سال گذشته بیش از 8 هزار تن ماهی در اصفهان تولید شد


ساعت: 20:49
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1821028

مدیر امور شیلات و آب سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

مدیر امور شیلات و آب سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سالانه حدود 60 هزار قطعه بچه ماهی در دریاچه های ذخیره آب توزیع می شود و خروجی آن بین 3 تا 1000 تن آب گرم در بازار استان است. توزیع و صادرات به کشورهای دیگر و یا به عراق، در مجموع سال گذشته بیش از هشت هزار تن ماهی در استان اصفهان تولید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا عباسی در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: استخرهای ذخیره آب فراوانی در سطح استان اصفهان پراکنده است. با توجه به خشکسالی سال های اخیر، این استخرها توسط کشاورزان راه اندازی شده است که علاوه بر ذخیره آب، می توانند در آنها ماهی نیز تولید کنند.

مدیر امور شیلات و آب سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: وسعت این دریاچه ها بین 50 تا دو هزار متر است که هر کدام از این دریاچه ها با توجه به دمای آب می توانند منبع تولید ماهی باشند و به دلیل خشکسالی بهترین استفاده از استخرهای آبی است، حداقل 2 ماهی جوان در هر متر مربع و در صورت داشتن برق و دستگاه هوادهی می توانید ماهی را دو بار رها کنید.

عباسی گفت: کشاورزان و باغدارانی که دارای استخرهایی برای ذخیره آب هستند، برای استفاده بهینه از آب در استخر، می توانند تعدادی ماهی را در استخرها ریخته و ماهی نیز تولید کنند.


* مراکز تولیدی خردسالان را در اختیار کشاورزان قرار می دهند

وی افزود: همه ساله از طریق شرکت های معتبر یا مراکز تولید دام جوان هماهنگ می کنیم تا جوانه تولید کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم، بچه هایی که در ابتدای سال تحویل داده می شود از جمله قزل آلا. و کپور ماهی است.

محمدرضا عباسی اذعان داشت: ماهی قزل آلا سرخ شده در استان زیاد است و مشکلی نداریم زیرا در اصفهان تخم ماهی، سرخ شده و ماهی قزل آلا تولید می شود، اما کپور سرخ شده، کپور علف، کله گنده و گیاهخوار در استان اصفهان فاقد این نوع هستند. مرکز پرورش

مدیر امور شیلات و آب سازمان جهاد کشاورزی گفت: نمونه های جوان این ماهیان از استان های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران توسط شرکت های زیر نظر شیلات و دامپزشکان با تایید دامپزشکی بچه ها توزیع می شود.


* تولیدکنندگان استخر باید با هماهنگی صید از دریاچه های خود صید کنند

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر سه شرکت توزیع کننده ماهیان جوان فعالیت می کنند و استخر داران می توانند با صید هماهنگ از استخرهای خود صید کنند.

وی افزود: چهار ماهی که در بالا ذکر شد در استخر با هم زندگی می کنند، اما غذای آنها متفاوت است، ماهی کپور همه چیز اعم از گندم، جو، آرد، سبوس و… را مصرف می کند که باید با ماهی مخلوط شود. ماهی آمور گیاهخوار است و یونجه و شبدر مصرف می کند و آنهایی که آب آنها بیش از یک هفته در دریاچه می ماند و سبز می شود می توانند برای حذف جلبک ها و تولید ماهی، ماهی کپور فیتوفاگ یا نقره ای پرورش دهند.

محمدرضا عباسی ادامه داد: استخر دارانی که قصد ماهیگیری دارند باید استخرهای خود را تمیز و ضدعفونی کنند تا از لجن پاک شود، ورودی و خروجی استخر را درست کنند، استخر باید به گونه ای باشد که بتوانند بعدا ماهیگیری کنند و همچنین اطلاع رسانی شود. همه استخرها باید دارای حصار محافظ باشند تا از افتادن افراد به داخل استخر جلوگیری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: دمای بدن کپور یا آب گرم باید بین 2 تا 15 درجه سانتیگراد باشد، این ماهی ها نیازی به آب ثابت ندارند، استخر همیشه حداقل نیم متر آب داشته باشد و هفته ای یک بار می توان آب اضافه کرد. .

عباسی با اشاره به اینکه در دریاچه هایی که دمای آب آنها زیر 5 درجه سانتیگراد است باید ماهی قزل آلا پرورش دهند، گفت: ماهی قزل آلا به آب دائمی نیاز دارد، ماهی ها در عرض 6 تا 8 ماه به وزن بازار می رسند و در آبان ماه می توانند آنها را صید کرده و بفرستند. بازار و اگر هم کردند مهم نیست و سال بعد که وزن ماهی بیشتر شد می توانند به بازار بفرستند.


* هر ساله حدود 60000 ماهی کوچک برای ذخیره آب در استخرها توزیع می شود

وی گفت: سالانه حدود 60 هزار قطعه بچه ماهی در مخازن توزیع می شود که خروجی این مقدار بین 3 تا 1000 تن ماهی گرمابی است که به بازارهای استان، سایر استان ها و یا عراق توزیع و صادر می شود. سال گذشته بیش از 8 هزار تن ماهی در اصفهان تولید شد.

محمدرضا عباسی گفت: در حال حاضر تمامی شهرستان های استان اصفهان تولید ماهی می کنند، شهرهایی که مراکز تولید ماهی سردآبی هستند شامل سمیرم، فریدونشهر، گلپایگان و ورزنه و همچنین مراکز تولید ماهی گرمابی از جمله اصفهان، نایین، خوروبیابانک، اردستان مبارکه، کاشان، گلپایگان و مرکز تولید ماهیان زینتی کاشان، نجف آباد و اصفهان هستند.

مدیر امور شیلات و آب سازمان جهاد کشاورزی گفت: هر ساله برنامه های آبی متنوعی داریم، برنامه های آموزشی، مشاوره و صدور مجوز از برنامه های همیشگی خود و همچنین دستورالعمل هایی در صورت نیاز تولیدکنندگان به تجهیزات انجام می دهیم.

عباسی گفت: توصیه ما این است که استخرداران به دلیل شرایط خشکسالی آب را هدر ندهند، از آب حداکثر استفاده را ببرند، استخرداران با توصیه خود به شکار استخرهای خود بپردازند.

وی با اشاره به اینکه مردم می توانند از طریق پورتال شیلات در اصفهان مشاوره دریافت کنند، در تماس با ما گفت: ماهی بخرید.

عباسی در پایان اذعان داشت: ماهی هایی که تولید می شود نه تنها به سلامت جامعه کمک می کند، بلکه به استفاده مناسب از آب نیز کمک می کند و آبی که ماهی در آن پرورش داده می شود غنی است و کشاورزان را به استفاده از کود وادار می کند. از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید و کشت بهتری داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید