سازمان بهداشت جهانی؛ به نقطه گذار بحران کرونا نزدیک می شویم/ این ویروس به عنوان یک عامل ثابت در بین انسان ها و حیوانات باقی خواهد ماند.

سازمان بهداشت جهانی؛  به نقطه گذار بحران کرونا نزدیک می شویم/ این ویروس به عنوان یک عامل ثابت در بین انسان ها و حیوانات باقی خواهد ماند.
بیانیه چهاردهمین نشست کمیته اضطراری سازمان بین‌المللی بهداشت در حالی منتشر شد که نشان‌دهنده وضعیت فعلی ما در هنگام گذار از وضعیت بحرانی کووید-19 است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، چهاردهمین نشست کمیته اضطراری سازمان جهانی در 7 فوریه مصادف با سومین سال از اعلام وضعیت اضطراری جهانی در خصوص کووید-19 برگزار شد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، نظرات کمیسیون مبنی بر اینکه این بیماری در مرحله گذار است را تایید کرد و از توصیه های کمیسیون برای مدیریت دقیق این انتقال و کاهش پیامدهای منفی قدردانی کرد. با این حال، وی اعلام کرد که کرونا هنوز یک وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی بین‌المللی است.

در این جلسه مدیر کل به این موضوع اشاره کرد که دنیا نسبت به زمانی که انتقال آمیکرون در اوج خود یک سال پیش بود، وضعیت بهتری داشت. در همین حال، دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت نسبت به تداوم تکامل ویروس در زمینه گردش کنترل نشده ابراز نگرانی کرد و بر اشتراک به موقع داده ها برای آمادگی برای مقابله با این بیماری تاکید کرد.

اعضای کمیته گفتند که خستگی ناشی از بیماری همه گیر و کاهش آگاهی عمومی منجر به کاهش استفاده از بهداشت عمومی و اقدامات اجتماعی مانند ماسک و فاصله گذاری اجتماعی شده است. تردید در واکسیناسیون و گسترش مداوم اطلاعات نادرست همچنان مانع اجرای مداخلات حیاتی بهداشت عمومی است. در عین حال، وضعیت پس از کووید و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک پس از عفونت احتمالاً تأثیر منفی جدی و پایداری بر جمعیت خواهد داشت.

با این حال، کمیته گفت که اکنون بین عفونت و بیماری شدید تفاوت وجود دارد و ممکن است اپیدمی به نقطه اوج نزدیک شود. دستیابی به سطوح بالاتر ایمنی جمعیت در سراسر جهان (از طریق خود کووید یا از طریق واکسیناسیون) احتمالاً عوارض و مرگ و میر را محدود می کند. اما شکی نیست که این ویروس به عنوان یک پاتوژن پایدار در بین انسان ها و حیوانات باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، باید دانست زیرا ویروس توانایی تبدیل شدن به گونه های جدید با ویژگی های غیرقابل پیش بینی را حفظ می کند.

در حالی که از بین بردن ویروس از انسان و حیوان بسیار بعید است، کاهش اثرات مضر آن دست یافتنی است و باید به عنوان یک هدف اولویت باقی بماند. پس از عبور از وضعیت اضطراری، حرکت رو به جلو مستلزم تعهد دولت ها و سازمان های بین المللی برای توسعه و اجرای برنامه های پیشگیری، نظارت، کنترل پایدار و بلند مدت است.

سازمان بهداشت از طرفین درخواست کرد:

حرکت به سمت واکسیناسیون کووید-19 را برای رسیدن به پوشش 100 درصدی گروه های دارای اولویت بالا ادامه دهید.
کشورها باید برنامه ریزی کنند تا واکسیناسیون را به عنوان بخشی از برنامه های ایمن سازی در زندگی مردم ادغام کنند.
گزارش بهبود یافته داده‌های نظارتی کروناویروس به مقامات بهداشتی: برای شناسایی، ارزیابی و پایش جهش‌های در حال ظهور به داده‌های بهتری نیاز است.
اطمینان از در دسترس بودن طولانی مدت روش های پزشکی.
ظرفیت واکنش قوی را حفظ کنید و برای حوادث احتمالی آینده آماده شوید.
به همکاری با جوامع برای مبارزه با بیماری ها و اجرای اقدامات موثر بهداشتی و اجتماعی ادامه دهید.
به تنظیم تمام اقدامات مربوط به سفرهای بین المللی بر اساس ارزیابی ریسک ادامه دهید.
حمایت از تحقیقات برای توسعه واکسن‌های بهبودیافته و همچنین برداشتن گام‌هایی برای درک تأثیر شرایط پس از کووید و ایجاد مسیرهای مراقبت یکپارچه مناسب.
کشورها باید به گزارش های نظارتی و توالی یابی ژنومی ادامه دهند.

این سازمان گفت که به همکاری نزدیک با کشورها در همه جنبه‌های مقابله با کووید-19، از جمله تقویت مدیریت این بیماری در برنامه‌های بلندمدت ادامه خواهد داد. تاکنون 13.1 میلیارد دوز واکسن کووید-19 در سراسر جهان تجویز شده است. در همین حال، 89 درصد از کارکنان درمان و 81 درصد از افراد مسن (بالای 60 سال) دوز اولیه را تکمیل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید