سازمان محیط زیست فاش کرد؛ 90 درصد سیستم های گرمایشی کشور نفت کوره می سوزانند

داریوش گلعلی زاده در خصوص سوختن مازوت نیروگاه بخاری تهران گفت: فقط نیروگاه بعث منطقه 16 تهران قابلیت سوختن مازوت را دارد که از سال 1392 به موجب حکم قضایی این نیروگاه پلمب شده است. بخش

وی افزود: سوخت گازوئیل در نیروگاه های حرارتی یا صنایع سوزانده می شود، اما صنایع ما از چند روز گذشته قطع گاز نداشته اند و می خواهند به سوخت دوم و گازوئیل روی بیاورند. نیروگاه های ما هم گازوئیل نمی سوزاندند.

گل علیزاده استفاده از گازوئیل در برخی نیروگاه های کشور را تایید کرد و توضیح داد: از 16 نیروگاه دیگ بخار موجود در کشور، 14 نیروگاه مانند نیروگاه توس مشهد، مفتاح همدان، شاهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، شهید منتظری در اصفهان، شهید منتظر قائم در البرز، شهید رجایی در قزوین و بندرعباس سوخت گازوئیل دارند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست سوزاندن مازوت را عامل آلودگی هوا نمی داند و می افزاید: به عنوان مثال تا دو سال گذشته در تبریز سوخت مازوت نداشتیم، اما این آلودگی هوا بود در این موارد می توان گفت که مصرف سوخت عامل آلودگی هوا نیست، اما می تواند آلودگی هوا را در شهرهای نزدیک به نیروگاه ها تشدید کند. بنابراین در سال های گذشته با وجود مصرف تنها گاز، آلودگی هوا به دلیل وارونگی دما داشتیم.

گل علیزاده در پاسخ به نامه منتشر شده با بیان اینکه محیط زیست از سوختن مازوت در بیش از 4 نیروگاه مطلع بوده اما آن را تکذیب کرد و اظهار داشت: ما هرگز سوختن مازوت در کشور را تکذیب نکرده ایم. ما فقط سوخت سوزی در تهران را تکذیب می کنیم چون واقعا چنین چیزی وجود ندارد.

با توجه به این سوال که آیا نیروگاه بخار منتظر قائم البرز به دلیل همجواری با تهران تاثیری بر آلودگی پایتخت ندارد؟ گفت: جهت باد مهم است. ماندگار قائم به دلیل کمبود گاز حدود سه هفته صبر می کند و برای توسعه، مازوت می سوزاند. گسترش آلودگی از منتظر قائم به سمت قدس و اسلامشهر خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیروگاه قزوین، شهید رجایی، اگر باد می توانست آلودگی را 30 کیلومتر جابه جا کند، مشکلی وجود نداشت. ما به دنبال چنین بادی هستیم زیرا آلودگی های ساطع شده را پرتاب می کند و رقیق می کند اما به طور کلی مسیر باد شهید رجایی به سمت اشهارد و نظرآباد است و تهران در مسیر آن قرار ندارد.

گل علیزاده در پایان به علت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در نیمه دوم سال که وارد فصل سرد می شویم آلودگی هوا به دلیل وارونگی دما، عدم وزش باد و رکود هوا خواهیم داشت. در سال 2017 به دلیل باد و باران شرایط آب و هوایی بسیار خوبی داشتیم، بنابراین سال 2018 از نظر تعداد روزهای سالم و شرایط مساعد یکی از بهترین سال ها بود.

دیدگاهتان را بنویسید