هم نظام و هم کاندیداها تلاش خواهند کرد تا اجرای قانون حجاب را در زمان انتخابات متوقف کنند. سپس نوبت به انتخابات ریاست جمهوری می رسد و تعداد کمی از نامزدها حاضرند زنان کشور را فقط به خاطر چند درصد از اقلیت رادیکال ضربه بزنند. برعکس در مورد کار فرهنگی مربوط به حجاب صحبت خواهند کرد.
صادق زیباکلام در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: فراموش کردن اقلیت تندرو که اساس اصلی نظام را تشکیل می دهد، نه ممکن است و نه به مصلحت. دستور به توهین نکردن؛ و این کلاف سردرگمی و «چه باید کرد» حکایت بلاتکلیفی حجاب در 44 سال گذشته است.
دستگیری ها و مجازات های اخیر در خصوص حجاب، پس از یک سکون نسبی، جدای از اینکه از نظر حقوقی مشخص نیست این احکام از کدام قواعد، قوانین و مقررات صادر شده است، در عین حال نشان دهنده این واقعیت است که سیستم پس از 44 سال “نقشه راه” وجود ندارد، “چه باید کرد؟” و دستورالعمل خاصی برای حجاب وجود ندارد. یک روز زنان را به حال خود رها می کند و آنها را تعقیب نمی کند و آنها را زندانی می کند. اما روز بعد دوباره شروع می شود.
لایحه حجاب در مجلس رد شد و هم اکنون در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است. پس از تایید، شورای نگهبان باید آن را تایید کند و سپس برای اجرا به دولت ابلاغ شود. با احتساب اعیاد وظیفه عمومی و مجلس مردم، اجرای قانون حجاب مصادف با ایام انتخابات است.
هم نظام و هم کاندیداها تلاش خواهند کرد تا اجرای قانون حجاب را در زمان انتخابات متوقف کنند. سپس نوبت به انتخابات ریاست جمهوری می رسد و تعداد کمی از نامزدها حاضرند زنان کشور را فقط به خاطر چند درصد از اقلیت رادیکال ضربه بزنند. برعکس در مورد کار فرهنگی مربوط به حجاب صحبت خواهند کرد.
در عین حال فراموش کردن اقلیت تندرو که اساس اصلی نظام است، نه ممکن است و نه مصلحت. به محض همراهی، هر از گاهی حجاب را کنار بگذارید تا دلخور نشوند; و این آشفتگی درهم و «چه کنم» حکایت بلاتکلیفی حجاب در 44 سال گذشته است.
بلاتکلیفی که نظام 44 سال است با آن دست و پنجه نرم می کند. نظام در این 44 سال از هر رویکرد و سیاستی که به فکر حجاب و اجرای آن است استفاده کرده است. از ضرب و شتم و مصادره و حبس، از تشکیل پرونده و جزای نقدی، از طریق مجازات اداری و کار، تا اختراع جدید که «شستشوی مرده» است.
شاید رژیم از زنان بی حجاب می خواهد که پس از دیدن جسد به مرگ و آخرت فکر کنند و حجاب داشته باشند. بالاخره اگر این راهبرد جواب ندهد و کسانی که مثل خیام بی حجاب نیستند حاضر نباشند نقد دنیا را با شایستگی آخرت معامله کنند، چه باید کرد؟ احتمالاً سیستم دوباره به «کار فرهنگی» روی خواهد آورد.
از ملاحظات سیاسی و هوس های تندروها که بگذریم، بالاخره نظام روزی به جایی خواهد رسید که رویکرد مراجع عظام شیعه در گذشته و آیت الله سیستانی امروز علاوه بر سایر کشورهای اسلامی، یعنی «غیر» دخالت در امر حجاب چندان هم بی دلیل و نادرست نبود.