ساختمان های جوان اما معلول روز جدید

ساختمان های جوان اما بی قدرت

روز جدید : در چند روز اخیر توییت های زیادی با محتوای جلسه ساخت و ساز و احتمال سقوط علامت گذاری شده یا به عبارتی بیش از هزار لایک دریافت کرده است که بحث عمر مفید یک ساختمان و برج را در بین مردم داغ کرده است. کاربران؛ اما این ترس ها هرگز با واکنش مناسب از سوی سکانداران مربوطه مواجه نشده است. یعنی از روزی که فاجعه غم انگیز برج متروپلیس وارد تیتر اخبار شد، خیلی ها درباره آن صحبت می کنند.

با توجه به اینکه ایران در کانون زلزله قرار دارد، به نظر می رسد هر چقدر هم که توجه عمومی به این سمت جلب شود، رهبران کشور و حتی کمیسیون شهروندان بحرین در این مورد سکوت کرده و از هیچ سیاست جدیدی صحبت نمی کنند. با مشکل برخورد کنید ترس ها بقا ممکن است آنقدر بحرانی شده باشد که طول عمر ساختمان ها جدا شده باشد. به هر حال بد نیست بدانید که کارشناسان عمر مفید هر ساختمان را به دو عامل طراحی و مصالح تقسیم می کنند. عوامل سازه ای عبارتند از: نوع خاک، پی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه، نوع ساختمان از نظر کاربری، نوع اسکلت سازه (آجر، گل، بلوک، بتنی، فلزی و…) و; مصالح نیز شامل مواردی از قبیل: ظاهر، کیفیت، نحوه اجرا، نحوه نگهداری و استفاده از مصالح و غیره می باشد. در چنین شرایطی، بسیاری از کارگران ساختمانی از خود می‌پرسند که اگر بسیاری از مردم بدانند در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که حتی ضعیف‌تر از کلان شهر هستند، چه می‌کنند؟ بر اساس شایعات و مشاهدات، تعداد ساختمان های دارای ترک 45 درجه در پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ در حال افزایش است. نکته ای که با طرح این سوال به ذهن متبادر می شود این است که چند ساختمان در کشور بر اساس استانداردهای مهندسی ساخته شده است؟ شاید در همان کوچه یا خیابانی که خیلی از ما زندگی می کنیم شنیده باشیم که مثلا شهرداری فقط چهار یا پنج طبقه اجازه می دهد، اما یک ساختمان شش یا هفت طبقه ساخته شده است. آنچه به ذهن می رسد تراکم شهرداری بدون تغییر اصول اولیه مهندسی است.

همه اینها با در نظر گرفتن وضعیت ساختمان های ساخته شده در کشورهای جهان نشان از دوام بالای آنها دارد. به عنوان مثال، در حالی که عربستان در سال 2014 در دنیا به عنوان کشوری با عمر کم ساختمان شناخته شد که در مقایسه با ایران چندان بد به نظر نمی رسد، عمر مفید ساختمان های آن; بر اساس گزارش ها، میانگین عمر مفید یک ساختمان در عربستان سعودی بین 25 تا 50 سال است، یعنی در حالی که عمر مفید یک ساختمان در کشورهای دیگر حدود 100 سال است، عمر مفید یک ساختمان در آن کشور تقریباً نصف است. آن مقدار در ایران اما به نظر می رسد نمی توان زمان دقیق عمر مفید ساختمان ها را پیش بینی کرد. یک فعال ساختمانی می گوید هزاران ساختمان ضعیف و ناپایدار در شهرهای بزرگ و زلزله خیز ایران تکمیل شده است. به نظر می رسد با افزایش این گونه گزارش ها، تحقیقات بیشتری در مورد زمین لغزش در نقاط مختلف تهران و شهرهای بزرگی مانند اصفهان مورد نیاز است و چرا مقررات رانش زمین در این سال ها ضعیف بوده است؟ آن طور که فعالان ساختمانی می گویند حتی اگر نظارت درست باشد، این نظارت در مرحله آرماتوربندی و غیره انجام می شود و فقط میلگردهای آرماتور کنترل می شود. این بدان معناست که در بسیاری از موارد پس از مدتی ساختمان به دلیل سست بودن کف و ترک شروع به ته نشین شدن می کند. یک مهندس عمران می گوید: «حتی نحوه خم کردن آرماتورها در ایران هم سخت است، چه رسد به نادیده گرفتن وضعیت در جلسه و…» پس از تخریب ملک قدیمی روی ویرانه های همان ساختمان، ساخت و ساز از سر گرفته شد. یکی از فعالان ساختمانی نیز در سخنانی قابل توجه گفت: در بسیاری از موارد نظارت مهندسان کافی نیست. چون در کشور ما مهندس ناظر به عنوان شغل تعریف نمی شود، بلکه شغل دوم برای افراد است. یکی دیگر از فعالان ساختمانی می گوید: در تمام سال هایی که در صنعت ساختمان کار می کردم، سوال یکی از کاربران که از من می خواست جواب آزمایشگاه بتن را به او نشان دهم و تنش آرماتور را از دست دادم. «حتی ممکن است از من خواسته شود که سیستم اسکلتی را برای او توضیح دهم یا حتی جزئیات طرح را توضیح دهم. در این شرایط، گزارش های میدانی نشان می دهد که بسیاری از آپارتمان ها در تهران و شهرهای بزرگ با یراق آلات و آهن ساخته شده اند و فروش غیراستاندارد و کم، ایران را به یکی از نامطمئن ترین کشورها از نظر عمر ساخت و ساز تبدیل کرده است. پیش از این کارشناسان میانگین عمر یک ساختمان در ایران را بین 20 تا 30 سال اعلام کرده بودند که تقریباً 3 برابر کمتر از کشورهای توسعه یافته است، بحران نیز از بین رفته است. به نظر می رسد نبود کیفیت مناسب در ساخت و ساز، استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت و عدم وجود روش های مناسب اجرا باعث شده است تا ساخت چنین واحدهای مسکونی با عمر کوتاه و حتی استفاده از کارگران غیر ماهر در بسیاری از ساختمان ها و کمبود آن ها به وجود آید. دانش در زمینه ساخت و ساز. این داستان را تقویت کرد. البته بحث رانت و فساد در ساخت و ساز همچنان پابرجاست.

فعالیت 129 ساختمان بحرانی

وی در پاسخ به این سوال که تصمیم با شما نیست؟ وی گفت: از هفته جاری آمادگی داریم دستگاه ها به دادستانی کل کشور بیایند و تهران را زیر نظر دادستان تهران و سایر استان ها با دادستان مربوطه برنامه ریزی کنند تا این اتفاقات رخ ندهد. وی در پاسخ به این سوال که شش سال پیش نمی‌توانست این اتفاق بیفتد؟ گفت: از آقایانی که مسئول هستند بپرس.

وی در پاسخ به این سوال که دادستان کل کشور چطور؟ گفت: باید مطلع شویم. نمی توانیم بگوییم کدام ساختمان خطرناک است. مجری گفت که آتش نشانی 129 ساختمان گفت و به شما مراجعه کرد و شش سال پیش اعلام کرد؟ منتظری پاسخ داد: صرف اعلام فایده ای ندارد و باید برنامه ریزی کنند. این ساختمان خطرناک است. چه کار کنیم؟ «هرجا که وظیفه قوه قضائیه باشد وارد می شویم. اگر فردی جلوی تخریب را گرفت ما وارد می شویم و اگر آتش نشانی برنامه دارد و مانعی دارد باید به مراجع قضایی مراجعه کند. قوه قضاییه از اختیارات خود استفاده خواهد کرد و با آن برخورد خواهد کرد. اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکند، قوه قضاییه نمی داند باید چه کار کند که وارد شود. ما این حادثه را یک “فرصت” می بینیم. متأسفانه ما از این کاستی ها رنج برده ایم و خواهیم بود. همه دستگاه هایی که علاقه مند و دخیل هستند و مسئولیت دارند بیایند و موضوع را در تهران و استان ها اعلام کنند، هر جا که نیاز به حمایت و استفاده از ظرفیت قضایی باشد از آن استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید