به بهانه پخش تلویزیونی این سریال در پایان شب، نگاهی داریم به سبک شخصیت زن خدا زین العابدین در این سریال.
چی بپوشیم: مجموعه پایان شب یکی از جدیدترین ساخته های آیدا پناهنده است. او در به تصویر کشیدن دنیای زنان با شخصیت های متفاوت و زندگی های رنگارنگ بسیار موفق است. فضا و فضایی که پناهنده در آثارش ارائه می کند، مخاطب را به راهرویی می کشاند که نگاهی خاص و منحصر به فرد به بخش مهمی از داستان زندگی یک زن با همه پیچ و خم هایش معطوف می شود. با این حال، در پایان شب، دیگر دنیایی صرفاً زنانه را به تصویر نمیکشد. در این سریال پرطرفدار که از همان قسمت های اول توانست نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند، به تعریف شرایط خاصی از زندگی یک زوج عادی می پردازیم که بسیار پخته و با جزئیات به تصویر کشیده شده است. به بهانه پخش این اثر جذاب نگاهی داریم به استایل خدا زین العابدین قهرمان زن این سریال. با ما بمان.
در پایان شب
هدی در این سریال نقش زنی را بازی می کند که با وجود سابقه عشق پرشور به همسرش به پایان خط رسیده است. او دیگر دوست ندارد با هم زندگی کند و راه نجات را در طلاق می بیند که او را از زیر بار مسئولیت های رنگارنگش رها می کند. همسرش که اختلاف سنی قابل توجهی دارد، مردی آرام و هنرمند، اما بی مسئولیت و غرق در دنیای خودش است. پارسا پیروزفر که همیشه بهترین حضور صحنه ای خود را دارد به خوبی در به تصویر کشیدن احساسات مختلف این مرد برخورد کرد. اگرچه او شخصیت و چهره ای جذاب دارد، اما عدم حضور موثر او در پیشبرد زندگی زناشویی، همسرش را به مرز ترک زندگی می رساند. زین العابدین همچنین در بیان ویژگی های یک زن مسئولیت پذیر که باید همه چیز را در این زندگی کنترل کند بسیار درخشان می درخشد. او شخصیت منظمی دارد که دائماً همه چیز را در این زندگی کنترل می کند. شاید هم مجبور بوده و در نتیجه جلوه ای از این خصوصیات را در سبک و سیاق او می بینیم. لباسهای او همیشه مرتب، با طیف رنگی ثابتی است و خطوط عمودی و ساختار منظم بستن روسریاش در صحنههای خانگی، همان نظم و انضباط درونی را که او میخواهد در محیط خانهشان گسترش دهد، تأیید میکند.
خدا زین العابدین در صحنه هایی که بیرون از خانه است، استایلی مرتب دارد. استایل و ظاهر او همیشه به خوبی حفظ شده است و از مانتوها و مانتوهایی استفاده می کند که دقیقا برش خورده اند و او را شانه های مربعی نشان می دهند. او منظم است. او از ظاهر معمولی استفاده می کند و استایل او با رنگ های خاکستری بی روح و شرابی هجوم می آورد. چهره زیبا و آراستگی استایل نشان می دهد که او میل مرده ای برای ابراز جذابیت دارد. در واقع اگر بخواهد فرصت های زیادی برای زیباتر شدن و خودنمایی دارد اما آیا خسته است؟ آیا بی انگیزه است؟ با این حال، تأثیر نهایی استایل او نشان می دهد که او تمایلی به جذابیت بیشتر ندارد. له شدن زیر بار مسئولیت های سنگینی که جامعه و همسرش از یک سو بر دوش او گذاشته است (و البته با دقت داوطلبانه برای انجام آنها داوطلب می شود) باعث شده مقوله ظاهر در اولویت های میانی زندگی قرار گیرد.
زین العابدین سال هاست که در فیلم های مختلف ایفای نقش می کند. او کار خود را از روی آنتن آغاز کرد و به درستی با اشتیاق و دقتی که به کار گرفته شد، توانست انتخاب های خوب و مطلوبی را در مسیر حرفه ای خود انجام دهد. به نظر می رسد بازی او اکنون به سطح بالاتری از بلوغ رسیده است. به طوری که در کنار پیروسفر باسابقه و همیشه درخشان به نظر می رسد و به آن می آید. هدی در این سریال رنگ را فراموش کرده است. در واقع شخصیتی که او بازی می کند از هیچ رنگ و طراوت خاصی در تیپ خود استفاده نمی کند. او دلش شکسته و البته بسیار ناامید است. ناگفته هایی که حاصل تجربه 10 سال استرس های مختلف زندگی زناشویی است، امید او را ناامید کرده و این مشکل را در ظاهرش به وضوح نمایان کرده است. رنگ هایی که در لباس های این بازیگر می بینیم خنثی، خسته کننده و بی روح هستند.
تلاش برای تغییر؛ ناامید یا رقت انگیز؟
در قسمت سوم سریال آخر شب در یک سریال خدا زین العابدین را در حال بازگشت به خانه همسرش می بینیم. ماهی یا هدی، از نوع کاملاً متفاوت با آنچه تاکنون دیدهایم، در دروازه خانه بهنام یا پارسا پیروزفر ظاهر میشود. او به خود آمد. او یک کت سفید و یک شلوار گشاد خوش دوخت به تن دارد که به تناسب کامل با کت او ست شده است. روسری رنگارنگی به سر کرده و موهایش بافته شده است. او با آرایشی زیبا و مناسب از صورت خود مراقبت می کند و زیباتر از همیشه به نظر می رسد. در واقع، به نظر می رسد او به دنبال راهی برای فریاد زدن سال های سرکوب گذشته خود است. او عمدا می خواهد با این سبک تغییر یافته به همسر سابقش چیزی بگوید. و مطمئناً در سکانس ورود به خانه بهنام، این ناگفته ها را در یک گفتگوی جنگی آشکار می کند. با اینکه ماهرخ (نام شخصیت زین العابدین در سریال) را می بینیم که خوش تیپ تر از همیشه است اما دل مخاطب برای ماهی می سوزد. این نشاط به هیچ وجه در خلق و خوی شادی آور بیان نمی شود. رنگ های به کار رفته در لباس او و تمام شیرینی صورتش از او عروسکی غمگین ساخته است که می خواهد با تغییر استایل و طعنه حرف هایش را منتقل کند.
سرانجام
در کل سریال خوبیه حداقل تا اینجای کار توانسته حرف هایش را خیلی ظریف و دقیق به مخاطب منتقل کند. باید دید تکلیف داستانی که در همان ابتدا بسیار ملموس و جذاب بود و توانست بینندگانش را هم با خود همراه کند، چه می شود. The Refugee کارگردان خوبی است و به طرز شگفت انگیزی دنیای عمیق و درونی شخصیت ها را توصیف می کند. بازی فوق العاده خوب بازیگران در آثار او نیز نشان از توانایی های بازیگری او دارد. طراحی لباس و استایل بازیگران و گریم آن ها در این سریال به تعریف لحظه های مختلف داستان کمک شایانی کرد. نظر شما در مورد سبک شخصیت زن سریال چیست؟ به نظر شما کارگردان چگونه توانسته از لباس و سبک برای بیان بهتر شخصیت استفاده کند؟ اگر تا به حال این سریال را ندیده اید، پیشنهاد می کنیم حتما آن را دنبال کنید. از این کار پشیمان نخواهید شد.