زندگی در میان قطعنامه ها و تحریم ها!

زندگی در میان قطعنامه ها و تحریم ها!

مینا محمدزاده: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجشنبه شب قطعنامه ای را علیه ایران در رابطه با آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خواند، تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه حاکی از موافقت شورا با تشکیل «کمیسیون حقیقت یاب» در خصوص اتهامات «نقض حقوق بشر توسط ایران» در رویدادهای اخیر است. این قطعنامه با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید.

چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آرژانتین، بنین، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، آلمان، هندوراس، ژاپن، لیبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، جزایر مارشال، مکزیک، مونته نگرو، نپال، هلند، پاراگوئه، لهستان، جمهوری کره، سومالی، اوکراین، انگلیس و آمریکا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند.

نماینده ایران در ژنو به طور غیرمنتظره سخنرانی خود را در این نشست ویژه از دست داد! و فضای جلسه به ضرر ایران سنگین شد. او «تقلیل آرمان مشترک حقوق بشر به ابزاری برای اهداف سیاسی گروه‌های خاص در کشورهای غربی» را «وحشتناک و شرم‌آور» می‌داند.

خدیجه کریمی گفت: آلمان در کنار سایر کشورها با تحریم حقوق بشر ایرانیان را زیر پا گذاشت. وی گفت: جایگاه زنان در ایران بهترین است و فرصت های شغلی برابر در همه جا دارند. کریمی ادامه داد: آمریکا و کشورهای اروپایی که برای نشست روز پنجشنبه فشار آوردند، صلاحیت اخلاقی ندارند که به دیگران درباره حقوق بشر موعظه کنند و خواستار برگزاری نشست ویژه درباره ایران هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقا متاسف است که شورای حقوق بشر بار دیگر توسط برخی کشورهای استکباری برای دشمنی با کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد که کاملا متعهد است مورد استفاده قرار گرفته است. وظایف آن برای ترویج و حمایت از حقوق بشر. مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه آلمان که کشورش پیشنهاد تشکیل جلسه و تصویب قطعنامه را همراه با ایسلند داده است. وی روز پنجشنبه در توییتی با انتشار عکسی از کشورهایی که به قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای دادند، نوشت: این محکومیت را به شورای حقوق بشر منتقل کردیم و حامیانی برای آن گرفتیم. ما مطمئن نیستیم که این قطعنامه اکثریت را دریافت کند. حالا نتیجه قطعی و روشن است. آنالنا باربوک تصریح کرد: برای تحقق عدالت برای مردم ایران متحد هستیم.

آلمان ریاکارانه “حقوق بشر” را نقض می کند.

اولین واکنش به تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران توسط وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت. حسین امیرعبدلاخیان در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر نوشت: رژیم برلین به عنوان تامین کننده اصلی سلاح های شیمیایی صدام علیه مردم ایران و دیگر فرصت طلبان، سال هاست که با خود نقض گسترده حقوق بشر انجام داده است. تحریم های ناعادلانه و غیرانسانی

وی ادامه داد: اکنون آنها با سوء استفاده از سازوکارهای «حقوق بشر»، اقدامات ضد حقوق بشری بیشتری را علیه مردم ما انجام می دهند و همه اینها به نام «همبستگی» دروغین با ایرانیان است.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را محکوم و رد کرد.

اطلاعات نادرست برای اهداف ضد ایرانی

وزارت امور خارجه کشورمان نیز با صدور بیانیه ای، تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیسیون حقیقت یاب درباره ایران را «تأسف بار» خواند و تاکید کرد که این شورا «یک بار دیگر به صورت کوتاه مدت مورد سوء استفاده قرار گرفته است». منافع مدت چند کشور.” قرار داده شده.”

این بیانیه همچنین از تشکیل «کمیسیون های متعدد و تکمیلی تحقیقاتی از سوی نهادهای قانونی ذیربط» در جمهوری اسلامی برای بررسی علل مرگ مهسا امینی خبر داد و افزود: «تمام مراحل این حادثه و نتایج تحقیقات انجام شده است. به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد.»

وزارت امور خارجه همچنین قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل را «نتیجه مستقیم استفاده از اطلاعات نادرست برای دستیابی به اهداف ضد ایرانی» توسط «چند کشور غربی در مجامع بین المللی» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است که همزمان با اعتراضات در ایران، «اطلاعات و کارهای رسانه ای دروغین بی سابقه و هدفمند رسانه های بیگانه که به نشر اکاذیب و ترویج شورش و ترور می پردازند» نیز در حال شکل گیری است.

این بیانیه تلاش های آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را “اشتباهی تاریخی و ناشی از اهداف سیاسی چند بعدی” خواند.

ابراز خرسندی مقامات آمریکایی از پذیرش قطعنامه

در این میان برخی کشورها به ویژه کشورهای غربی و همچنین سازمان های حقوق بشری از تصمیم این شورا استقبال کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما به حمایت از مردم ایران در مواجهه با این سرکوب وحشیانه ادامه می دهیم و به دنبال پاسخگویی از دست اندرکاران در ادامه سرکوب خشونت آمیز هستیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به تصویب قطعنامه نوشت که رای 25 کشور به بررسی اعتراضات ایران «هیچ تردیدی در عزم جامعه بین‌المللی برای جلب توجه به نقض جدی انسان‌ها باقی نمی‌گذارد. حقوقی که رخ می دهد و جایی برای مصونیت باقی نمی گذارد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز تأیید قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را نشان آشکار تعهد بین المللی فزاینده برای پاسخگو بودن ایران در قبال حوادث پس از اعتراضات اخیر دانست.

روسیه: نشست شورای حقوق بشر علیه ایران بی نتیجه است

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در ژنو، در نظری کاملاً مخالف، برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران را «غیرسازنده» می داند.

نماینده روسیه در ژنو از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران انتقاد کرد و گفت که هدف آن صدور قطعنامه «سیاسی شده» برای بی ثبات کردن اوضاع در ایران است.

گاتیلوف گفت که این گونه ابتکارات هیچ ارتباطی با حقوق بشر ندارد، زیرا هدف آنها برچسب زدن و فشار بر کشورها به بهانه حقوق بشر است.

علاوه بر این، دیپلمات روس بر «بی‌توجهی فاحش» به «ارائه اطلاعات دقیق از سوی ایران درباره اقدامات با هدف ارتقا و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات خود در این زمینه» تأکید کرد.

وی در این خصوص گفت: هر چند کسانی که این نشست ویژه را برگزار کردند، توجه چندانی به این موضوع ندارند. هدف اصلی آنها صدور یک قطعنامه سیاسی دیگر برای بی ثبات کردن اوضاع سیاسی در ایران است.

گاتیلوف همچنین گفت که ایده تشکیل «کمیسیون حقیقت یاب» بدون موافقت مقامات ایرانی «عملی غیرقانونی» است.

او خواستار آن شد که «از دخالت در امور داخلی ایران دست برداریم و از بی ثبات کردن اوضاع در آنجا دست برداریم».

تصویب قطعنامه برای ایران چه معنایی دارد؟

با تصویب شورای حقوق بشر سازمان ملل، رئیس آن شورا مأموریت یافت تا گروهی ویژه برای «کشف حقیقت» درباره آنچه «کشتار و سرکوب معترضان در ایران» نامیده می‌شود، ایجاد کند. به طوری که تمام جزئیات آنچه از روز قتل مهسا امینی گذشته است به صورت مستند جمع آوری شده است.

گروه های حقوق بشر می گویند که بیش از 400 نفر «از جمله بیش از 50 کودک» در 10 هفته از آغاز اعتراضات در ایران کشته شده اند. تعداد دقیق بازداشت‌ها مشخص نیست، اما برخی برآوردها حاکی از آن است که بیش از 18000 نفر در این مدت دستگیر شده‌اند. علاوه بر این، برخی از معترضان دستگیر شده با خطر اعدام روبرو هستند.

هدف اصلی از تشکیل گروه حقیقت یاب این است که گروهی مصون از فشارهای سیاسی یا اولویت های سیاست خارجی کشورهای مختلف به پاسخی قابل قبول برای همه در سطح جامعه جهانی دست یابد. بر این اساس گروهی از کارشناسان سازمان ملل با ابزار و امکاناتی که ویژه اعتراضات ایران در نظر گرفته شده است، به رویدادهای کشورمان می پردازند. این گروه باید فعالانه با نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر برای جمع آوری اسناد مربوط به اعتراضات اخیر تماس بگیرد.

در قطعنامه اخیر، از ایران خواسته شد تا به شورای حقوق بشر اجازه دهد تا به ناظران خود اجازه ورود به کشور را بدهد.

یک کمیته حقیقت یاب داخلی ایجاد کنید

یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در واکنش به اقدام اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد کرد که یک هیئت داخلی معتبر با همان کارکرد و بدون خطرات بعدی تشکیل شود.

رضا نصری در توییتی نوشت: پاسخ به اقدام اخیر شورای حقوق بشر این است که نگوییم «تو بدتر»! جریان ضدایرانی تشکیل کمیسیون حقیقت یاب را راهی جدید برای رسیدن به شورای امنیت می داند و راه خنثی سازی آن – چه از منظر حقوقی، سیاسی و چه از منظر مردمی – تشکیل یک کمیسیون معتبر داخلی با همین موضوع است. عملکرد، منهای خطرات ناشی از آن.

دیدگاهتان را بنویسید