روش مرموز تقلب در آزمون سراسری را فاش می کنند

مهرداد ویس کرمی درباره گزارش تخلفات و تقلب در کنکور گفت: صحت مطالب باید ثابت شود، نمی توانیم باور کنیم چیزی در فضای مجازی منتشر می شود. بنابراین تا حصول نتیجه نهایی باید تحقیقات انجام شود. این موارد را با آقای پور عباس رئیس سازمان سنجش در میان گذاشته ایم اما با توجه به اینکه کنکور در حال برگزاری است قطعا این گزارش ها و ادعاها از طریق رئیس سازمان سنجش و توضیحاتی که به کمیته خواهد داد بررسی خواهد شد. .

روش مرموز تقلب در آزمون سراسری را فاش می کنند

وی افزود: اطلاعات و آماری که به دست ما رسیده حاکی از آن است که در جاهای مختلف از ورود تعدادی از افرادی که می خواستند وسایل خود را برای کنکور بیاورند ممانعت شده و صورتجلسه نیز مسدود شده است. با مردم طبق قانون و مقررات برخورد شود. باید گفتمانی ایجاد شود که از متخلفان در کشور حمایت کند و منفی تلقی شود. متأسفانه عده ای با حمایت از این مدل کار به دنبال شهرت و مقام برای خود هستند بنابراین باید به این موضوع به عنوان یک مطالبه ملی نگاه کرد. برای جایی که افراد باید با رقابت سالم وارد دانشگاه شوند، این انصاف باید از طریق سلامت آزمون برقرار شود.

ویسکرمی تاکید کرد: جای تقدیر و تشکر از سازمان سنجش در کشور وجود دارد که امسال از یک سری دستگاه های الکترونیکی استفاده می کند که می تواند ابزار کلاهبرداری و تخلف را شناسایی کند. خوشبختانه در بسیاری از زمینه ها موفق بودند و این افراد در بدو ورود شناخته شدند و صورتجلسه تشکیل شد. مهم این است که این صورتجلسات بی طرفانه و بدون نفوذ اعمال شود تا خدای ناکرده افراد ذی نفوذ و برخی از آنها نیز با اعمال نفوذ نتوانند از مجازات قانون در امان بمانند. قانون باید به طور یکسان و عادلانه برای همه اجرا شود.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در تشریح نحوه ورود تجهیزات به جلسه کنکور گفت: داوطلبانی که تجهیزات به همراه داشتند، تعدادی از این اقلام قبل از ورود به جلسه پیدا شده و اسامی آنها به این آدرس ارسال شده است. صورتجلسه می دانیم که در برخی موارد این اتفاق افتاده است و امسال از دستگاه هایی که دستگاه های تقلبی را شناسایی می کنند در حوزه های امتحانی استفاده شده و اجازه استفاده از این گیرنده ها را نمی دهند.

وی ادامه داد: روش تقلب آنها این است که افرادی در امتحان شرکت می کنند که مثلا معلم زندگی یا دانش آموز نخبه هستند و می توانند در برخی از دروس 100 درصد نمره بگیرند. سپس در همان ابتدای جلسه کلید آزمون در بیرون پاس داده شد و از طریق این دستگاه ها پاسخنامه در ابتدای جلسه به داوطلبان تحویل داده شد. اما امسال وقتی سازمان سنجش متوجه این روش شد با دستگاه های مخصوص تخلفات را پیدا کردند و تشکیل جلسه دادند. آمار دقیق باید از سوی سازمان سنجش اعلام شود، اما در برخی استان ها در هر منطقه ده ها نفر حضور داشتند. متأسفانه از این ابزارها برای تقلب در امتحانات نهایی استفاده کردند و مواردی نیز شناسایی و ثبت شد.»

ویس کرمی خاطرنشان کرد: به نظر من برای اینکه این اتفاق بیفتد، به جای عیب جویی و سیاسی کردن موضوع، باید همه کمک کنیم تا هیچکس نتواند تقلب کند و از سوی دیگر از متقلب ها حمایت شود. فضا باید به گونه ای باشد که هر فردی که از فرد خاطی در هر مقام و مقامی حمایت می کند، مجازات شود و به مردم معرفی شود. استفاده از فناوری برای جلوگیری از تقلب کار بسیار خوبی بود که به نظر من برای اولین بار در سال گذشته انجام شد. کنکور. وگرنه این همه متقلب با دستگاه خود به جلسه پذیرش می‌رفتند. اقدام دیگری که انجام شد قطع اینترنت در حوزه‌های امتحانی بود که ارتباطات را برای تخلفات ضعیف‌تر کرد. انشاالله برنامه میان‌مدت سازمان سنجش الکترونیکی شدن آزمون در این صورت تقلب ممنوع است در واقع اگر سازمان مشکلی پیدا نکند مسلماً شخص دیگری به سوالات دسترسی ندارد انشالله احتمالاً آزمون سراسری داوطلب خواهد شد. تا سال 1403 به صورت الکترونیکی برگزار می شود که در این صورت ارتباط بین داوطلبان غیرممکن خواهد بود. از آنجا که سؤالات فوراً از بین می روند و امکان عکس گرفتن وجود ندارد، زمان محدود است و سؤالات به طور تصادفی با هم مطابقت ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اعتراض خانواده ها و داوطلبان مبنی بر وجود تقلب در کنکور و همچنین استفاده از وسایل جلوگیری از تقلب، گفت: بیایید این دو بحث را از یکدیگر تشخیص دهیم. یکی این که در طول زمان سازمان سنجش کمی از فناوری مدرن عقب مانده است. این مایه تاسف است و متعلق به مدیریت فعلی نیست. اقداماتی که من از آنها تشکر کردم، اقداماتی است که توسط رهبری فعلی سازمان، آقای پور عباس انجام می شود. او چندین بار به کمیته آموزش می آید و توضیح می دهد که در این مدت ابزارهای تقلب را بررسی کرده اند و با استفاده از سیستم های امنیتی راه هایی برای خنثی کردن آنها پیدا کرده اند. ما انتظار داریم که این اقدامات در سال های آینده بسیار بیشتر نمایان شود و این اهمیت بیشتر نمایان شود.»

این نماینده مجلس ادامه داد: معتقدم سازمان سنجش خود نیاز به بهبود دارد و هر چند سال یکبار باید قوت سازمان جایگزین شود. دلیلش این است که وقتی فردی برای مدت طولانی در سیستمی می ماند که فرصت اجاره وجود دارد، متأسفانه وسوسه آن بیشتر می شود. بنابراین، ما باید این را به عنوان یک راه حل در دستور قرار دهیم. همانطور که گاهی مجبوریم ناظران انتخابات را برای انجام انتخابات جابجا کنیم، باید این چرخش نیروها در سازمان نظارت و حتی ناظران جلسات وجود داشته باشد.

ویس کرمی در پایان اظهار داشت: البته کنکور خالی از اشکال نیست اما باید بررسی شود که آیا این مشکل در حدی است که به کل کنکور لطمه بزند یا می توانیم از چند مورد جلوگیری کنیم. به هر حال، به عنوان مثال، یافتن 100 دستگاه تقلب در یک استان می تواند عدد قابل توجهی باشد. البته معاملاتی که انجام می دهیم باید جدی، ملموس و به گونه ای باشد که واسطه ها و لابی ها نتوانند آنها را خنثی کنند. تحقق این امر مستلزم حمایت همه از دولت، مجلس، قوه قضائیه و نخبگان است. این بدان معنی است که گاهی اوقات خود سازمان اندازه گیری نمی تواند فشار را تحمل کند. در عین حال باید میزان این حادثه بررسی شود، اما چون اطلاعات ما در حال حاضر کامل نیست و نیاز به کار دارد، کمیسیون آموزش و به عنوان یکی از اعضای ناظر مجلس اصرار دارم که انشالله اینها موارد به دقت بررسی می شود و دست سودجویان مخل آسایش و امنیت روانی جامعه از کنکور حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید