زاهدان رتبه اول سرانه مناطق سبز، آخر! اطلاعیه هوای پاک


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855848

کمبود فضای سبز یکی از معضلات و چالش های پیش روی زاهدان است که متأسفانه کمترین سرانه فضای سبز در کشور را به خود اختصاص داده است که نیازمند تلاش بیشتر مسئولان شهری و متعهد به انجام اقدامات کلان و جدی برای توسعه فضای سبز است. این کلان شهر .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، زاهدان با بیش از 36 هزار کیلومتر مربع وسعت و 800 هزار نفر جمعیت (به دلیل توسعه حاشیه نشینی و وجود اتباع غیرمجاز جمعیت دقیق نیست) یکی از کلان شهرهای کشور است، اما در امکانات شهری، فضاهای سبز و اماکن تفریحی و ورزشی یک کلان شهر نیست و به عنوان یک کلان شهر فقط نام خود را یدک می کشد.

در سال های اخیر اقداماتی برای بهبود فضاهای سبز و افزایش فضاهای تفریحی در سطح شهر انجام شده است که پاسخگوی نیاز جمعیت و پراکندگی زاهدان نیست.

با شروع فصل تابستان و افزایش اوقات فراغت، خانواده ها نیازمند مکان هایی برای گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده در مکان هایی با امکانات مناسب و به دور از مراقبت های فکری و اجتماعی هستند، اما مکان های تفریحی و ورزشی در زاهدان کم است. متأسفانه مناطق مراقبت اجتماعی، تفریحی و سبز فاقد امکانات تفریحی هستند و کمبود فضاهای سبز و مکان های تفریحی باعث کاهش نشاط اجتماعی و در نتیجه مشکلات اجتماعی می شود.

فضاهایی مانند پارک ها و فضاهای سبز با درختان انبوه مکان مناسبی برای دفع احساسات مثبت و منفی هستند و در صورت نبود چنین فضایی احساسات تخلیه نمی شود و در نهایت مشکلاتی مانند پرخاشگری، استرس و افسردگی به وجود می آید.

زاهدان رتبه آخر سرانه سرانه های سبز کشور را دارد

آسا ریگی قائم مقام شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما میزان سرانه فضای سبز زاهدان را 4.5 متر عنوان کرد و گفت: این سرانه برای زاهدان که یک مرکز استانی است بسیار پایین است و متاسفانه در زاهدان رتبه آخر را دارد.»

وی افزود: در ابلاغیه قانون هوای پاک که در سال 96 ابلاغ شد، سرانه فضای سبز باید تا ده سال آینده به بیش از 10 متر برسد.

ریگی با بیان اینکه شهرداری تمام تلاش خود را برای بهبود فضای سبز انجام خواهد داد، گفت: طی سه ماه آینده با افتتاح چندین پارک در نقاط مختلف شهر، 20 هکتار به فضای سبز زاهدان اضافه می شود که امکان جهش در فضاهای سبز وجود دارد. سرانه هنوز کمبود داریم و به رقم مطلوب نمی رسیم.

طی سه ماه آینده 20 هکتار فضای سبز به شهر زاهدان اضافه می شود

وی از جمله این پروژه ها به پارک شورا، پارک بانوان، پارک کودک و پارک کوثر اشاره کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان استفاده از پساب برای محوطه سازی زاهدان را از اقدامات شهرداری در این زمینه برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون در مناطق سه، چهار و پنج زاهدان در حال اجراست. ما یک و دو را به هم وصل خواهیم کرد.

وی از دیگر اقدامات برای توسعه مناطق سبز از جمله تحقیقات روی گونه های گیاهی متناسب با اقلیم منطقه عنوان کرد و تصریح کرد: در این راستا مجموعه شهرداری با همکاری پارک علم و فناوری و آب دانشگاه سیستان و بلوچستان ، شوری و اقلیم گرم و خشک در منطقه آغاز شد.

ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر زاهدان

این مسئول از ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر زاهدان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از اولویت های شهر برای توسعه فضای سبز حاشیه شهر و جلوگیری از توسعه بی رویه شهر، ایجاد فضای سبز است. . کمربندها.”

db8615c9 7950 4c7e 9d2a 29ca1bd98237 خبر خاکستری


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرساخت های وی در حال انجام است، ادامه داد: در ماده 22 و 27 دستورالعمل ایجاد کمربند سبز در سال 96 از سوی وزارت کشور در قانون پاکسازی هوا، تکالیف هر دستگاه مشخص شده است. تامین آب بر عهده وزارت نیرو، تولید و تهیه و کشت نهال بر عهده وزارت جهاد کشاورزی (در شهرستان ها به اداره منابع طبیعی و مدیریت آب) و نگهداری نیز بر عهده شهرداری ها می باشد.

به ما اعلام نشده است

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولید و تامین نهال مورد نیاز اقلیم منطقه با روابط عمومی جهاد کشاورزی تماس بگیرید که وی پاسخ داد: این موضوع مربوط به منابع طبیعی است و بر عهده جهاد کشاورزی نیست. با این حال، برای اطلاعات بیشتر دوباره تماس بگیرید. «از معاون مربوطه بپرسید.

خبرنگار ما در ارتباط با روابط عمومی منابع طبیعی و مدیریت حوزه های آبخیز استان نیز با این پاسخ مواجه شد که چنین قراردادی اصلا منعقد نمی شود و منابع طبیعی فقط بر عهده اراضی ملی است و اینکه منابع طبیعی نهال را در اختیار شهرداری قرار می دهد چنین چیزی است.در حوزه راه شهرسازی و شهرداری ها است اما اگر در اراضی ملی باشد و طرح ملی باشد و اعتباری وجود داشته باشد مربوط به منابع طبیعی است و من نمی شنوم هر چیزی که آن هم یک توافق است.

در همین حال معاون شهردار زاهدان گفت: این ابلاغیه تحت عنوان تعهدات استانی دستگاه های ذیربط در قانون هوای پاک سال 96 از سوی وزارت کشور به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

حال باید دید حکایت غم انگیز فضای سبز زاهدان که مثل بچه بی سرپرست است کدام ارگان مربوطه رسیدگی می کند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید