجرا از آنها خواست که نسخه ای از مجوز را به او بدهند تا متوجه مفاد آن شود.

علی اصغر حجازی از وجود چنین مجوزی بی اطلاع است و می گوید از مقام معظم رهبری سوال خواهم کرد. در همان زمان به اتاقش می رود و موضوع را مطرح می کند. وی پس از بازگشت از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا به ملاقات وی رفته و شخصاً ماجرا را توضیح دهد.

به گفته مظاهری، مقام معظم رهبری پس از شنیدن سخنان ایشان گفتند: من چنین اجازه ای به رئیس جمهور نداده ام. مظاهری می گوید: «نامه رئیس جمهور را که همراه داشتم به آنها دادم و خواندند و تعجبشان کرد. سپس پرسیدند: چقدر داد؟ گفتم یک سنت هم پرداخت نکردم. گفتند: کار شما هم از نظر قانونی و هم از نظر مدیریتی طرح درستی بود.

دو سه روز بعد احمدی نژاد رئیس کل بانک مرکزی را به دفتر خود فراخواند و پرسید: «شما هم گزارش هایی را که می فرستید به مدیریت می فرستید؟» مظاهری می گوید: «نه همه. یک نسخه از آخرین گزارشی که به درخواست و اطلاع دفتر ایشان تهیه و ارسال شده است را برای شما ارسال کرده ام. بنابراین من هیچ مکاتبه ای با دفتر مدیریت نداشته ام که شما از آن مطلع نباشید.
احمدی نژاد سرش را تکان می دهد و می گوید ما نمی توانیم اینطور ادامه دهیم.

مظاهری هم پاسخ می دهد: بله، من هم می دانم که این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید