زنده ماندن رهبران سیاسی دولت روحانی و زخم های همیشگی بر پیکر کردستان / حفاری غیرمجاز در قلعه تاریخی حسن آباد سنندج


ساعت: 08:33
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887792

اقدامات غیرقانونی مدیرکل منصوب شده توسط دولت روحانی تنها بی اعتمادی مداوم به دولت کردستان را تشدید می کند. اگرچه انتظار می رفت پس از سفر رئیس جمهور ترکیه، روسای دولت قبلی عوض شوند، اما برخی از آنها همچنان بدنه ضعیف کردستان را متضرر می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کُردتودی، قلعه تاریخی حسن آباد یکی از مهمترین آثار تاریخی استان کردستان است. این قلعه باستانی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۸۲ به شماره ۱۱۷۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در سال 746 هجری قمری «امیرحسن خان اردلان» قلعه ای مستحکم به عنوان مرکز حکومت خود بر فراز کوهی در قسمت جنوبی روستا بنا کرد. در اوایل قرن دهم هجری قمری، هولوهان اردلان، فرماندار وقت کردستان، آن را مقر حکومت کرد. احتمالاً قبل از تأسیس شهر سن دژ (سنندج)، آبادی ها و قلعه حسن آباد مرکز استان کردستان بوده اند و از سال 1046 هجری قمری پس از ویرانی قلعه حسن آباد، سنندج مرکز استان کردستان شد. در دهه 1980 یک گورستان گروهی به نام گورستان زاگرس با قدمت حداقل 3000 سال در این منطقه کشف شد. همچنین کوزه های بزرگ پر از برنز، ظروف برنزی، ظروف سفالی و غیره. از مهم ترین اشیایی هستند که از این سایت بازیابی شده اند.

در زمستان 1400 کاوش های وسیعی در قسمت مرکزی قلعه حسن آباد انجام شد. این کاوش تنها به صورت حفاری غیرمجاز و آواربرداری بدون مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، بدون حضور باستان شناس و بدون ارائه گزارش علمی انجام شد.

نکته حائز اهمیت عدم حضور حتی یک باستان شناس متخصص در این کاوش ها با وجود حضور تقریباً 11 باستان شناس شاغل در اداره کل میراث در حین کاوش این قلعه است. از آنجایی که هیچ یک از باستان شناسان شاغل در میراث استان در کاوش های غیرمجاز به کار نگرفته اند و یا خودشان موافقت کرده اند که در این کاوش های غیرقانونی همکاری کنند، این موضوع قابل توجه است.


علل و دلایل حفاری های غیرمجاز در قلعه حسن آباد توسط مسئولان میراث فرهنگی

البته هیچ کس بهتر از مقامات میراث فرهنگی عواقب حفاری های غیرمجاز در یک محوطه باستانی را نمی داند. اما جای سوال است که چرا با توجه به اطلاع مسئولان میراث از عواقب هر نوع حفاری بی رویه، باز هم دست به این اقدام گستاخانه زده اند؟

با کمی تامل می توان دریافت که دو عامل دلیل این اقدام است: 1- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از اهالی روستای حسن آباد است. او با این اقدام خود به همه اقوام و آشنایان و همشهریان خود ثابت کرد که برای شناخت و اشراف بخشیدن به قلعه تلاش کرده است. 2- حفاری در قلعه مهمی مانند قلعه حسن آباد که سال ها مقر والیان کردستان بوده ممکن است به کشف گنجینه های ارزشمندی منجر شود.


5a6bed8c bfac 4a60 9907 5e9425182a43 خبر خاکستری


محل و میزان اعتبار اعطایی برای حفاری های غیر مجاز در قلعه حسن آباد

حفاری غیرمجاز و بدون کسب مجوز از مرکز تحقیقات میراث فرهنگی در قلعه حسن آباد تنها تخلف در این زمینه نیست. پشت صحنه و اقدامات غیرقانونی و غیرقانونی عوامل معدنی غیرمجاز در قلعه حسن آباد (شخص مدیرکل و معاون میراث فرهنگی) که به اصطلاح حافظ و حافظ آثار تاریخی استان هستند و باید از آن جلوگیری کنند. آسیب ها و تهدیدها، رگه او ادامه یافت تا اینکه حفاری غیرقانونی به پایان رسید. عدم تخصیص اعتبار در اعتبار ملی و استانی سال مالی جاری تحت عنوان حسن آباد و انجام عملیات در این حوزه مستلزم تخصیص اعتبار است که قطعاً مستلزم انتقال اعتبار از حوزه محلی به این پروژه است. و حفاری غیرقانونی خود گواه این طرح است. پیامدهای درازمدت این تخلف در حال ریشه‌یابی است.


اسناد و مدارک حفاری های غیرمجاز

از مجموع دستورالعمل ها و مدارک ارائه شده، تخلفات زیر در حین این حفاری غیرمجاز مشاهده شد:

1- حفاری یک اثر مهم ثبت شده بدون کسب مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور که حفاری غیر مجاز محسوب می شود.

2- عدم حضور حتی یک باستان شناس به عنوان ناظر علیرغم تعدد باستان شناسان شاغل در اداره کل در این پروژه.

3- استفاده از نیروهای غیر متخصص در کاوش یکی از مهمترین محوطه های تاریخی استان.

4- کمبود اعتبار تحت عنوان پروژه فوق و انتقال اعتبار از محلی به محل این پروژه

5- سوء استفاده از موقعیت و موقعیت سازمان برای انجام فعالیت در زادگاه مدیر کل

6- تخریب و آسیب به اثر مهم تاریخی و باستانی استان

اقدامات غیرقانونی مدیرکل منصوب شده توسط دولت روحانی تنها بی اعتمادی مداوم به دولت کردستان را تشدید می کند. اگرچه انتظار می رفت پس از سفر رئیس جمهور ترکیه، روسای دولت قبلی عوض شوند، اما برخی از آنها همچنان بدنه ضعیف کردستان را متضرر می کنند. انتظارات ویژه در این حوزه نفوذ جدی دستگاه های نظارتی و امنیتی است تا این تاریخ تکرار نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید