سازمان ملل خواستار گفتگو بین همه طرف ها در عراق شده است

سازمان ملل افزود: اگرچه احزاب عراقی بر اهمیت اصول دموکراتیک مانند احترام به قانون اساسی و احترام به نهادهای دولتی تاکید دارند، اما این اصول به طور فزاینده ای رعایت نمی شوند.

دفتر سازمان ملل در عراق ادامه داد: شکست این کشورها در حل و فصل اختلافات تاثیر منفی آشکاری بر اعتماد عمومی دارد.

سازمان ملل ادامه داد: از درخواست های اخیر برای گفت و گوی ملی استقبال کرد و از ابراز حمایت همه احزاب سیاسی استقبال کرد.

نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق از همه بازیگران در عراق می خواهد که متعهد شوند، مشارکت فعال داشته باشند و بدون تاخیر به توافق دست یابند.

هواداران جنبش صدر شنبه گذشته برای دومین بار در چهار روز گذشته وارد منطقه سبز در مرکز بغداد شدند و در نهایت جنبش صدر از تحصن نامحدود در ساختمان پارلمان خبر داد.

چارچوب هماهنگی شیعیان در سوم اوت بیانیه ای صادر کرد که در آن «محمد شیعه السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جنبش صدر به آن اعتراض کرد».

تحصن صدری در روزهای اخیر باعث موضع گیری سایر جریانات سیاسی و مقامات آن کشور شده و با توجه به حساسیت شرایط عراق، خواستار خویشتن داری و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو شده و بر حفظ حقوق قانونی تاکید کرده اند. کشور، نهادها و مقتدی صدر خواستار گفتگو با چارچوب هماهنگی شدند.

اما در مقابل جنبش صدر به مخالفت با این گفت وگو پرداخت و مقتدی صدر، رهبر این جنبش یکشنبه شب در بیانیه ای از آنچه «انقلاب اصلاحات و آزادسازی منطقه سبز بغداد» نامید، سخن گفت. مرحله اول» و به گفته خودش آن را فرصتی مغتنم برای تغییر اساسی در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات دانسته است.

چارچوب هماهنگی شیعیان در بیانیه‌ای اظهارات برخی از احزاب را «دعوت به کودتا علیه ملت و مشروعیت قانون اساسی» دانست که «در سال‌های اخیر با حمایت مردم، مسئولان و حمایت‌های بین‌المللی محقق شد». و ملت با اکثریت مطلق از آن حمایت کردند.»
این در حالی است که دیروز و امروز سه شنبه مطالبات برای گفت و گوی ملی برای حل اختلافات سیاسی توسط جنبش ها و مقامات مختلف عراق تقویت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید