زمزمه های یک ترتیب موقت؟ | روز جدید

زمزمه های یک ترتیب موقت؟  |  روز جدید

اگرچه غرب ظاهرا دیپلماسی را کنار گذاشته و اقداماتی را برای استفاده از ابزار حل و فصل علیه ایران در حوزه های مختلف حقوق بشر انجام داده است، اما فایننشال تایمز از احتمال توافق موقت با ایران خبر داد.

رویداد۲۴ این روزها هوای مذاکرات هسته ای به سردی زمستانی سرد در ایران و اروپا است و به وضوح شواهد زیادی مبنی بر امید به آینده وجود ندارد. جدای از گمانه زنی های رسانه ای در داخل یا خارج از کشور. دیروز روزنامه فایننشال تایمز انگلیس گمانه زنی جدیدی را مطرح کرد و نوشت: غربی ها علاقه مند به نوعی توافق موقت با ایران هستند که به کاهش محدود تحریم ها در مواجهه با محدودیت فعالیت های هسته ای ایران منجر شود. Current Conditions نوشت: «اما تحلیلگران می گویند که چنین رویکردی ناپایدار است و با خطر قضاوت نادرست یک طرف مواجه است که می تواند منجر به تشدید اوضاع شود.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند که یکی از گزینه ها می تواند تلاش برای یک توافق موقت برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش محدود تحریم ها باشد.فایننشال تایمز سپس به نقل از یک مقام غربی که نامش فاش نشده است، گفت: اکنون تمایل برای نوع دیگری از توافق وجود دارد. برسد. اگر ما کاری نکنیم، ایران روز به روز به غنی‌سازی اورانیوم 90 درصد نزدیک‌تر خواهد شد و خطر سوء تفاهم و بدتر شدن اوضاع وجود دارد. توافق موقت در حالی که ایران در حال پیگیری مفاد مشخصی از توافق است و هنوز با هیچ نوع توافق موقت موافقت نکرده است.این روزنامه انگلیسی در قسمت پایانی گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد اروپایی ناشناس نوشت: هیچکس نمی خواهد بنابراین برجام از بین خواهد رفت.»

این مقام اروپایی با هشدار نسبت به بعید بودن مذاکرات هسته ای از احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی گفت: در این صورت چیزی که برای ما باقی می ماند بازگشت به سیاست فشار حداکثری است و ما بدانید که این سیاست دفعه قبل چقدر خوب عمل کرده است!» این کنایه این مقام اروپایی اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دارد که مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان داشتند، هرچند خود او نیز در این سیاست شکست خورد. ادامه می دهند

نگاهی به سفر گروشی به ایران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مبتنی بر پادمان است، با توجه به اینکه رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «برجام» چیزی جز یک پوسته نیست، او گفت: «برجام یک معامله است. این یک سازش است. روابط ما با آژانس امن است. بیانات اسلامی در شرایطی مطرح شد که این روزها بحث سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مطرح است و برخی این سفر را عاملی برای تعیین تکلیف نهایی هسته ای می دانند. صحبت می کند. زیرا از منظر این کارشناسان، اصلی ترین نقطه اختلاف، مسائل امنیتی باقی مانده بین ایران و آژانس است که به حل سیاسی مشکلات ایران و آمریکا نیز بستگی دارد.

آخرین باری که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد آذر 1400 بود و در حاشیه کنفرانس سالانه با رئیس سازمان انرژی اتمی در وین دیدار کرد، ایران کمی متشنج بود. مقامات ایرانی معتقدند که در رابطه با موارد ذکر شده به طور مناسب با آژانس پاسخ داده و همکاری کرده اند، اما آژانس همچنان به دنبال پاسخ و همکاری ایران است. چالش بین ایران و آژانس تاکنون منجر به صدور سه قطعنامه شده است و در قطعنامه اخیر شورای حکام از ایران خواسته شده است که پاسخ های «قانع کننده» به سؤالات آژانس در مورد این سایت ها ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید