سبد 24 میلیون تومانی فاجعه است

سبد 24 میلیون تومانی فاجعه است

افزایش دستمزد کارگران مهم ترین دغدغه در ماه های پایانی سال است. حقوقی که سال هاست تورم اجازه نداده است. بر اساس این گزارش، مقامات دولتی معتقدند افزایش دستمزد و افزایش نقدینگی تورم زا است. به همین دلیل ولی اسماعیلی; نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی به احتمال افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران در سال آینده اشاره و تاکید کرد: تلاش دولت بر این است که افزایش دستمزد کارگران با تورم سال آینده مطابقت داشته باشد. بر این اساس وی با حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص چالش مهم میزان حقوق کارگری گفت وگویی انجام داد که در ادامه می خوانیم.

حسن صادقی; رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به خبرنگار خبر گفت: در مواقعی که قانون شفاف و مشخص نیست و خلاء قانونی وجود دارد، مجلس می تواند در قالب طرح یا با پیشنهاد نسبت به رفع خلاء قانونی اقدام کند. دولت در قالب یک لایحه.» در جایی که قانون وجود دارد و آن قانون مشخص است، مجلس تضمین می کند که قانون به درستی اجرا شود، نه اینکه قانون موازی اختراع کند.

وی افزود: مجلس باید بر حسن اجرای قانون کار نظارت کند، آیا این قانون در حوزه تشکل های کارگری، نظارت اختیاری، افزایش دستمزد، گسترش و توسعه تعاونی ها، روابط بیمه ای کارگر و کارفرما عمل می کند. مجلس اول باید پاسخ دهد که آیا وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام داده است؟ چرا امروز یک جنگ سالار روابط کار به عنوان معاون روابط کار مسئولیت دارد؟ آیا خط الرجل کارشناس روابط کار کشورمان است؟

ضعف مجلس در کنترل اجرای قوانین

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به کم کاری مجلس اشاره کرد و گفت: در زمینه قراردادهای کار موقت آیا مجلس از منظر مجموعه قوانینی برای نظارت بر بهبود ورود پیدا کرده است. از قوانین، چرا میلیون ها کارگر باید قرارداد سفید امضا کنند، قرارداد آیا باید یک ماه یا 3 ماه در کار مستمر قرارداد ببندند؟ آیا مجلس پرسید چرا بیش از 13 تا 14 هزار واحد داریم که بالای 35 نفر پرسنل دارند و مشمول فصل ششم قانون کار هستند اما تشکل و شورای اسلامی کار ندارند؟ در حوزه دستمزد، مجلس باید بپرسد چرا هنر. این نشان می دهد که مجلس به وظایف نظارتی خود عمل نکرده است.

دخالت مجلس در خصوص افزایش حقوق غیرضروری است

صادقی تصریح کرد: مجلس نمی تواند در رابطه با درصد افزایش دستمزد کارگران وارد عمل شود. مجلس فقط موظف به اظهارنظر در مورد صحت اجرای ماده ۴۱ قانون کار است و حق دخالت ندارد. تصمیماتی که باید مطابق مقررات قانون کار باشد یعنی. ماده 41، بند 1 و بند 2. مجلس باید در مولفه های مندرج در ماده 41 قانون کار در خصوص تورم جامعه و قسمت مبتنی بر قدرت خرید دخالت کند و بر مزد مجازی تاکید نکند.
مشارکت مجلس در تعیین افزایش حقوق نشان از عدم آشنایی نمایندگان مردم با حوزه فعالیت دارد.

وی افزود: مجلس باید از قوه مجریه، اداره کار و ژنرال هایی که در آنجا نصب کرده اند بپرسد که چرا دستمزد مجازی را ملاک قرار می دهید و برای حفظ قدرت خرید کارگران تلاش نمی کنید؟ این وظیفه مجلس است و باید بر این امور نظارت کند. الزام بیشتر از این و مشارکت مجلس در تعیین میزان افزایش حقوق نشان از عدم آشنایی نمایندگان مردم با حوزه فعالیت دارد و این بسیار بد است.

نمایندگان مردم به نظرات خود فکر نمی کنند

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: غبطه می خوریم که سال ها از انقلاب و تشکیل قوه مقننه بعد از انقلاب می گذرد و نمایندگانی هستند که نمی دانند چه بگویند و چگونه نظر کارشناسی کنند. یک نفر در داخل کشور غبطه می خورد اما این ضدانقلاب در خارج از کشور منتظر فرصتی هستند تا از گاف مسئولین در کشور ما استفاده کنند، به ما می خندند و در تلویزیون ما را مسخره می کنند.وی افزود: گاف های مردمی مسئولان به آنها می گویند 43 سال، آنها این کار را کردند، اما نتوانستند 4 نفر را در قالب یک مدرسه حزبی یا دانشکده حزبی که علم سیاست را بدانند، تربیت کنند. لذا افراد گستاخ بر اساس وابستگی به فلان سازمان و نهاد، نماینده مردم به نظر می رسند، اما در عمل بر خلاف مصالح مردم تصمیم می گیرند و اظهار نظر می کنند.

خلاء قدرت در جامعه طبقه کارگر

صادقی تصریح کرد: حوزه مجلس نظارتی است، اول تصویب قانون، نظارت بر حسن اجرای قانون و بعد رضایت مجریان در اولویت است. امروز ما در جامعه کارگری مجلس خلاء قدرت را در گوشت و خون احساس می کنیم. این خلاء قدرت نیز ناشی از عصبانیت جامعه کارگری از صندوق است. عصبانیت وی باعث شد تا فراکسیون قدرتمند کارگری که به ریاست علیرضا محجوب تشکیل شده بود امروز در مجلس غایب باشد و همین خلأ نایب رئیس مجلس را بر آن داشت تا به بندهای 1 و 2 ماده 41 قانون، بند روابط کار استناد کند. for work.comment یک نظر حتی اگر دلسوزانه باشد کاملا غیرحرفه ای و مخرب است.

تورم 40 تا 47 درصدی در سال آینده

رئیس اتحادیه کارگری پیشکسوتان ادامه داد: هرکس بودجه سال آینده را در مجلس خوانده باشد سقف این بودجه بالای 40 درصد افزایش یافته است. قبول دارید که افزایش بودجه تورمی است؟ وقتی بودجه 1402 را تورمی و افزایشی می‌دانید، وقتی به عنوان نماینده سقف بودجه را تورم می‌کنید، این یعنی چه؟ یعنی با تورم 40 تا 47 درصدی از یک طرف و بخشی از مالیات، یعنی در مجموع تورم 57 درصدی، کف بازار را لمس خواهیم کرد.

چه در مورد این تورم 47 درصدی که خودشان اذعان دارند در نتیجه بودجه رخ می دهد، فقط 20 درصد برای افزایش دستمزد پیشنهاد می کنند، ببینیم 47 درصد در آینده در بودجه تعریف شده است. حالا آن تورم 47 درصدی که خودشان اذعان دارند در نتیجه بودجه اتفاق می‌افتد چه می‌شود، آنها فقط 20 درصد افزایش دستمزد را پیشنهاد می‌کنند؟ یا آنها واقعاً از عواقب این تصمیم چیزی نمی دانند یا من از هدف آنها چیزی نمی دانم!

رشد 57 درصدی دستمزد بدون قدرت خرید بی ارزش است

صادقی یادآور شد: افزایش دستمزد اجرا شده در سال جاری چه میزان به دستمزد کارگران اضافه کرد؟ فقط حدود یک میلیون و پانصد نفر به دستمزد کارگران اضافه شد. آیا این عدد می تواند پاسخی برای تورم باشد؟ یعنی بر خلاف آن سخنرانی 45 دقیقه ای رئیس جمهور محترم که آتشی بر ثروت طبقه متوسط ​​و فقیر بود، آن 1500000 تومان تا کجا توانسته قدرت خرید خود را حفظ کند؟ اگر این افراد سیاستمدار بودند و علم سیاست را می دانستند، می فهمیدند اقتصاد یعنی چه. آنها می دانستند که این تورم است که باعث افزایش دستمزدها می شود، نه دستمزدها که باعث افزایش تورم می شود.

و افزود: نمونه بارز این سیاست ترکیه است. اردوغان منتظر نشد تا تورم حرکت کند و بعد مانند لاک پشت حقوق را افزایش دهد. دستمزدها را دقیقاً به همان نرخ تورم افزایش داد. با این سیاست برای آن تولیدکننده یا آن بانکدار به صرفه نیست که قیمت کالای خود را افزایش دهد، زیرا هر چه قیمت کالا بالاتر باشد، دستمزد بیشتری باید بپردازد. اما این سیاست در کشور ما شکل نمی گیرد. توهم زیادی با تورم شکل گرفته است، هر روز مردم ورم را با گوشت و پوست لمس می کنند. از خودرو، آهن آلات، مصالح ساختمانی گرفته تا سبد کالاهای اساسی که هر روز با آن سر و کار داریم، همگی در افزایش تورم نقش دارند.

سبد 24 میلیون تومانی فاجعه است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در محاسبات اخیر یک معلم اقتصاد سبد معیشت 24 میلیون تومان برآورد شده است. مبلغی که قبلا گفته شد 18 میلیون تومان است. سرانه سبد معیشتی یک خانوار 3.3 نفره نزدیک به 8 میلیون تومان در ماه محاسبه شده است. این فاجعه ای که در حال رخ دادن است نشان می دهد که این افراد دانشمند علوم سیاسی نیستند. زیرا علم سیاست، علم حکومت است. هر کسی که سیاستمدار باشد می‌داند که اگر تصمیمی منجر به کاهش پایه پولی شود، منجر به فقر در کشور می‌شود. اگر تصمیم اشتباهی گرفته شود و بعد خلق پول پرقدرت تحت عنوان یارانه اتفاق نیفتد، آتشی است در خرمن زندگی طبقه متوسط ​​و مشکلات قشر ضعیف را حل نمی کند. تورم بلافاصله این مقدار را چهار برابر می کند و قدرت پول ایجاد شده را به صفر می رساند.

قدرت خرید باید به جامعه بازگردد

صادقی تاکید کرد: بازگشت قدرت خرید مردم تنها راهکار توصیه شده است. ما نمی گوییم قدرت خرید به سال 2014 برمی گردد، اگر به سال 2018 برگردد و افزایش دستمزد وجود نداشته باشد، کافی است. یعنی باید قدرت خریدی را که در سال 2018 داشتم برگردانم. افزایش حقوق مجازی مشکلی را برای ما حل نمی کند. افزایش دستمزد مجازی ابزاری است که باعث ایجاد تورم جدید می شود. ما برای حفظ قدرت خرید خود تلاش می کنیم، هدف ما افزایش حقوق مجازی نیست. آقای رئیس جمهور، اگر دو کلمه بگویید ارز ترجیحی را حذف کنید یا یارانه پولی را افزایش دهید و چند موضع را از حذف ارز ترجیحی رها کنید، افزایش تورم در کشور برای شما چه می شود؟

وی افزود: دولتمردان، نمایندگان و علاقمندان به وضعیت اقتصادی کشور باید در سخنان و تصمیم گیری های خود خرد و تعمق داشته باشند. تصمیم گیرندگان نباید فقط خودشان را ببینند، فردی که در پست وزارتی است نباید مانند کسی باشد که حقوق کارگران را می گیرد. کسی که مسئول تعریف یک ابزار است، اگر حتی یک کاما را در متن خود نادیده بگیرد، می تواند مجموعه ای را در معرض خطر قرار دهد.

بالاخره رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به خبرنگار خبر گفت: «مسئولان وقتی نظرشان را مطرح می‌کنند باید جنبه‌های پیشنهادی خود را در نظر بگیرند. افزایش تورم برای برخی کالاها حتی تا 400 درصد هم افزایش یافت. چه کسی چوب این تصمیم را خورد؟ این راه حل چقدر برای خط فقر موثر بود؟ تأثیر آن بسیار واضح است. مهمترین تصمیم این است که هرکس فقط در منطقه خودش نظر بدهد. دخالت در حوزه‌هایی که به تخصص افراد مربوط نمی‌شود منجر به تنش در دولت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید