رونق اقتصادی گیاهان دارویی در گرو تکمیل چرخه صنعتی شدن است


ساعت: 16:11
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892023

یک کارشناس گیاهان دارویی به ارزش افزوده گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه احیا و صنعتی شدن قرار نگیرند و زنجیره صنعتی ایجاد نشود، نمی توان انتظار تسریع توسعه در حوزه سلامت و اقتصاد را داشت. استان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خجت ملکی، گیاهپزشک و عطاری اردبیلی با 50 سال سابقه در این زمینه در گفتگو با سبلان ما به نقش گیاهان دارویی در ارتقای سلامت عمومی و رشد اقتصادی استان اردبیل پرداخت و گفت: گیاهان دارویی امروزه در صنعت داروسازی و طب سنتی کاربرد فراوانی دارند و نقش مهمی در اقتصاد رو به رشد استان اردبیل دارند. .

وی با بیان اینکه بیش از 500 نوع گیاه دارویی در استان اردبیل وجود دارد، گفت: بیشتر آنها در مراتع و مزارع تولید می شود.

ملکی با بیان اینکه 22 نوع گیاه دارویی کشت می شود گفت: اردبیل یکی از استان های مناسب کشور برای کشت انواع گیاهان دارویی است.

این عطار اردبیلی گونه های کشت شده گیاهان دارویی استان اردبیل را تشریح می کند و می گوید: گونه های کشت شده در استان شامل 90 جنس و 35 جنس شامل خانواده نعناع، ​​داوودی و کاسنی است و بیشتر آنها علفی، یکساله، چند ساله، در … منطقه فندگلو 19 گونه جنگلی متعلق به 8 جنس و 17 جنس شناسایی شده است و در بین گونه های شناسایی شده گونه های کمیاب بابونه، فندق، راش، راش، بلوط، مازو بلند و بید وجود دارد.

وی گفت: وجود علفزارهای پر از گیاهان دارویی مانند بابونه، گل گاوزبان، گل رز، کیپر، کاکل، قارچ ترافل، نارنج کوهی، پونه کوهی، شیرین بیان، اسپند، تایر و ده ها گیاه دیگر اردبیل را به بهشت ​​گیاهان دارویی تبدیل کرده است. مشهور شدن


رونق اقتصادی گیاهان دارویی در گرو تکمیل چرخه صنعتی شدن است

ملکی در ادامه سخنان خود به استعداد و ظرفیت استان اردبیل در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: هنوز با گذشت سال ها از بهره برداری مناسب و ارزش افزوده قابل توجهی از ثروت عظیم گیاهان دارویی استان انجام نشده و خام فروشی و عدم فرآوری باعث شده است که این سرمایه خدادادی کمک بسیار کمی به چرخه صنعتی رو به رشد استان داشته باشد.

وی افزود: تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه احیا و صنعتی شدن قرار نگیرند و زنجیره صنعتی ایجاد نشود نمی توان انتظار تسریع توسعه در حوزه های سلامت اقتصاد استان را داشت.

ملکی فقدان نگاه صنعتی و علمی به گیاهان دارویی و کم توجهی به فرآوری این محصولات را مهمترین مانع رشد و توسعه صنعت گیاهان دارویی در استان اردبیل عنوان کرد و گفت: همین نگاه باعث شده است که محصولات تولید شده در استان به صورت خام و به عنوان مواد اولیه ابتدا وارد بازارهای داخلی و خارجی می شود که کمترین ارزش افزوده را برای فعالان این حوزه دارد.


مشکلات و موانع تولید گیاهان دارویی

وی مکانیزه نبودن کاشت، زراعت و برداشت، نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی را از مهم ترین عوامل کمبود طلای سبز در استان اردبیل برشمرد و گفت: با کمی حمایت می توان استان اردبیل را در عین برخورداری از ثروت خداوند حفظ کرد. که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است از نظر سلامت نیز به جایگاه بالایی دست یافت.

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه سخنان خود به گیاهان دارویی به عنوان بزرگترین سرمایه های پنهان کشور اشاره کرد و گفت: با احیای طب سنتی و احیای گیاهان دارویی و استخراج داروهای گیاهی ترکیبی می توان سلامت جامعه را تضمین کرد و در مقابل نوپدیدها ایستادگی کرد. ویروس هایی مانند کرونا و ایمنی انسان را افزایش می دهند زیرا گیاهان دارویی بر خلاف داروهای مدرن و شیمیایی عوارضی برای انسان ندارند.

وی بر تولید گیاهان ارگانیک تاکید کرد و گفت: با توجه به آب و هوای مناسب استان و سود اقتصادی بالای برخی محصولات کشاورزی، الگوی کشت در منطقه باید تغییر کند و به سمت کاشت گیاهان با ارزش افزوده بالا حرکت کند.

عطار اردبیلی به لزوم وجود صنعت گیاهان دارویی دانش بنیان در استان اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه گیاهان دارویی در کشور از 120 گیاه و فرآورده طبیعی مانند آویشن، عناب و بذر کنگر برای تولید استفاده می کنند. محصولات آنها به شکل قرص های گیاهی است. ، معجون، روغن، چای و پودر تولید و روانه بازار می کند.

ملکی در ادامه سخنان خود نارضایتی مردم از یک سری کاستی های طب نوین را برجسته کرد و گفت: طب مدرن در برابر برخی بیماری ها ناتوان است و تاکنون راه حلی جز مسکن و مسکن پیدا نشده است، در حالی که گیاهان دارویی نه تنها درد را کاهش می دهند و علائم بیماران حداقل با بهبود سیستم ایمنی از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کنند.

وی خواستار بازخوانی و تدریس کتب ابن سینا در دانشگاه های علوم پزشکی شد و گفت: بازخوانی طب ابن سینا و بازگشت به طب سنتی شاید مهم ترین عامل در ارتقای سلامت و افزایش طول عمر انسان در عصر حاضر باشد.

این عطاری پیشکسوت اردبیلی از دیگر کارکردهای گیاهان دارویی برشمرد و گفت: گیاهان به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده در صنایع غذایی، برای محافظت از پوست و خوشبو کننده در صنعت آرایشی و بهداشتی و انواع روغن های فرار در رایحه درمانی استفاده می شود، بنابراین گیاهان دارویی چند کاره و چند کاره هستند. ارزش چندگانه ای دارند که با توجه به این صنعت می توان شاهد افزایش اشتغال در روستاها، افزایش شاخص های سلامت و افزایش امید به زندگی مردم بود زیرا طبیعت طبیعی گیاهان دارویی باعث افزایش بیشتر آنها می شود. سازگار با بدن و رفع عوارض جانبی

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در ابتدای توسعه صنعت گیاهان دارویی هستیم، اما با برنامه ریزی صحیح می توان بخش قابل توجهی از بازار جهانی را در دست گرفت و در میان مدت تاخیرها را جبران کرد.

ملکی در پایان سخنان خود پژوهش را رمز موفقیت صنعت گیاهان دارویی کشور برشمرد و گفت: کتاب های به جا مانده از بزرگان طب سنتی مانند ابن سینا راهگشای سازندگان دارویی یک کشور در دستیابی است. فناوری های کنترل بیماری های صعب العلاج و نوپدید مانند کرونا علاوه بر اینکه مایه افتخار کشور است می تواند مایه قوت هم باشد.

وی خواستار سرمایه گذاری در معاونت تحقیق و توسعه گیاهان دارویی شد و گفت: آینده صنعت شیمیایی – دارویی رو به افول است زیرا میل مردم به گیاهان دارویی زمینه ساز بازگشت طب سنتی به روزهای شکوه خود در تمام نقاط کشور است. جهان

ملکی مشکلات آتاریس را در زمینه تامین و توزیع گیاهان دارویی ذکر کرد و گفت: فرآوری گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی فرآیندی تخصصی و پیچیده است که نیاز به متخصصان استثنایی دارد.

وی بیان کرد: صنعت داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی به هیچ وجه محیط زیست را آلوده نمی کند زیرا همه حلال ها بازیافت می شوند و از بقایای گیاهی نیز به عنوان کود سبز استفاده می شود.

ملکی همچنین از عملکرد ضعیف و ضعیف تجار ایرانی در حوزه گیاهان دارویی انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه ظرفیت و استعداد گیاهان دارویی را در کشور داریم اما به دلیل برخی مشکلات به ویژه در حوزه تجارت طلای سبز ضربه زدیم. ریشه های ما اکثر خریداران پس از یک یا حداکثر چند تراکنش به رابطه خود با بازرگانان ما پایان می دهند.

وی افزود: منفعت شخصی، تقلب و عدم صداقت در کشتیرانی و عدم آشنایی تجار و صادرکنندگان با نحوه جمع آوری، نگهداری، بسته بندی، حمل و نقل و فروش گیاهان دارویی از عوامل عدم موفقیت تجار ایرانی در حوزه دارویی است. گیاهان دارویی که توانایی رقابت در آنها را دارند بازارهای بین المللی را از دست می دهند.

این کارشناس گیاهان دارویی خواستار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده از گیاهان دارویی در جامعه شد و گفت: در حال حاضر نشریه خاصی در کشور وجود ندارد که به مقوله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص فواید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بپردازد.

وی از متولیان سلامت کشور خواست با حمایت و کمک به تولید و توزیع گیاهان دارویی، اطلاع رسانی صحیح و دقیق و فرهنگ سازی در جامعه، به صنعت گیاهان دارویی کشور توجه بیشتری داشته و زمینه ساز تحقق جامعه ای سالم و به دور از بیماری ها شود. آینده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید